Zamknij

Jaki jest najlepszy typ nadwozia samochodu?

art. sponsorowany + 08:43, 24.04.2025 Aktualizacja: 08:44, 24.04.2025

Rodzaj nadwozia determinuje praktyczność dynamikę, prędkość samochodu. Jest to nie tylko kwestia właściwości technicznych pojazdu, ale także osobistych preferencji. Sześćdziesiąt procent kierowców z doświadczeniem może wymienić 3-5 rodzajów nadwozia, ale w rzeczywistości jest ich znacznie więcej. Rozważymy tylko najbardziej popularne i podstawowe typy nadwozia.  

Rodzaje nadwozi samochodowych

W naszym przeglądzie najpopularniejszych typów sylwetek:

  • Sedan
  • Uniwersalny
  • Hatchback
  • Liftback
  • minivan
  • Coupé
  • Uniwersalny
  • SUV
  • Minibus

Sedan

SedanTyp nadwozia podzielony na trzy strefy. Patrząc na samochód z boku, można wyróżnić podwozie, bagażnik i wnętrze. Istnieją różne rozmiary i klasy: od kompaktowych, o długości około 4 metrów, po samochody klasy executive, których wymiary mieszczą się w granicach 5 metrów. 

Przedział bagażowy w sedanach jest izolowany, tzn. drzwi bagażnika nie zapewniają dostępu do przedziału pasażerskiego. Kurz i zapachy z bagażnika nie przedostają się do kabiny pasażerskiej, co jest zaletą tego układu. Jednak otwór, przez który można załadować bagażnik, jest mniejszy w sedanach niż w hatchbackach, więc pralka lub wózek dziecięcy nie zmieszczą się w każdym sedanie. 

Linia dachu sedanów opada poniżej głów pasażerów tylnych siedzeń, więc wyższe osoby mogą czuć się niekomfortowo. Jest to szczególnie widoczne w sportowych sedanach, gdzie sylwetka zmienia się szybciej, a dach jest znacznie niższy. 

Sedan jest również jednym z najbardziej poszukiwanych typów nadwozia na rynku wtórnym. Jeśli rozważasz zakup pojazdu boo, odwiedź aukcję internetową https://plc.auction/pl/auction/from-us, na której możesz kupić samochód z USA.

Uniwersalny

UniwersalnySamochód osobowy z największym bagażnikiem. Z reguły korzystają z tej samej podstawy co sedany i hatchbacki, ale kształt nadwozia kombi jest inny. Aby zwiększyć bagażnik w tym typie nadwozia, tylny zwis jest wydłużony. Dach w kombi jest równoległy do podłogi, dzięki czemu pasażerowie siedzący z tyłu zawsze mają zapewniony komfort. 

Najczęściej w tego typu nadwoziach składa się tylne siedzenia, dzięki czemu użyteczna objętość bagażnika znacznie wzrasta i można w nim przewozić nawet bardzo duże rzeczy. 

Samochody uniwersalne są zawsze droższe niż sedany i hatchbacki. Sytuacja może być jednak inna na rynku samochodów używanych, ale tutaj znalezienie kombi może być dość trudne. 

Universal to idealny wybór dla tych, którzy kochają podróże, poruszają się głównie po drogach asfaltowych i często przewożą ładunki. 

Hatchback

HatchbackMałe samochody do miasta, których wnętrze jest połączone z bagażnikiem. Większość samochodów tego typu ma nadwozie o długości około 4,5 metra, co jest zaletą w ciasnych miastach i pozwala na parkowanie w każdych warunkach. 

Hatchbacki mają duży otwór bagażnika, dzięki czemu można do nich załadować duże przedmioty. Pojemność bagażnika może być niewielka, ale w razie potrzeby tylne siedzenia można złożyć, aby zwiększyć pojemność bagażnika. 

Pokrywa bagażnika jest jednocześnie drzwiami, więc hatchbacki występują w wersji trzydrzwiowej i pięciodrzwiowej. Te pierwsze nie są tak wygodne, jeśli często przewozisz pasażerów lub masz zainstalowany fotelik dziecięcy. 

Hatchback będzie dobrym wyborem do podróżowania w grupach do czterech osób, do przewożenia nieporęcznych towarów w mieście. 

Liftback

Liftback

liftback to rodzaj hatchbacka z tylnym zwisem bardzo podobnym do tego w sedanie. Drzwi bagażnika otwierają się w taki sam sposób jak w hatchbacku. Czy potrzebna jest hybryda tych dwóch typów nadwozia? Tak, ponieważ liftback ma więcej miejsca w bagażniku niż sedan i hatchback.

Główną różnicą między liftbackiem a hatchbackiem jest kształt tylnego zwisu, który jest podobny do tego w sedanie. Może być zarówno dwu-, jak i trójbryłowy, podczas gdy hatchbacki są tylko dwbryłowe. liftback jest często dłuższy niż hatchback.

Ogólnie rzecz biorąc, jest to wygodny i przestronny samochód, który zadowoli praktycznych kierowców. 

minivan

Są to samochody z wysokim dachem na przedłużonej platformie, co pozwala zwiększyć przestrzeń użytkową w kabinie. Większe modele mogą nawet pomieścić dodatkowy rząd siedzeń do przewozu 2-3 pasażerów. Pozwala to na przewóz do 8 pasażerów. 

Dzięki temu minivan jest pojazdem wszechstronnym. Do przewozu pasażerów można dodać dodatkowy rząd siedzeń, a w razie potrzeby przewiezienia nieporęcznego ładunku można zdemontować tylne siedzenia. Jest to charakterystyczna cecha minivanów. 

Samochód z takim nadwoziem nie zawsze nadaje się dla początkujących, ponieważ jego wymiary pogarszają zwrotność samochodu podczas zakrętów, skręcania, parkowania. Dużemu samochodowi trudniej jest znaleźć miejsce parkingowe w mieście. Minivan ma słabą aerodynamikę, więc zużycie paliwa i poziom hałasu przy dużych prędkościach są wyższe.

Coupé

Coupé

Samochód z trójbryłowym nadwoziem typu sedan, ale bez tylnych drzwi. Samochody te mają szerokie przednie drzwi, które umożliwiają dostęp do obu rzędów siedzeń. Na tylne siedzenia można wsiąść po złożeniu przedniego siedzenia.

To wygodny samochód dla dwóch osób: kierowcy i pasażera siedzącego z przodu. Coupé są dość często określane jako samochody sportowe, ale w tym przypadku wiele zależy od wypełnienia. 

Podstawą coupe mogą być zwykłe sedany, a różnica w nich będzie polegać tylko na liczbie drzwi i konstrukcji. Układ napędowy, skrzynia biegów, napęd, wnętrze są takie same. 

Istnieją coupe przystosowane do dynamicznej jazdy. Mają inny układ nadwozia, brak tylnego rzędu siedzeń, inne jednostki niż samochody seryjne. 

Być może słyszałeś o grand tourismo coupe? Są to drogie samochody przeznaczone do wygodnego podróżowania po dobrych drogach na bardzo długich dystansach. Pod wieloma względami są one podobne do sedanów klasy executive, ale mają komfortowe warunki przede wszystkim dla kierowcy.

SUV

SUVRóżnica między crossoverami a SUV-ami jest ukryta. Zewnętrznie są one bardzo podobne, ale główna różnica tkwi w charakterystyce technicznej. Każdy SUV jest wyposażony w zaawansowany system napędu na wszystkie koła, który jest kluczem do jego wysokiej zdolności do jazdy w terenie. W crossoverach z napędem na wszystkie koła najczęściej tylna oś jest podłączana podczas poślizgu, podczas gdy w SUV-ach z napędem na wszystkie koła można ją podłączyć ręcznie, rozdzielając przyczepność między osie, a nawet koła. 

W porównaniu z samochodami osobowymi, pojazdy terenowe są znacznie cięższe, mają gorsze osiągi aerodynamiczne i większe zużycie paliwa. Środek ciężkości pojazdów terenowych jest dość wysoko, więc są one mniej sterowalne na zakrętach i mogą kołysać się przy przyspieszaniu. 

 

Minibus

Minibusy to pojazdy z maksymalnie ośmioma miejscami siedzącymi i nadwoziem o długości około 5 metrów. Od autobusów klasy małej różnią się długością (poniżej 5 metrów), a od minivanów liczbą przewożonych pasażerów. 

Minibus jest zbudowany na podwoziu małych ciężarówek. Ze względu na niski koszt stały się bardzo popularne wśród przedsiębiorców i osób, które potrzebują pojazdu o dużej pojemności ładunkowej. 

(art. sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%