- Dzisiaj dobre wiadomości dla infrastruktury kolejowej w powiecie mieleckim na Podkarpaciu. Pamiętamy konferencje i podpisanie listu intencyjnego w październiku ub. o rozwijaniu infrastruktury w kierunku Padwi Narodowej. Dzisiaj te decyzje już zapadły. Kolejny odcinek na trasie Mielec - Padew będzie finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego. Będzie tez finansowany wiadukt – powiedział Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego na konferencji prasowej w pobliżu mieleckiego dworca kolejowego.
Marszałek podkreślił, że remont odcinka Mielec - Dębica to wydatek prawie 300 mln zł. - Przed nami inwestycja do Padwi na ponad 160 mln. Śmiało można powiedzieć, że w raz z dodatkową infrastrukturą towarzyszącą, która jest potrzebna, aby takie inwestycje zrealizować, pół miliarda złotych trafi na te inwestycje - powiedział marszałek.
[FOTORELACJA]8180[/FOTORELACJA]
- Ta infrastruktura kolejowa łączy się z infrastrukturą drogową. Przeprawa przez Wisłokę, wiadukt kolejowy, dojazd do obwodnicy wschodniej Mielca - to wszystko kompleksowe działania, które dzieją się z udziałem Polskich Linii Kolejowych i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego – powiedział.
Ortyl pozytywnie ocenił też bieżące postępy remontu na odcinku Mielec – Dębica. - Postęp jest duży. Trwają prace przy tunelu na dworcu w Mielcu. To wszystko ma duże poparcie rządu oraz parlamentarzystów – Tomasza Poręby oraz Fryderyka Kapinosa – dodał.
WIDEO:
- Zakładamy, że za miesiąc, półtora – we wrześniu – przywrócimy ruch towarowy na odcinku Mielec - Dębica, natomiast od wiosny przyszłego roku zakładamy wprowadzenie ruchu pociągów pasażerskich. W drugiej połowie 2022 roku skończymy modernizację do Padwi i powiemy: cały odcinek Dębica – Mielec – Padew jest udostępniony pasażerom – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
- To wszystko na bardzo dobrych warunkach, jak na ruch lokalny – 120 km/h. Czas przejazdu Mielec – Dębica to 40 minut – dodał Merchel.
- Nadrzędnym celem Ministerstwem Infrastruktury jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Mówiąc o temacie kolejnictwa jest naszym dużym wysiłkiem wykonanie Krajowego Programu Kolejowego. To program, który ma na celu modernizację strategicznych szlaków kolejowych - powiedział Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
- Idealnie wpisuje się tu linia miedzy Dębicą a Mielcem i dalej do Padwi. Dzisiaj zgodnie z planem realizowany jest ten pierwszy odcinek. Na wiosnę przyszłego roku zostanie on całkowicie udostępniony do ruchu pasażerskiego i towarowego – podkreślił.
- Cieszymy się, że PKP PLK będzie mogła uzyskać środki na remont odcinka Mielec – Padew. Liczymy że pojawią się tu pociągi dalekobieżne łączące północ Podkarpacia z Krakowem, a później z Górnym Śląskiem przez Katowice, z Dolnym Śląskiem, aż do Wrocławia – dodał Weber.
- To bardzo ważny dzień dla powiatu mieleckiego i miasta Mielca. Historyczna chwila, ponieważ pół miliarda złotych zostało wygospodarowane dla naszej społeczności w inwestycje drogowe i kolejowe. Chciałbym podziewać za tą współpracę panu europosłowi Tomaszowi Porębie, bo długie lata o tę kolej zabiegał, jak również Władysławowi Ortylowi i wiceministrowi Weberowi – powiedział poseł Fryderyk Kapinos.
Zwrócił on też uwagę, jak ważne przy tego typu inwestycjach jest wsłuchiwanie się w głos społeczności lokalnej.
- Dodatkowe środki – prawie 50 mln – trafiło tutaj na dodatkowe inwestycje, czyli przejście przez tory przy ul. Szarych Szeregów, jak również drugi tunel. Ta reakcja jest bardzo szybka. Mielczanie bardzo wiele zyskają. Cieszą się też pracownicy i przedsiębiorcy SSE. Tam zatrudnionych jest kilkanaście tysięcy osób, około 200 firm, które będą z tego połączenia kolejowego i wiaduktu korzystać – dodał Kapinos.
- To jest moment, w którym powinniśmy na to miejsce spojrzeć z perspektywy ostatnich 10 lat. Pamiętamy jak wyglądały tory kolejowe, linia Dębica - Mielec w 2009 i 2010 r. kiedy wspólnie z marszałkiem Ortylem rzuciliśmy to hasło: „musimy odbudować kolej w Mielcu”. Potem musieliśmy tej idei bronić i przede wszystkim doprowadzić do tego, żeby tej linii kolejowej nie zlikwidowano, bo były też takie plany. W latach 2012-2014 były mocno zaawansowane plany, żeby linia kolejowa L-25 na odcinku Mielec – Dębica po prostu przestała istnieć – powiedział Tomasz Poręba, poseł do Parlamentu Europejskiego.
- Dzisiaj stoimy na nowych podkładach, na nowych torach kolejowych i jesteśmy na ostatnim odcinku modernizacji linii kolejowej Dębica – Mielec i informujemy, że będzie również modernizowana linia Mielec – Padew. To się dzieje naprawdę i to jest wielki sukces Mielca i ludzi, którzy do tego remontu doprowadzili – podkreślił.
- Spójrzmy też na te działania w kontekście innych inwestycji, które absolutnie podnoszą cywilizacyjnie Mielec, Podkarpacie, północną część województwa: drugi most na Wisłoce, wiadukt, który będzie budowany w ramach remontu linii Mielec – Padew, obwodnica Mielca – to wszystko decyzje podjęte w ostatnich latach, które służą Mielcowi, powiatu mieleckiego, służą mieszkańcom – dodał Poręba.