Zamknij

Najtańszy kurier w Mielcu

13:02, 11.09.2020 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 13:04, 11.09.2020

W Mielcu nie brakuje operatorów kurierskich. W mieście jest ponad 20 różnych punktów oferujących odbiór i nadawanie przesyłek. Wśród nich znajduje się kilka biur pośredników, ale większość to punkty obsługi wielkich operatorów kurierskich. Sam InPost ma ich pięć (a przecież przesyłki można nadawać też w Paczkomatach, których jest w Mielcu 15). Jest więc w czym wybierać.

Najtańszy kurier, ale dla kogo?

Natomiast żeby zdecydować, który to jest ten najtańszy kurier, to trzeba wiedzieć kto i po co chce nadać przesyłkę. Najtańszy kurier dla klientów indywidualnych to niekoniecznie musi być ten sam operator, który jest najtańszym kurierem dla firm. Różni klienci indywidualni i korporacyjni mogą też mieć inne potrzeby. Jeden wysyła pierścionek, drugi telewizor, korporacja przesyła od czasu do czasu dokumenty między oddziałami, a sklep internetowy codziennie zamówienia klientom sklepów internetowych. Właśnie dla e-commerce najtańszy kurier jest szczególnie cenny, bo ponad połowa osób kupujących w sieci deklaruje korzysta z tej formy dostawy (a cena dostawy jest jednym z głównych czynników decydujących o wyborze sklepu).

Najtańszy kurier to zatem różne usługi dla różnych osób. Przy tym klienci indywidualni płacą według cennika ogólnego (ewentualnie mogą skorzystać z oferty pośrednika), ale firma może mieć indywidualną umowę z operatorem kurierskim, która określa cenę przesyłki. Oferta operatorów może być różna dla różnych przesyłek wg cennika ogólnego i jeszcze inna w ofercie dla firm. Istotne jest, że klient indywidualny może wybrać inną firmę kurierską dla każdej przesyłki, ale firmie raczej bardziej opłaci się zawrzeć umowę z jednym operatorem. Tak więc wybór najtańszego kurier jest znacznie ważniejszy dla firm.

Najtańszy kurier dla klientów indywidualnych

Wysyłając pojedyncze paczki najlepiej jest porównać za każdym razem ofertę różnych operatorów. Można w tym celu zajrzeć na strony poszczególnych operatorów, albo skorzystać z kalkulatora cen, czyli specjalnej strony internetowej, która zbiera oferty różnych firm kurierskich. Kalkulator wyliczy koszt nadania przesyłki o wybranych parametrach u różnych operatorów. Uwaga: w odróżnieniu od większości porównywarek cenowych, kalkulatory cen przesyłek kurierskich to strony pośredników, których ceny mogą różnić się od standardowego cennika operatorów. Niekoniecznie jest to cena mniej korzystna niż bezpośrednio u operatora, ale pośrednik może nie mieć dostępu do pełnej oferty.

Jeżeli ktoś chce porównywać ceny w ofercie poszczególnych operatorów, to może to być czasochłonne, warto więc przynajmniej mieć pomysł od czego zacząć. 

W 2017 roku Polski Instytut Badań Jakości PIBJA przeprowadził analizę cenników siedmiu wiodących operatorów kurierskich w Polsce. Było to dość szczegółowe badanie, w którym uwzględniono różne typy i gabaryty przesyłek o wadze od jednego do dwudziestu kilogramów. Najwięcej punktów - 93% - uzyskał w tym badaniu InPost. Jednak 3 lata to sporo czasu, wyniki te mogą nie być aktualne. Ale w 2019 PIBJA przeprowadził badanie opinii wśród klientów firm kurierskich, pytając między innymi o “stosunek jakości do ceny” i w tym przypadku InPost uzyskał wynik 100%. Z kolei w badaniu Kantar Polska z kwietnia 2020 aż 70% respondentów uznało, że InPost ma atrakcyjną cenowo ofertę. To prawie dwa razy więcej niż najwięksi konkurenci!

Najtańszy kurier dla firmy

W tym przypadku niestety nie ma tak dobrych danych: najnowsze badanie rynku dostępne w internecie pochodzi z 2016. Tak jak wspomniano, najtańszy kurier najbardziej liczy się w e-commerce, a w branży z literką “e-” w nazwie 2016 to prawie prehistoria. Niemniej jednak, jak innych nie ma, to zobaczmy wyniki. Badanie zrobił portal Nowy Outsourcing, wysyłając do różnych firm zapytania ofertowe dotyczące wysyłki ok. 100 paczek miesięcznie. Najtańszą propozycję jaką wtedy otrzymali przedstawił InPost, będący wówczas nowym graczem na polskim rynku kurierskim (w logistyce i usługach pocztowych działał już od dawna, ale usługi kurierskie wprowadził dopiero w 2014 roku).

Gdzie jeszcze można poszukać wskazówek? Doroczne raporty Gemius dla e-commerce Polska przynoszą sporo informacji o branży. Tegoroczny raport, podobnie jak w latach ubiegłych, donosi, że trzy najpopularniejsze formy kurierskie w Polsce to DPD, DHL i InPost: w sumie aż 80% internautów kupujących w sieci korzystało z usług jednego z tych trzech operatorów. Ponieważ cena wysyłki jest jednym z kluczowych aspektów oferty e-sklepu, które biorą pod uwagę klienci, założyć można, że firmy te zawdzięczają swoją pozycję atrakcyjnej cenowo ofercie. Ostatecznie, prowadzący e-biznes muszą po prostu przejrzeć oferty poszczególnych firm i wybrać tą, która jest dla nich najlepsza, ale powyższe informacje stanowią jakiś punkty wyjścia dla ich poszukiwań.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%