W minionych latach udało się odbudować „mielecką” linię kolejową numer 25 na odcinku od Dębicy przez Mielec do Padwi Narodowej. Na ten szlak wróciły także połączenia osobowe. Stan technicznych linii na północ od Padwi wymaga jednak odbudowy, bądź przebudowy.
Marszałek Podkarpacia Władysław Ortyl twierdzi, że tylko odbudowa szlaku kolejowego z Padwi na północ regionu pozwoli zwiększyć ilość pociągów pasażerskich, przywrócić też połączenia dalekobieżne.
Mowa tu o kosztownym, sięgającym być może nawet 1 miliarda złotych projekcie polegającym na przebudowie linii kolejowych: Sandomierz - Sobów, Sobów - Zbydniów, Sandomierz - Grębów oraz Sobów - Padew Narodowa.
W ten sposób Mielec odzyska kolejowe połączenie z Tarnobrzegiem, Stalową Wolą - Rozwadowem i dalej z Łodzią czy Lublinem.
Ta inwestycja wpisana została już wiele miesięcy temu w finansowany ze środków Unii Europejskiej Program Rozwoju Polskich Wschodniej. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe właśnie potwierdziła gotowość do realizacji tego zadania.
W swoim komunikacie wskazuje, że w trzecim kwartale 2024 roku zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane. Jest to jeden z kilkunastu dużych projektów kolejowych zaplanowanych do uruchomienia w tym roku.
III kwartał 2024:
IV kwartał 2024:
Oprócz wyżej wskazanych inwestycji, realizowany będzie szereg zadań polegających m.in. na przebudowie kilku lub kilkunastokilometrowych odcinków linii kolejowych, na budowie lub przebudowie obiektów inżynieryjnych (takich jak mosty, wiadukty kolejowe i drogowe), poprawie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami, czy przebudowie urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Dla celów odbudowy transparentności komunikacji z rynkiem wykonawczym PKP PLK planuje zamieszczone pod poniższym linkiem informacje poddać aktualizacji na koniec III kwartału 2024 r., z jednoczesną informacją o powodach ewentualnych przesunięć w zakresie wybranych postępowań, które nie zostały ogłoszone w wskazanym aktualnie terminie.
[ZT]86657[/ZT]