W północnym Podkarpaciu mówi się obecnie bardzo dużo o dwóch wielkich drogowych inwestycjach.
Pierwsza taka inwestycja to budowa trasy ekspresowej S74, która połączy Podkarpacie z Kielcami. Istotny dla mieszkańców Podkarpacia odcinek ma się zaczynać w Opatowie, zakończyć w okolicach Niska. Stalowa Wola, ale przede wszystkim Tarnobrzeg zyska za kilka lat szybkie połączenie z centralną Polską. Trasa ta omija powiat mielecki.
Około 60 kilometrów ma liczyć natomiast zupełnie nowy przebieg drogi krajowej numer 9 pomiędzy Rzeszowem i Tarnobrzegiem. Trwa właśnie wybór dokładnej lokalizacji tej trasy, ale już wiadomo, że omija łukiem powiat mielecki. Zostanie poprowadzona po wschodniej stronie Kolbuszowej.
To dla mieszkańców Mielca złe wieści. Miasto i powiat pozostają odcięte od sieci dróg krajowych i autostrad, obsługiwane są jedynie przez drogi wojewódzkie – zbyt wąskie i zatłoczone jak na potrzeby drugiego co do wielkości miasta na Podkarpaciu oraz największego w regionie ośrodka przemysłowego. I wszystko wskazuje na to, że przez wiele najbliższych lat absolutnie nic w tej kwestii nie wydarzy się.
Do Ministerstwa Infrastruktury i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pocztą elektroniczną przesłaliśmy pytania w tej sprawie, rozszerzając temat o postulowaną kilka lat temu budowę trasy ekspresowej z Tarnowa lub Pilzna do Kielc:
1. Gdzie, w jakim zakresie GDDKiA lub Ministerstwo przewidują połączenie miasta Mielec (drugiego co do wielkości na Podkarpaciu, znacznego ośrodka przemysłowego) z projektowanymi drogami DK9 oraz S74?
2. Czy prowadzone są prace przygotowawcze do budowy trasy ekspresowej od Pilzna (Tarnowa) w kierunku Kielc? Jeśli tak, czy znany jest wstępny wariant przebiegu tej trasy na terenie Podkarpacia lub styku województw podkarpackiego i małopolskiego?
3. Czy miasto Mielec, wraz z powiatem mieleckim, znajduje się w planach rozwoju sieci dróg krajowych – proszę o wskazanie perspektywy czasowej oraz zakresu ewentualnych inwestycji.
Uzyskaliśmy odpowiedź z rzeszowskiego oddziału GDDKiA, od Bartosza Wysockiego zajmującego stanowisko do spraw komunikacji. Odpowiedź ta przynosi fatalne perspektywy dla powiatu mieleckiego. Prezentujemy ją w całości.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad działa w oparciu o wieloletnie, rządowe programy infrastrukturalne. Obecnie realizujemy m.in. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 i Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 r.
Powiat mielecki jest obecnie połączony z siecią dróg krajowych poprzez sieć dróg wojewódzkich. Wyżej wymienione programy nie uwzględniają obecnie budowy nowej drogi krajowej na terenie powiatu mieleckiego, dlatego też GDDKiA nie ma podstaw do prowadzenia prac przygotowawczych w tym zakresie.
Projekty związane z rozwojem sieci drogowej muszą stanowić element strategii i planów nie tylko stricte drogowych, ale również kompleksowych działań na szczeblu krajowym i europejskim.
Obecnie kluczowym dokumentem o charakterze planistycznym jest Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r., która wskazuje cel i nakreśla kierunki rozwoju transportu, koncentrując się na realizacji sieci dróg szybkiego ruchu.
Natomiast docelową sieć dróg klasy A i S określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 września 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.
Kształtowanie układu sieci transportowej wynika z szeroko zakrojonych prac analitycznych. Przy wyborze inwestycji przewidzianych do realizacji stosowane są obiektywne kryteria, zapewniające uzyskanie możliwie najlepszych efektów gospodarczych, społecznych i środowiskowych.
Dodatkowo należy wskazać, że dokonany w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych podział dróg na krajowe i samorządowe, uwzględnia potrzebę realizacji zróżnicowanych potrzeb regionu w sposób niezależny i pozwalający zrealizować określone cele.
Przywołany wcześniej RPBDK to realizacja działań o charakterze ponadregionalnym, koncentrujący się na transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Inny charakter dróg samorządowych (w tym np. dróg wojewódzkich czy powiatowych) pozwala realizować zadania o bardziej regionalnej funkcji, ale w sposób komplementujący działania na szczeblu centralnym.
Pamiętajmy, że drogi krajowe stanowią niecałe 5 proc. całej sieci dróg publicznych w Polsce. Dlatego też działania GDDKiA muszą być uzupełniane przez zarządców dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych. To ich zadaniem jest realizacja dróg o funkcji regionalnej, uzupełniającej działania na szczeblu centralnym.
Bartosz Wysocki
Stanowisko ds. komunikacji
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
ul. Legionów 20, 35-959 Rzeszów
Przemysław Cynkier [email protected]