WIBOR został wprowadzony w Polsce na początku lat 90. XX wieku, w czasie transformacji gospodarki z systemu centralnie planowanego do rynkowego.
Celem wdrożenie WIBOR było stworzenie jednolitego wskaźnika, który odzwierciedlałby koszt pożyczania środków między bankami oraz zapewnił większą transparentności i stabilność na rynku finansowym.
WIBOR jest ściśle skorelowany z głównymi stopami procentowymi banku centralnego. Decyzje Rady Polityki Pieniężnej dotyczące stóp procentowych mają bezpośrednie przełożenie na zmiany stawki WIBOR.
Z kolei zmiany w poziomie WIBOR mają bezpośredni wpływ na koszty kredytów i depozytów, co wpływa na poziom konsumpcji, inwestycji oraz ogólną kondycję gospodarki. Wysoki WIBOR może prowadzić do wyższych kosztów kredytów, co może ograniczać wydatki konsumentów i inwestycje przedsiębiorstw. Niski WIBOR może stymulować gospodarkę, obniżając koszty finansowania.
WIBOR jest referencyjną stopą procentową, którą stosuje się w:
WIBOR podlega regulacjom i nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), która monitorują rynek finansowy i stara się zapewnić jego przejrzystość oraz stabilność.
Proces ustalania WIBOR jest kontrolowany przez profesjonalnego Administratora stawek referencyjnych, którym w Polsce jest GPW Benchmark S.A.
Wskaźniki referencyjne, w tym WIBOR, zostały uregulowane w ustawodawstwie europejskim, a konkretnie w rozporządzeniu BMR z 2016 r. Oznacza to, że WIBOR jest zgodny z prawem krajowym i unijnym.
Co więcej, Komisja Europejska uznała stawkę WIBOR za kluczowy wskaźnik referencyjny w rozumieniu przepisów unijnych. To wszystko oznacza, że WIBOR jest ustalany w sposób wiarygodny i przejrzysty, co potwierdzają najważniejsze polskie instytucje.
Coraz więcej instytucji, ekspertów i polityków staje w obronie WIBOR. Kwestionowanie WIBOR przez klientów i niektóre kancelarie prawnicze grozi destabilizacją państwa i polskiego systemu finansowego. Same kredyty z WIBOR stanowią jedną trzecią polskiego PKB!
Znany analityk Piotr Kuczyński podkreśla, że podważanie WIBOR jest nie tylko bezprzedmiotowe, ale również niebezpieczne dla polskiej gospodarki.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny również nie widzi podstaw do kwestionowania WIBOR, tym bardziej, że podlega on ścisłemu nadzorowi KNF.
Co więcej, zarzuty niektórych klientów, że WIBOR jest podatny na manipulacje i nie jest przejrzysty są chybione, co potwierdza również dr Aneta Wiewiórowska-Domagalska, Pełnomocniczka Ministra Sprawiedliwości ds. Ochrony Praw Konsumenta. Przyznaje przy tym, że ma wątpliwości, co do abuzywności klauzuli zmiennego oprocentowania ustalanego w oparciu o WIBOR.
Również Krystyna Skowrońska, wiceprzewodnicząca sejmowej Komisji Finansów Publicznych, uważa, że nie ma przesłanek do kwestionowania WIBOR, ponieważ jest on zgodny z unijną dyrektywą BMR.
Wskaźnik WIBOR jest ważny dla całego świata finansów. Służy bowiem nie tylko do wyceny kredytów, ale też całej gamy innych produktów i instrumentów finansowych.
Warto też podkreślić, że reforma wskaźnikowa nie oznacza w żaden sposób, że WIBOR jest wadliwy. Reforma wskaźników referencyjnych ma na celu dopasowanie do globalnych trendów, skłaniających się ku wprowadzaniu wskaźników opartych na jednodniowych transakcjach depozytowych, tzw. overnight.
Więcej o WIBOR i reformie wskaźnikowej przeczytasz na Banki w Polsce.