Zamknij
REKLAMA

Psycholog w firmie

17:57, 08.09.2020 | E.I.

Czy psycholog w firmie to dobry pomysł? Dlaczego warto mieć psychologa w swoim zespole? Warto nawiązać współpracę?

W zagranicznych krajach obecność psychologa pełniącego wsparcie dla pracowników już na stałe wpisała się w krajobraz różnorodnych korporacji i zakładów pracy. Inne państwa zdecydowanie szybciej niż Polska odkryły znaczące korzyści płynące z zatrudnienia psychologa w swojej firmie. W naszym kraju rola psychologa polegająca na wspieraniu pracowników zaczyna cieszyć się coraz większą popularnością, a pracodawcy coraz chętniej decydują się na zapewnienie profesjonalnego wsparcia psychicznego swoim pracownikom. Psycholog jest szczególnie doceniany tam, gdzie ludzie pracują pod presją czasu, a ich decyzje czy potknięcia wiążą się z silnym stresem. 

Jakie korzyści płyną z zapewnienia wsparcia psychicznego swoim pracownikom? Zdecydowanie większe niż może się wydawać. Pracownik, który został wyposażony w narzędzia redukujące poziom jego stresu, który wie jak organizować swój czas i czuje się akceptowanych przez swoich współpracowników, ma poczucie bezpieczeństwa, objawiające się możliwością zgłoszenia się po pomoc w przypadku osobistych problemów, zdecydowanie lepiej i efektywniej będzie wykonywać swoją pracę. Dlaczego? To proste: wykorzystuje całą swoją siłę, potencjał i możliwości na wykonanie danego zadania powierzonego mu przez pracodawcę. Psychiczne wsparcie pracowników przyczynia się pośrednio do zwiększenia zysków danego przedsiębiorstwa. W jaki sposób? Pracownik z dobrym samopoczuciem pracuje efektywniej i tym samym wykonuje swoją pracę szybciej i rzetelniej niż w przypadku kiedy rozprasza się przez osobiste problemy, z którymi się zmaga. Ponadto, coraz częściej przyczyną zwolnień lekarskich jest stres, z którym pracownicy nie umieją sobie poradzić, a który mogą nauczyć się minimalizować już podczas pierwszych rozmów z psychologiem. 

Kolejną korzyścią z podjęcia współpracy z psychologiem jest poprawa wizerunku firmy. Tutaj również warto zadać pytanie „w jaki sposób?”.  Zauważmy, że istnieje ogólne przekonanie zgodnie, z którym - im firma lepiej dba o swoich pracowników, tym lepiej zadba również o swoich klientów. Oznacza to, że dobre samopoczucie pracowników znacząco wpływa na polepszenie wizerunku firmy. Klienci chętniej wybiorą firmę, w której pracodawca dba o potrzeby swoich pracowników i troszczy się o ich komfort psychiczny. Żeby to potwierdzić wystarczy odpowiedzieć sobie na jedno pytanie: Chętniej skorzystasz z usług firmy, która dba o swoich pracowników czy takiej, dla której nie liczy się człowiek, a jego praca? Ponadto w firmach, w których pracownicy mają bezpośredni kontakt z klientami ich samopoczucie jest szczególnie ważne, ponieważ ich nastrój jest widoczny, a to nie tylko wpływa na przebieg transakcji, ale również może zaważyć na decyzji klienta co do ponownego skorzystania z danej usługi. 

Jeszcze jakieś korzyści ze współpracy z psychologiem w firmie? Wyobraźmy sobie sytuację, w której świetny dotąd pracownik przestał wykonywać sumiennie swoje obowiązki. Taka nagła zmiana może świadczyć o tym, że w jego życiu mogły pojawić się jakieś problemy lub praca nie daje mu już takiej samej satysfakcji jak wcześniej. W takiej sytuacji rozmowa z psychologiem może okazać się bardzo cenna. Psycholog nie tylko pomoże pracownikowi w pokonaniu jego trudności, ale również będzie mógł pokazać mu w jaki sposób oddzielać życie prywatne od zawodowego, bądź zmotywuje go do dalszej pracy i podniesie jego poziom satysfakcji zawodowej. Ponadto, taka rozmowa psychologa z pracownikiem pozwoli na ocenę zdolności pracownika do wykonywanej przez niego pracy. Kolejna korzyść związana jest z efektywnym rozwiązywaniem problemów w grupie. Normalnym zjawiskiem jest występowanie napięć czy konfliktów między pracownikami, szczególnie w firmach, w której pracownicy pracują pod presją czasu. Umiejętność pracy w grupie jest jedną z bardziej cenionych umiejętności miękkich pracowników. Psycholog nie tylko może pomóc w skutecznym rozwiązywaniu konfliktów w firmie, ale również może wyposażyć pracowników w narzędzia polepszające między nimi komunikację, co może poprawić relację między nimi i zmniejszyć ilość pojawiających się konfliktów. Psycholog w firmie może towarzyszyć również podczas przeprowadzania ważnych negocjacji lub doradzić w kwestii przydzielania osób do danych stanowisk. Dzięki analizie zasobów pracowników, psycholog może przypisać daną osobę do stanowiska, na którym jego praca będzie efektywniejsza, a jego komfort psychiczny na tym stanowisku może okaże się wyższy. Ponadto psycholog może pomóc również w pokonaniu wypalenia zawodowego, problemu, który dotyka coraz szerszą grupę ludzi.   

Psycholog podczas swojej pracy korzysta z naukowo potwierdzonych metod opartych na rzetelnych badaniach. Podczas wieloletniego kształcenia nabywa nie tylko szeroko pojętej wiedzy, ale również kształtuje wiele umiejętności pozwalających mu na dobór jak najlepszej formy pomocy do określonego problemu. Stosuje wiele technik, narzędzi oraz kwestionariuszy psychologicznych, z których korzystać może wyłącznie psycholog  - nie są one dostępne dla innych osób po ukończeniu kursów, np. z takich testów nie może korzystać coach, mentor czy trener rozwoju osobistego. To znaczy, że jakość świadczonych przez psychologa usług jest wysoka, a efekty do jakich się przyczynia są długotrwałe i zauważalne. 

Korzyści z współpracy z psychologiem w zakładzie pracy są ogromne. Plusy nie tylko otrzymuje sam pracodawca, ale również szerokie grono pracowników. Wsparcie psychologiczne pracowników przynosi firmie realne korzyści. Pomoc psychologa stanowi skuteczny środek ograniczający nieobecności pracowników, jest elementem wzmacniającym i przyspieszającym efektywność oraz wydajność nawet całej organizacji. 

Ewa Ingram
Pracownia Psychologiczna Relacja
www.pprelacja.pl

(Materiał partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
REKLAMA