Umowa na zaprojektowanie i budowę blisko 3-kilometrowego odcinka obwodnicy Sanoka została podpisana w maju 2024 r. Wykonawcą prac jest firma Budimex, a wartość umowy to ponad 152,3 mln zł. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2028 r.
Jak podkreśliła Rarus, wydanie decyzji ZRID określa granice terenu przewidzianego pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości.
- Odcinek realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca opracował dokumentację techniczną, która była niezbędna do złożenia wniosku o decyzję ZRID. Teraz, kiedy została ona wydana, można rozpoczynać roboty budowlane - dodała.
Rzeczniczka zaznaczyła, że plac budowy zostanie niezwłocznie przekazany wykonawcy, który w pierwszej kolejności przeprowadzi niezbędną inwentaryzację stanu nawierzchni dróg publicznych i obiektów kubaturowych.
- Następnie przeprowadzone zostaną rozpoznania saperskie oraz zabezpieczenie terenu budowy zgodnie z uwarunkowaniami środowiskowymi. W kolejnych etapach wykonawca wykona wycinkę drzew pod nadzorem ornitologicznym, dojazdy do placu budowy oraz oczyści teren po wycince wykonanej przez Lasy Państwowe - podała Rarus.
II etap obwodnicy Sanoka połączy odcinek drogi zrealizowany w ramach pierwszego etapu z DK28 w Bykowcach na drugim brzegu Sanu.
Na początkowym odcinku tej części obwodnicy wykorzystany zostanie przebieg istniejącej DK84, a następnie trasa zostanie skierowana na północ, na drugą stronę Sanu.
Jak zaznaczyła rzeczniczka, na wspólnym przebiegu z DK84 droga będzie miała pas wielofunkcyjny.
W ramach inwestycji powstaną m.in. dwa ronda, wybudowane będą chodniki i ścieżki pieszo-rowerowe oraz jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości.
Rarus podała, że wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie, w tym pięć mostów, dwa przepusty i mur oporowy. - Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości blisko 290 m i przęśle nurtowym o długości 120 m - powiedziała.
Pierwszy etap obwodnicy Sanoka został oddany do ruchu 30 stycznia 2020 r. i umożliwił skierowanie ruchu tranzytowego z kierunku Krosna na DK28 i DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko-Smolnica. Budowa drugiego etapu spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla.
Rarus podkreśliła, że dzięki inwestycji poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, odciążony zostanie układ komunikacyjny oraz zwiększy się przepustowość dróg. - Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej, łączących Unię Europejską z Ukrainą - dodała.
Obwodnica powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W regionie dzięki temu programowi powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. (PAP)
huk/ malk/