Fot. Przemysław Cynkier
[FOTORELACJANOWA]13685[/FOTORELACJANOWA]
Pierwsza umowa dotyczy opracowania koncepcji przebiegu południowo-zachodniego odcinka obwodnicy Mielca wraz z budową mostu na Wisłoce. Wartość zamówienia wynosi 331 485 zł, a jej wykonawcą została firma Gradiens z Kielc, która wygrała przetarg. Projekt ten finansowany jest przez powiat mielecki we współpracy z wszystkimi gminami powiatu.
Druga umowa, o wartości 381 300 zł, została podpisana z biurem projektów A-Propol i dotyczy opracowania koncepcji budowy nowych połączeń drogowych mających na celu poprawę skomunikowania powiatu mieleckiego z siecią dróg krajowych, w tym siecią europejską TEN-T. Ten projekt finansowany jest w 100% przez powiat mielecki.
Przedmiotem pierwszego zamówienia jest przygotowanie wariantowej koncepcji nowego odcinka obwodnicy Mielca, który po stronie południowej miasta połączy istniejące drogi wojewódzkie wraz z określeniem optymalnej lokalizacji nowego mostu na rzece Wisłoce. Projektowane rozwiązania mają na celu zmniejszenie natężenia ruchu na głównych dojazdach do Mielca, poprawę bezpieczeństwa oraz zapewnienie alternatywnego dojazdu do terenów przemysłowych.
Podczas otwarcia uroczystości wójt gminy Wadowice Górne Michał Deptuła podkreślił wyjątkowy charakter przedsięwzięcia.
- Fenomen pewien nastąpił w powiecie mieleckim, bowiem na opracowanie koncepcji południowej obwodnicy miasta Mielca złożyły się wszystkie samorządy powiatu mieleckiego, wszystkie gminy, miasto Mielec oraz powiat mielecki, czyli pokazujemy ten dobry sygnał z Mielca, że bardzo nam wszystkim zależy na rozwiązaniu problemu komunikacyjnego – wskazał.
Minister Stanisław Bukowiec zwrócił szczególną uwagę na znaczenie inwestycji w bezpieczne drogi, prezentując statystyki z programu Wizja Zero.
- O ile jeszcze kilka, kilkanaście lat temu na naszych drogach ginęło po 5-6 tysięcy ludzi, w tej chwili rocznie ta liczba osiąga 1800, 1900 osób – wyliczał.
Minister zaznaczył, że Polska jest liderem w Europie pod względem poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, a liczba ofiar śmiertelnych zmniejszyła się o 15% w ciągu dziesięciu miesięcy 2025 roku.
Bukowiec podkreślił również skalę inwestycji rządowych.
- Rocznie oddajemy jako resort, jako Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, 400 km dróg ekspresowych i autostrad. Jesteśmy również pod tym względem liderem w skali Europy – zaznaczał.
Tylko w grudniu 2025 roku ma zostać oddanych ponad 200 km dróg ekspresowych, w tym odcinki A2, S6 i A1, oraz obwodnice miast takich jak Opatów, Wąchocka i Wąchock.
Stanisław Bukowiec zapewnił również o gotowości Ministerstwa Infrastruktury do wsparcia mieleckich projektów drogowych.
- Z mojej strony jest pełna deklaracja wsparcia ze strony Ministerstwa Infrastruktury tego typu inicjatyw. Będziemy wkrótce przystępować do szkicu nad nowym rządowym programem budowy dróg krajowych i autostrad, i myślę, że tego typu propozycje, tego typu koncepcji opracowania będą dobrym wkładem do właśnie dokumentu perspektywicznego na kolejne lata – przekazał.
Minister wspomniał również o rzeczywistych efektach finansowych wsparcia dla powiatu.
- 2,4 miliona złotych trafiło na budowę mostu w ciągu drogi powiatowej – przypomniał.
Starosta powiatu mieleckiego Kazimierz Gacek podkreślił potencjał gospodarczy regionu.
- Powiat mielecki jest największym ośrodkiem przemysłowym w Polsce południowo-wschodniej z największą produkcją sprzedaną. Złotówka zainwestowana w powiat mielecki szybko się zwraca, ponieważ nasz przemysł szybko tę złotówkę odrabia, zwiększa produkcję, płaci większe podatki – oświadczył Gacek.
Starosta zwrócił uwagę na fakt, że powiat mielecki jest jednym z zaledwie dwóch powiatów w Polsce bez drogi o znaczeniu krajowym.
- Ale o takim znaczeniu jak my to tylko jeden – podkreślił.
Radny Sejmiku Województwa Podkarpackiego Jan Tarapata mówił o wieloletnim procesie planowania infrastruktury.
- Ja jestem już czwartą kadencję, jeżeli chodzi o Sejmik Województwa Podkarpackiego i jak te 15 lat temu rozpoczynałem działalność w Sejmiku to w zasadzie w Mielcu i okolicach nie było drogi, która by rzeczywiście była taką drogą potrzebną dla działalności gospodarczej – przypominał.
Tarapata podkreślił, że dzisiejsze podpisanie umowy stanowi czwarty etap realizacji marzeń o pełnym połączeniu komunikacyjnym powiatu.
Wieloletni burmistrz Radomyśla Wielkiego Józef Rybiński zaapelował o inwestowanie w drogę 984, która ma kluczowe znaczenie dla połączenia powiatu z autostradą A4.
- Mielec nie będzie jechał do Rzeszowa po to, żeby jechać do Krakowa, czy na zachód Europy, czy na południe, tylko musi na Tarnów, Tarnów robi obwodnicę już do Żukowic, czyli skraca nam tą drogę 984 bezpośrednio do autostrady - tak Rybiński apelował do radnych Sejmiku o niepomijanie modernizacji tej strategicznej arterii drogowej dla powiatu mieleckiego.
Dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Piotr Miąso przyjechał z podziękowaniami.
- Po raz kolejny idziemy takim schematem, w którym już raz skutecznie poszliśmy, czyli powstaje koncepcja, powstaje dokumentacja pokazująca możliwości przebiegu nowych dróg – przekazał.
Miąso zadeklarował wsparcie wojewódzkiego zarządu w opracowaniu dokumentacji oraz wspólne poszukiwanie źródeł finansowania budowy obwodnicy.
Przemysław Cynkier [email protected]