Jeśli jesteś kierowcą, to zapewne wiesz, w jaki sposób poruszać się po rondzie. Jeśli nie jesteś kierowcą albo chcesz po prostu odświeżyć swoją wiedzę, przeczytaj poniższy artykuł, a dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć. Jeżdżenie po rondzie może być bardzo proste i nieskomplikowane. Miłej lektury!
Faktem jest, że dla wielu kierowców jazda po rondzie to nie jest przyjemna rzecz. Często dostarcza wielu problemów i nawet doświadczony kierowca może czasem (choć rzadko się to zdarza) mieć kłopoty z rondem, zwłaszcza wtedy, gdy pasów ruchu na rondzie jest kilka. Po co w ogóle jest rondo? Czemu stosuje się zamiast zwykłego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną? Odpowiedź jest prosta: chodzi o upłynnienie ruchu i zapobieganie powstawaniu korków. Poza tym na rondach wypadki zdarzają się zdecydowanie rzadziej niż na skrzyżowaniach innego rodzaju – dodaje Tomasz Wykowski z portalu motoryzacyjnego https://motoklub.pl/
Jak poruszać się po rondzie? Polskie przepisy są niestety niezbyt jasne. Często się zdarza, że w ośrodku szkoleniowym słyszymy co innego, a od funkcjonariusza policji, który wystawia nam mandat za nieprawidłowe poruszanie się po rondzie coś zupełnie przeciwnego. Jak się w tym odnaleźć? Kto ma pierwszeństwo, którym pasem ruchu należy prowadzić pojazd, żeby skręcić w odpowiednią stronę, a który, by zawrócić? Odpowiedź w dalszej części artykułu.
ZOBACZ TEŻ: https://motoklub.pl/pedaly-w-samochodzie
Jeśli chcesz wjechać na rondo, musisz sprawdzić znaki. Jeśli widzisz tam znak, który nakazuje ci ustąpić pierwszeństwa, ustępujesz pojazdowi, który już znajduje się na rondzie. Jeśli rondo ma więcej niż jeden pas, a inny pojazd jedzie pasem lewym, wtedy możesz wjechać na prawy, chyba że kierowca innego samochodu będzie chciał zjechać na pas, na który ty zamierzasz wjechać. Nie możesz zajeżdżać mu drogi, bo wina będzie leżała po twojej stronie.
Gdy chcesz opuścić rondo, musisz to zrobić z prawego pasa. Gdy jedziesz lewym, sprawdź, czy na prawym pasie nie ma innego pojazdu. Jeśli nie ma nikogo, możesz zjechać na prawy pas, jeśli jednak po prawym pasie jedzie już jakiś pojazd, musisz go przepuścić. Dwa auta mogą równocześnie zjechać z ronda pod warunkiem, że auto jadące po prawym pasie chce dalej jechać tym pasem po zjechaniu z ronda. W razie stłuczki lub wypadku winą zostanie obarczony kierowca poruszający się po lewym pasie. Gdy zjeżdżasz z ronda, możesz dowolnie zajmować pasy ruchu z zastrzeżeniem, że prawy pas nie jest w tym czasie zajmowany przez innego kierowcę.
Zmienianie toru jazdy na rondzie jest możliwe wtedy, gdy nie ma na nim linii ciągłej. Gdy zjeżdżasz z danego pasa i wjeżdżasz na inny, musisz najpierw przepuścić auta, które jadą po tym pasie. Przy zmianie toru jazdy musisz sygnalizować swój manewr za pomocą kierunkowskazu.
Zawracanie na rondzie możesz przeprowadzić, jadąc ciągle prawym pasem lub wjechać na lewy, a później, gdy już chcesz zjechać z ronda, wjechać na pas prawy. Możesz zjechać z ronda lewym pasem, ale pod warunkiem, że nie dojdzie do sytuacji wymuszenia pierwszeństwa na pojeździe z prawego pasa.
Istnieją również tak zwane ronda turbinowe. Na takim rondzie kierunek poruszania się regulują znaki stawiane przed rondem i na rondzie. To oznacza, że jeśli chcesz wjechać na takie rondo, musisz poruszać się odpowiednim pasem ruchu, bo nie będziesz miał możliwości zmiany pasa na rondzie. Ten rodzaj ronda nie pozwala na to, by można je było objechać na prawym pasie. Jeśli zaś chodzi o pierwszeństwo, to musimy ustąpić tylko tym pojazdom, które już są na nim, ale z przy wjeździe. Rondo turbinowe zaprojektowane zostało w taki sposób, by późniejsza jazda na nim nie była obarczona ryzykiem kolizji.
A co z kierunkowskazami na rondzie? Policja zaleca, żeby ich nie używać, gdyż jest to zbędne, natomiast instruktorzy nauki jazdy mają do tego inne podejście. Instruktorzy zalecają, by przed wjechaniem na rondo zasygnalizować kierunek jazdy. Przepisy prawa drogowego natomiast mówią o tym, że kierunkowskazów używa się wtedy, gdy zmienia się pas ruchu lub kierunek jazdy.
Rondo to naprawdę bardzo przyjazny kierowcom rodzaj skrzyżowania. Wystarczy zapamiętać tych kilka prostych zasad, a jazda po nim już nigdy nie będzie problematyczna!
SPRAWDŹ TEŻ: https://motoklub.pl/ile-czeka-sie-na-prawo-jazdy