Zamknij

Tranzyt na Ukrainę - wszystko, co musisz wiedzieć

Artykuł sponsorowany + 11:26, 24.02.2023 Aktualizacja: 11:27, 24.02.2023

Wojna w Ukrainie sprawiła, że transport produktów do tego kraju musiał całkowicie zmienić swój charakter.

Fracht lotniczy i morski stały się niemożliwe, co oznacza, że tranzyt na Ukrainę odbywa się głównie przy pomocy ciężarówek lub ewentualnie pociągów. Ze względu na bliskość naszych krajów i silną współpracę, większość dostaw, które są teraz dostarczane na teren Ukrainy, odbywają się z pomocą polskich portów i spedytorów.

Dlaczego transport towarów do Ukrainy przez Polskę jest tak ważny?

Tranzyt produktów na Ukrainę przez Polskę zawsze był ważnym aspektem w handlu między naszymi krajami. W czasie wojny z Rosją jego rola jeszcze wzrosła. W momencie, gdy transport na Ukrainę drogą morską i powietrzną stał się niemożliwy, tranzyt przez Polskę staje się jeszcze ważniejszy dla utrzymania stabilnego dostępu do towarów.

Polska zawsze była ważnym partnerem handlowym dla Ukrainy, szczególnie w sektorze przemysłu i rolnictwa. W 2019 roku obroty handlowe między naszymi krajami wyniosły ponad 9 miliardów dolarów. Teraz oczywiście skala towarów, które są przewożone na teren Ukrainy, się zmniejszyła. Tranzyt produktów przez Polskę na Ukrainę odbywa się głównie drogą lądową, przez graniczne przejścia drogowe.

Warto również pamiętać, że tranzyt produktów przez Polskę na Ukrainę jest ważny nie tylko dla gospodarki naszych krajów, ale także dla stabilności naszego regionu i całej Europy.

Jakie towary są transportowane do Ukrainy?

Towary, na które jest obecnie największy popyt to:

  • żywność i produkty rolne: Ukraina jest głównym producentem zbóż i innych produktów rolnych, ale ponieważ w czasie wojny ich produkcja jest znacznie zmniejszona, kraj jest zmuszony do importu żywności i produktów rolnych, aby zaspokoić popyt wewnętrzny.
  • paliwo: Ukraina przez lata była zależna od Rosji w zakresie większości swoich potrzeb energetycznych, w tym gazu ziemnego i ropy naftowej. Wojna oczywiście zmieniła te realia i teraz Ukraina jest zmuszona do importu paliw z innych krajów.
  • zaopatrzenie i sprzęt medyczny: wojna spowodowała zwiększone zapotrzebowanie na środki i sprzęt medyczny, szczególnie do leczenia rannych żołnierzy i cywilów.
  • materiały budowlane: pomimo że kraj nadal jest w stanie wojny, to równocześnie już trwają prace budowlane w celu odbudowy wielu kluczowych budynków. W tym celu Ukraina sprowadza wiele materiałów budowlanych.

Jak wygląda rejestracja ładunków tranzytowych na Ukrainę?

Cały proces jest oczywiście bardziej skomplikowany niż kiedyś. Obecnie wszystkie towary muszą znaleźć się w porcie w Gdańsku albo Gdyni. Często pokonują one daleką drogę, np. z Chin albo Stanów Zjednoczonych. Wszelkie ładunki są dostarczane do naszych portów przy pomocy frachtu morskiego, zazwyczaj w kontenerach.

Następnie kontenery są przewożone do odpowiedniego terminalu pod kontrolą polskich celników. Tam wszelkie kartony i palety są rozładowywane w magazynie i ładowane do ciężarówek. Ładunek musi posiadać oczywiście całą niezbędną dokumentację. Jest ona dostarczana na granicę polsko-ukraińską wraz z ładunkiem.

Jakie środki transportu biorą udział w tranzycie na Ukrainę?

W zależności od charakteru ładunku mogą to być:

  • samochody ciężarowe do przewozu towarów o średnich gabarytach
  • lodówki odpowiednie do przewożenia na przykład żywności czy leków
  • specjalne pojazdy do przewozu ładunków niebezpiecznych lub ponadgabarytowych

Po przejściu kontroli granicznej ładunki są dostarczane do ukraińskich służb celnych i kontynuują swoją drogę już na terenie Ukrainy.

Ukraina tranzyt – jakie przejścia graniczne umożliwiają transport na Ukrainę ciężarówką?

Towary na teren Ukrainy mogą być dostarczane przez następujące przejścia:

  • Budomierz-Hruszów
  • Dołhobyczów-Uhrynów
  • Dorohusk-Jagodzin
  • Hrebenne-Rawa Ruska
  • Korczowa-Krakowiec
  • Krościenko-Smolnica
  • Medyka-Szeginie
  • Zosin-Uściług

     

Aby sprostać zapotrzebowaniu Ukrainy na różnego rodzaju towary, polskie i ukraińskie władze maksymalnie uprościły kontrole na granicy, jak i zwiększyły przepustowość przejść granicznych. Na podstawie porozumienia pomiędzy właściwymi organami polskimi i ukraińskimi, od czasu rozpoczęcia wojny otwarto dodatkowe 6 bramek do odprawy ładunków (łącznie 11 bramek), co podwoiło przepustowość odprawy towarowej. Dodatkowo przejście graniczne w Dorohusku-Jagodzinie zostało przeznaczone wyłącznie dla ruchu towarowego, a ruch pasażerski został przekierowany na przejścia w Zosinie i Dołhobyczowie. Wszystkie te działania umożliwiają sprawny tranzyt na Ukrainę.

(Artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%