Fracht lotniczy i morski stały się niemożliwe, co oznacza, że tranzyt na Ukrainę odbywa się głównie przy pomocy ciężarówek lub ewentualnie pociągów. Ze względu na bliskość naszych krajów i silną współpracę, większość dostaw, które są teraz dostarczane na teren Ukrainy, odbywają się z pomocą polskich portów i spedytorów.
Tranzyt produktów na Ukrainę przez Polskę zawsze był ważnym aspektem w handlu między naszymi krajami. W czasie wojny z Rosją jego rola jeszcze wzrosła. W momencie, gdy transport na Ukrainę drogą morską i powietrzną stał się niemożliwy, tranzyt przez Polskę staje się jeszcze ważniejszy dla utrzymania stabilnego dostępu do towarów.
Polska zawsze była ważnym partnerem handlowym dla Ukrainy, szczególnie w sektorze przemysłu i rolnictwa. W 2019 roku obroty handlowe między naszymi krajami wyniosły ponad 9 miliardów dolarów. Teraz oczywiście skala towarów, które są przewożone na teren Ukrainy, się zmniejszyła. Tranzyt produktów przez Polskę na Ukrainę odbywa się głównie drogą lądową, przez graniczne przejścia drogowe.
Warto również pamiętać, że tranzyt produktów przez Polskę na Ukrainę jest ważny nie tylko dla gospodarki naszych krajów, ale także dla stabilności naszego regionu i całej Europy.
Towary, na które jest obecnie największy popyt to:
Cały proces jest oczywiście bardziej skomplikowany niż kiedyś. Obecnie wszystkie towary muszą znaleźć się w porcie w Gdańsku albo Gdyni. Często pokonują one daleką drogę, np. z Chin albo Stanów Zjednoczonych. Wszelkie ładunki są dostarczane do naszych portów przy pomocy frachtu morskiego, zazwyczaj w kontenerach.
Następnie kontenery są przewożone do odpowiedniego terminalu pod kontrolą polskich celników. Tam wszelkie kartony i palety są rozładowywane w magazynie i ładowane do ciężarówek. Ładunek musi posiadać oczywiście całą niezbędną dokumentację. Jest ona dostarczana na granicę polsko-ukraińską wraz z ładunkiem.
W zależności od charakteru ładunku mogą to być:
Po przejściu kontroli granicznej ładunki są dostarczane do ukraińskich służb celnych i kontynuują swoją drogę już na terenie Ukrainy.
Towary na teren Ukrainy mogą być dostarczane przez następujące przejścia:
Aby sprostać zapotrzebowaniu Ukrainy na różnego rodzaju towary, polskie i ukraińskie władze maksymalnie uprościły kontrole na granicy, jak i zwiększyły przepustowość przejść granicznych. Na podstawie porozumienia pomiędzy właściwymi organami polskimi i ukraińskimi, od czasu rozpoczęcia wojny otwarto dodatkowe 6 bramek do odprawy ładunków (łącznie 11 bramek), co podwoiło przepustowość odprawy towarowej. Dodatkowo przejście graniczne w Dorohusku-Jagodzinie zostało przeznaczone wyłącznie dla ruchu towarowego, a ruch pasażerski został przekierowany na przejścia w Zosinie i Dołhobyczowie. Wszystkie te działania umożliwiają sprawny tranzyt na Ukrainę.