Zamknij

PKP Intercity kupiło pociągi, które pojadą przez Mielec [WIDEO]

Przemysław Cynkier Przemysław Cynkier 17:05, 19.09.2025 Aktualizacja: 17:11, 19.09.2025
Zdjęcia: materiały prasowe PKP IC Zdjęcia: materiały prasowe PKP IC

Nowoczesne składy hybrydowe polskiego producenta będą obsługiwać połączenia Intercity na linii kolejowej biegnącej przez Mielec. Te decyzję oficjalnie ogłosiła spółka kolejowa.

Jeszcze w ubiegłym roku spółka PKP Intercity zdecydowała o zakupie 35 pasażerskich pociągów hybrydowych Impuls produkowanych w Polsce, w zakładach Newag.

Mowa o zupełnie nowych pociągach, które jednorazowo mogą pomieścić na miejscach siedzących blisko 180 pasażerów. Koszt tego zakupu to ponad 3 miliardy złotych. Pierwszy nowiutki pociąg ma trafić do PKP Intercity na początku 2027 roku, a całe zamówienie ma zostać zrealizowane do końca 2029 roku.

Spółka ma też wypożyczyć wcześniej 22 podobne składy spalinowe. Według PKP Intercity, te działania mają zapewnić obsługę linii kolejowych, gdzie nie ma elektryfikacji, głównie obsługując średnie i mniejsze ośrodki – taka linią kolejową jest obecnie trasa numer 25 przez Mielec, gdzie obecnie pociąg IC Hetman obsługuje skład wagonowy z lokomotywą spalinową oraz pociąg IC Kasztelan, który na zlecenie Intercity obsługuje SKPL Cargo odpowiednio do tego celu przystosowanym dwuczłonowym składem przypominającym szynobus.

- PKP Intercity nie zapomina o mniejszych miejscowościach. Nasz narodowy przewoźnik chce jeździć również tam, gdzie kolej, zwłaszcza dalekobieżna dotąd nie docierała. Dzięki temu, że PKP Intercity zainwestowało miliardy złotych w tabor hybrydowy, który może obsługiwać również linie niezelektryfikowane, będziemy mogli skomunikować różne części Polski - powiedział minister infrastruktury Dariusz Kimczak na wczorajszej konferencji prasowej dotyczącej planów rozwojowych PKP Intercity.

Jak poinformował obecny na konferencji prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 22 składy spalinowe będzie obsługiwało trasy: Warszawa – Łomża (m.in. przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo); Białystok – Gdynia (m.in. przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy); Kraków – Gdynia (m.in. przez Katowice, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum); Warszawa – Białystok (m.in. przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski); Kraków – Hrubieszów (m.in. przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj, Zamość); Warszawa – Hrubieszów (m.in. przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość); Gdynia – Kostrzyn (m.in. przez Chojnice, Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski); Poznań – Kostrzyn (m.in. przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski); Kraków – Zagórz (m.in. przez Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok); Kraków – Jelenia Góra (m.in. przez Nysę, Świdnicę); Warszawa – Gdynia (m.in. przez Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz); Gdynia – Szczecin (m.in. przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec).

W swoich komunikatach PKP Intercity nazywa te połączenia jako nowe trasy. Nie jest dzisiaj więc jasne, czy to oznacza docelowo uruchomienie trzeciego pociągu na trasie Kraków – Mielec – Hrubieszów, czy ewentualne zastąpienie taboru na przykład pociągu IC Hetman. Posłanka Krystyna Skowrońska przekazała niedawno redakcji hej.mielec.pl, że zabiega o trzeci pociąg klasy Intercity na mieleckiej linii kolejowej.

W każdym nowym hybrydowym zespole trakcyjnym będzie dokładnie 177 miejsc siedzących (156 w drugiej klasie i 21 w pierwszej). Zespoły te jednak będą mogły być łączone i wówczas liczba dostępnych miejsc może być dublowana.

Składy wyposażone będą m.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne przy siedzeniach, czy indywidualne oświetlenie. Konstrukcja i design są odpowiedzią na potrzeby różnych grup pasażerów. 

Dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej i poruszających się na wózkach przewidziana została specjalna strefa zapewniająca więcej przestrzeni i pozwalająca na wygodną podróż. 

Część dla rodzin z dziećmi wyposażona będzie w stoliki ze stałą planszą do gry oraz schowkiem na kostkę. 

Wychodząc naprzeciw potrzebom rowerzystów, uwzględnione zostały miejsca stojące na rowery, np. elektryczne. 

W pojazdach przewidziane są automaty vendingowe, a także przedział drużyny konduktorskiej. Bezpieczeństwo podróżowania zapewni Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS.

Przetarg na ten zakup został uruchomiony w PKP Intercity jeszcze w 2023 roku.

WIDEO:

Więcej informacji o połączeniach Intercity przez Mielec – wkrótce. 
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%