Mowa o wartej blisko miliard złotych modernizacji, która obejmie trzy odcinki linii kolejowych w woj. podkarpackim i świętokrzyskim:
W ramach projektu wymieniona zostanie nawierzchnia torów oraz zmodernizowana sieć trakcyjna. Przebudowanych będzie osiem mostów kolejowych. Ponadto odnowione zostaną trzy stacje kolejowe (Grębów, Tarnobrzeg i Chmielów) oraz trzy przystanki osobowe (Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia).
Mieszkańcy zyskają też siedem całkiem nowych przystanków, na których będą zatrzymywały się pociągi (Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa).
Dzięki modernizacji linii skróci się czas podróży, zwiększy punktualność i częstotliwość połączeń. Pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 200 km/h, a towarowe do 120 km/h. Komfort korzystania z kolei zwiększą modernizacja peronów i nowe systemy informacji pasażerskiej. Przystanki i stacje będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Prace potrwają do końca I kwartału 2028 roku. Będą realizowane ze środków unijnych.
Inwestycja ta domknie wyczekiwaną modernizację „mieleckiej” linii 25 na Podkarpaciu.
To dobre wiadomości, ale zakres robót jest tak duży, że oznaczał będzie wyłączenie tej trasy z ruchu pasażerskiego.
Dotyczy to przede wszystkim pociągów Intercity Hetman i Kasztelan. Te pojadą objazdem przez Rzeszów. Na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Dębica PKP Intercity uruchomi autobusową komunikację zastępczą.
W Mielcu autobusy będą zatrzymywały się przy zejściu z peronu w stronę ulicy Kazimierza Jagiellończyka na przystanku Dworca Autobusowego Mielec.
W kolejowym rozkładzie jazdy są już szczegóły tych utrudnień oraz wskazane skomunikowania autobusów. Problemy rozpoczną się 3 listopada.
Do Krakowa busy ZKA będą skomunikowane z pociągami IC Szkuner oraz IC Łukasiewicz.
Pociągi Intercity będą omijały Mielec niestety minimum przez kilka miesięcy.
Więcej informacji wkrótce.
Przemysław Cynkier [email protected]