Zamknij
REKLAMA

Po co i jak uczyć dzieci programowania

09:58, 11.05.2020 | Materiał partnera

Informatyzacja objęła niemal wszystkie dziedziny życia i rozwija się niezwykle dynamicznie. Szkoły i uczelnie nie nadążają z kształceniem programistów, o których jest coraz trudniej na rynku pracy. Przewiduje się, że niebawem podstawowa znajomość programowania będzie wymagana nawet w zawodach, które nie są bezpośrednio związane z nowymi technologiami. Stąd wprowadzanie do programu szkolnego – już w szkołach podstawowych – nauki programowania.

Nieuzasadnione obawy a zalety

Początkujący często obawiają się programowania sądząc, że jest to dla nich zbyt skomplikowane i nie dadzą rady opanować wszystkich zasad. Jednak ci, którzy rozpoczęli naukę, z reguły zmieniają zdanie i twierdzą, że jeżeli nauka od podstaw będzie systematyczna i oparta na powtarzaniu, nie będzie żadnych trudności.

Praca w branży IT jest bardzo atrakcyjna finansowo – nie jest tajemnicą, że programiści zarabiają najwięcej. Jak już wiadomo, trudno jest o dobrych specjalistów z uwagi na dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych technologii. Umiejętność programowania jest też atutem w sytuacji, kiedy o dobre stanowisko, nawet nie typowo informatyczne, ubiega się wielu kandydatów. Jest to ważne zwłaszcza obecnie i w niedalekiej przyszłości, bowiem dość szybko zbliża się recesja gospodarcza i związane z nią bezrobocie.

Ci, którzy szczęśliwie znajdą pracę, mogą liczyć na jej komfortowe warunki tak w miejscu zatrudnienia, jak i poza nim. Wielu programistów może pracować zdalnie, w zaciszu własnego mieszkania, gdzie mogą myśleć kreatywnie. Innym pracodawcy stwarzają możliwość wypoczynku podczas regulaminowych przerw.

Nauka programowania umożliwia zrozumienie zasad funkcjonowania wszelkich urządzeń, które wykorzystuje się każdego dnia w życiu codziennym: laptopów, smartfonów, tabletów, sprzętu RTV, nowoczesnych urządzeń AGD czy nawet tablicy rozdzielczej w samochodzie. Dlatego zawsze warto taką naukę podjąć.

Wdrażanie programowania w szkołach

Od 1 września 2016 roku rozpoczęto wdrażanie w polskich szkołach rządowego programu „Pilotaż Programowania”. Jego celem jest wprowadzenie na stałe nauki programowania do szkół, a w przyszłości także do przedszkoli. Program ten został opracowany przez szeroki zespół specjalistów, w tym psychologów dziecięcych, na podstawie wyników wielu badań. Wykazały one, że odpowiednie przekazanie wiedzy informatycznej, w sposób dostosowany do wieku i poziomu percepcji dziecka, nie tylko wzbudzi jego zainteresowanie przedmiotem, ale ujawni jego predyspozycje, które będzie można dalej rozwijać.

Działania te, oprócz „wyłowienia” talentów do programowania, mają za zadanie rozwinięcie innych, bardziej ogólnych umiejętności. Nauka kodowania ma wiele innych zalet, wśród których można wyszczególnić między innymi:

  • Uczenie logicznego myślenia. Programowanie polega nie tylko na pisaniu kodu, ale i na przewidywaniu i analizowaniu skutków zastosowania takiego, a nie innego rozwiązania
  • Wspieranie kreatywności, czyli zdobywania umiejętności poszukiwania i znajdowania odpowiednich rozwiązań
  • Rozwiązywanie problemów – umiejętność przydatna na każdym etapie życia człowieka. Programowanie uczy, jak większy problem rozłożyć na mniejsze i prostsze, a dzięki temu łatwiejsze do rozwiązania
  • Oswajanie się z nowymi technologiami – bardzo ważne w czasach ich intensywnego, dynamicznego rozwoju. Programowanie uczy zrozumienia tych technologii i odkrywanie ich możliwości użytkowych.

Z powyższego wynika, że nauka programowania jest inwestycją w przyszłość zawodową dziecka. Naturalnie nie wszystkie dzieci staną się zawodowymi programistami, dla wielu z nich będzie to zabawa. Ale na pewno część z nich „połknie bakcyla” i prawdopodobnie zasili rynek pracy, wciąż poszukujący specjalistów IT.

Programowanie dla dzieci – nauka przez zabawę

Niektórzy rodzice uważają, że nie ma sensu zbyt wcześnie zaczynać uczyć dzieci programowania, że przyjdzie na to czas w starszych klasach. Inni sądzą, że programowania powinny uczyć dopiero technika lub licea zawodowe, a nawet szkoły policealne. Tymczasem dzieci mogą uczyć się programowania, jest to dla nich świetna zabawa, zresztą małe dzieci najchętniej i najlepiej przyswajają wiedzę właśnie w formie zabawy.

Programowanie dla dzieci nie polega na siedzeniu przed ekranem, na którym trzeba wpisywać kod. Już ponad 30 lat temu dzieci uczyły się – dziś archaicznego, ale wciąż stosowanego (Logomocja) języka Logo. Zasadą jest programowanie ruchów żółwika, który pozostawia linie, umożliwiające stworzenie rysunku. Logomocja jest dość często wykorzystywana w szkołach, wymaga wykupienia licencji.

Dla odmiany całkowicie bezpłatny jest Scratch, dostępny w wersji polskojęzycznej. Jest to język obiektowy, nie wpisuje się kodu, a przeciąga i upuszcza „puzzle” w ustalonej kolejności. Ułożona postać może się poruszać. W Scratchu można wstawić animację i muzykę.

Bez potrzeby instalowania programu można programować wizualnie w języku Blockly, wykorzystując przeglądarkę internetową.

Współczesna zaawansowana technologia umożliwia także zabawę w aplikacjach z wykorzystaniem smartfona lub tabletu, poprzez gry logiczne:

  • RoboLogic – gra dostępna na iOS na iPhone; kieruje się bohaterem gry tak, aby dotarł on do celu
  • Cargo Bot – iOS na tablet lub iPad, kieruje się dźwigiem i układa bloki
  • Light Bot – Android, programowanie małego robota, aby zapalił światło

Dla nieco bardziej zaawansowanych przeznaczony jest Algoid – aplikacja na Android, gdzie sterowanie żółwikiem wymaga wpisywania kodu w formie tekstowej.

Aby osiągnąć sukces w nauczaniu dzieci programowania, warto wprowadzić do nauki przez zabawę pierwiastek rywalizacji w grupie, a także pozwalać dzieciom popełniać błędy. Należy jednak przypominać o częstym zapisywaniu wykonanej pracy, aby odzyskiwanie danych w razie utraty na skutek pomyłki nie było problemem. W przeciwnym razie dziecko może się zniechęcić.

Nie tylko zawód

Programowania można nauczyć się w każdym wieku. Może ono stać się zawodem, ale może też pozostać ciekawą formą spędzania wolnego czasu. Najtrudniejsze jest opanowanie pierwszego języka programowania. Nauka każdego  następnego jest znacznie łatwiejsza. Języki programowania nie wymagają tłumaczy – są uniwersalne, dzięki czemu nie występuje bariera w porozumiewaniu się i współpracy międzynarodowej. Znajomość programowania pozwala na pracę zdalną z dowolnego miejsca na świecie. Dlatego warto uczyć się programowania; nigdy nie wiadomo, kiedy ta umiejętność może się w życiu przydać.

(Materiał partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
REKLAMA