Zamknij

Czy prowadzić postępowanie powypadkowe gdy pracownik nie udał się do lekarza?

artykuł sponsorowany + 14:43, 30.11.2018 Aktualizacja: 14:44, 30.11.2018

Czasami w każdej pracy zdarzają się drobne wypadki, np. skaleczenie nożem podczas pracy. Może wówczas zrodzić się pytanie, czy w przypadku takiego drobnego urazu, skaleczenia podczas pracy, gdy pracownik nie udaje się do lekarza i nie posiada żadnej dokumentacji medycznej, a co więcej nadal pracuje po opatrzeniu skaleczenia plastrem, należy sporządzić protokół powypadkowy? Sprawdź, jak należy postąpić w tej sytuacji.

Protokół powypadkowy należy sporządzić bez względu na to, czy pracownik, który doznał urazu podczas pracy otrzymał zwolnienie lekarskie i czy dostarczył wstępną opinię lekarską.

__

Przeczytaj też:

__

Ważne

Za wypadek przy pracy uważa się zdarzenie:

  • nagłe,
  • wywołane przyczyną zewnętrzną
  • powodujące uraz lub śmierć,
  • które nastąpiło w związku z pracą.

Natomiast urazem w rozumieniu ustawy jest uszkodzenie tkanek ciała lub narządów człowieka wskutek działania czynnika zewnętrznego.

Aby zdarzenie zostało uznane za wypadek przy pracy wszystkie elementy definicji (nagłość zdarzenia, przyczyna zewnętrzna, skutek w postaci urazu lub śmierci, związek zdarzenia z pracą) muszą wystąpić jednocześnie.

Opisane w pytaniu zdarzenie wyczerpuje definicję wypadku przy pracy.

Należy również zwrócić uwagę na przepisy Kodeksu pracy mówiące, że w razie wypadku przy pracy pracodawca jest zobowiązany:

  • podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie,
  • zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym,
  • ustalić w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku,
  • zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom

(art. 234. § 1. Kodeksu pracy).

Podobny zapis występuje w art. 236. Kodeksu pracy, wskazując że pracodawca jest obowiązany systematycznie analizować przyczyny:

  • wypadków przy pracy,
  • chorób zawodowych i
  • innych chorób związanych z warunkami środowiska pracy

i na podstawie wyników tych analiz stosować właściwe środki zapobiegawcze.

Wyżej wymienionych przepisach nie ma mowy o zwolnieniu lekarskim ani o wstępnej opinii lekarskiej.

Natomiast niesporządzenie protokołu powypadkowego utrudnia (uniemożliwia) zastosowanie właściwych środków zapobiegawczych w celu uniknięcia podobnego zdarzenia w przyszłości.

Jednakże rozporządzenie w sprawie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy wskazuje, że niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku zespół powypadkowy jest obowiązany przystąpić do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, w szczególności:

  • zasięgnąć opinii lekarza, a w razie potrzeby opinii innych specjalistów, w zakresie niezbędnym do oceny rodzaju i skutków wypadku;

Zapis powyższy nakłada na zespół powypadkowy obowiązek zasięgnięcia opinii lekarza w zakresie niezbędnym do oceny rodzaju i skutków wypadku.

Uwaga

W sytuacji urazu o widocznych, oczywistych skutkach (np. skaleczenie) można sporządzić protokół bez opinii lekarskiej.

Niemniej jednak dla porządku i jasności sprawy, np. sytuacji zaistnienia ewentualnych późniejszych i nieprzewidzianych wcześniej skutków urazu, członkowie zespołu powypadkowego powinni nakłonić poszkodowanego (dla jego dobra) do udania się do lekarza w celu uzyskania opinii o urazie.

Proszę również mieć na uwadze, że dla uporządkowania spraw dotyczących dochodzenia powypadkowego w zakładzie powinna być opracowana ?procedura badania wypadków?, zawierająca w szczególności obowiązki poszkodowanego, jego przełożonego, świadków zdarzenia i innych osób, które będą niezbędne czy pomocne do ustalania przyczyn i okoliczności wypadków.

Ważne

Pracodawca, który nie ustali w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku, nie doprowadzi do sporządzenia protokołu powypadkowego może być narażony na karę, o której mowa w przepisach Kodeksu pracy:

Kto, będąc odpowiedzialnym za stan bezpieczeństwa i higieny pracy albo kierując pracownikami lub innymi osobami fizycznymi, nie przestrzega przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, podlega karze grzywny od 1 000 zł do 30 000 zł. Tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi (?) nie ujawnia wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, albo przedstawia niezgodne z prawdą informacje, dowody lub dokumenty dotyczące takich wypadków i chorób. (art. 283. § 1. i § 2. pkt 6 Kodeksu pracy).

 

Podstawa prawna

  • art. 2 pkt. 13; art. 3. ust. 1 ustawy wypadkowej Ustawa z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r., poz. 1376);
  • Ustawa z 26 czerwca 1974 r. ? Kodeks Pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 917 ze zm.);
  • § 7. ust. 1. Rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. Nr 105, poz. 870);
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz.U. Nr 227 poz. 2298).

 

 

Lesław Zieliński
były główny inżynier zarządzania
bezpieczeństwem pracy, rejestrowany
audytor pomocniczy SZBP wg ISRS
PortalBHP.pl

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%