[FOTORELACJANOWA]13080[/FOTORELACJANOWA]
Organizatorem rajdu jest Automobilklub Rzeszowski - organizacja o bogatej historii, której początki sięgają końca II wojny światowej, gdy 11 czerwca 1946 roku grupa entuzjastów motoryzacji utworzyła pierwszą nie w Rzeszowie.
Wydarzenie rozpoczęło się w czwartek wieczorem uroczystym startem w centrum Rzeszowa, po którym odbył się Nocny Wyścig Uliczny po stolicy Podkarpacia. Start nastąpił na ulicy Moniuszki w Rzeszowie, gdzie uczestnicy mogli zaprezentować swoje zabytkowe pojazdy mieszkańcom miasta.
Piątkowy program był szczególnie bogaty w atrakcje. Załogi w swoich zabytkowych pojazdach odwiedziły kilka malowniczych lokalizacji.
Głogów Małopolski stał się pierwszym przystankiem dnia. W centrum miasta odbyła się prezentacja pojazdów, gdzie mieszkańcy mogli z bliska podziwiać eleganckie linie, chromowane detale i charakterystyczny dźwięk silników klasycznych samochodów. Na parkingu przy basenie w Głogowie Małopolskim zorganizowano próbę sportową, która sprawdziła umiejętności kierowców.
Kolejnym punktem programu była Kolbuszowa, gdzie pojazdy zostały zaprezentowane na terenie Muzeum Parku Etnograficznego. Następnie uczestnicy udali się do Blizny, gdzie na terenie Parku Historycznego miała miejsce kolejna prezentacja.
Kulminacyjnym punktem piątku był Konkurs Elegancji na terenie Zamku w Przecławiu, gdzie oceniana była nie tylko uroda pojazdów, ale także ich historia i stan zachowania. Pierwszy raz ta znakomita impreza dotarła na teren powiatu mieleckiego.
Dzień zakończyła prezentacja na terenie Folwarku „Cyziówka" w Kamionce oraz próba sportowa na placu targowym w Bratkowicach.
Sobotni program również obfituje w atrakcje. Pojazdy ponownie zaprezentowały się na parkingu przy basenie w Głogowie Małopolskim, a następnie wyruszyły na trasę przez Hucisko do Sokołowa Małopolskiego oraz do Medyni Głogowskiej, gdzie mogli podziwiać pojazdy na terenie Zagrody Garncarskiej.
Punktem kulminacyjnym całej imprezy jest kolejny Konkurs Elegancji na terenie Dworu Ostoja w Jasionce, gdzie w eleganckim otoczeniu tego malowniczego kompleksu rozstrzygnięto o najpiękniejszych pojazdach rajdu.
Podkarpacki Rajd jako szósta runda Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych ma szczególne znaczenie w kalendarzu polskiej motoryzacji. Mistrzostwa Polski to cykl eliminacji, w których uczestniczą pojazdy o wysokim stopniu oryginalności, wyprodukowane do 31 grudnia 2000 roku.
Regulamin MPPZ przewiduje, że runda musi obejmować trasę o długości od 60 do 120 km podzieloną na co najmniej 5 etapów podczas imprezy kilkudniowej, co najmniej 3 próby sprawności kierowania pojazdem, próby oceny techniki jazdy oraz Konkurs Elegancji. Wszystkie te elementy są obecne w programie Podkarpackiego Rajdu.
Rajd przyczynił się do promocji turystycznej regionu, prezentując malownicze lokalizacje takie jak zamek w Przecławiu, Dwór Ostoja w Jasionce czy Park Etnograficzny w Kolbuszowej.
Przystanek w Przecławiu był sporą niespodzianką dla uczestników rajdu, bo po raz pierwszy mogli odwiedzić tę rezydencję, która po zmianie właściciela odzyskuje dawny blask, gdzie wrócił ruch turystyczny.