Konsument codziennie w różnych sytuacjach potrzebuje pomocy, jaką jest porada prawna. Łatwa dostępność do zakupu przeróżnych towarów naraża nas na duże ryzyko popełnienia błędu i zakupu czegoś, co niekoniecznie spełnia nasze oczekiwania i okazuje się, że jednak nie jest właściwym wyborem. Co robić w przypadku, jeśli nie wiemy jak postępować w takiej sytuacji i jakie przysługują nam prawa?
Z pomocą przychodzi nam, możliwość skorzystania z portalu porady prawne online gdzie uzyskamy profesjonalną pomoc z każdej dziedziny prawa. Zachęcamy również Państwa, do zapoznania się z artykułem w celu uniknięcia problemów zwrotu towarów w przyszłości.
Konsument stoi przed paroma sposobami rozwiązania, wiele zależy od tego, w jakim miejscu została wykonana transakcja oraz w jaki sposób dokonał zakupu. Jak w praktyce wyglądają prawa konsumenta w sytuacji zwrotu towaru w sklepach stacjonarnych?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w przypadku zakupu przez konsumenta dowolnego towaru w sklepie stacjonarnym, sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć jego zwrotu, jeśli jedyną motywacją do jego dokonania jest nagła zmiana zdania lub upodobań klienta.
Upraszczając, jeśli konsument zakupił określony przedmiot w sklepie stacjonarnym, lecz stwierdził po chwili, że nie był to dobry zakup i nie spełnia jego oczekiwań, pracownik sklepu, w którym dokonał zakupu danego towaru, nie ma w obowiązku przyjęcia tego przedmiotu na warunkach i zasadach zwrotu towaru. Przyjrzyjmy się teraz sytuacji, w której taki pracownik ma obowiązek przyjęcia towaru na zwrot. Obowiązek ten ma miejsce w sytuacji kiedy towar, który zakupiliśmy, jest dotknięty np. wadą fabryczną lub jest po prostu wadliwy. W takiej sytuacji sprzedawca ma obowiązek, na określonych warunkach i zasadach, przyjąć na zwrot uszkodzony produkt w ramach reklamacji na zasadach rękojmi lub gwarancji.
Istnieje również sytuacja, w której możemy od sprzedawcy oczekiwać zwrotu zakupionego towaru na podstawie zasad uwzględnionych w regulaminie konkretnego sklepu stacjonarnego, w którym dokonaliśmy zakupu. Pamiętajmy, że każdy sklep posiada możliwość regulowania zawartości regulaminu, wprowadzając przepis o tym, iż, na przykład, przyjmuje zwrot towaru w terminie do 30 dni od dnia jego zakupu. Portal porady prawne online przypomina, że zapisy w regulaminie określają również warunki, na jakich dany towar może być przyjęty. Jednymi z popularniejszych warunków są następujące zapisy:
Występują przypadki, w których zasada dobrowolnego przyjmowania zwrotu w sklepach stacjonarnych dotyczy tylko i wyłącznie produktów zakupionych w okresie promocyjnym lub nie obejmuje produktów z promocji.
W sytuacji zwrotu towaru opartej o zasadę rękojmi została ona uregulowana przepisami Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740). Przepisy te zostały zawarte głównie w pozycji „Rękojmia za wady” (art. 556 oraz kolejne). Treść tych przepisów mówi jasno, że rękojmia stanowi podstawę do składania przez konsumenta reklamacji w przypadku towaru posiadającego ujawnioną już po zakupie wadę fizyczną (interpretowana jako niezgodność z umową) lub też wadę prawną.
Konsument musi również pamiętać, że w sytuacji składania reklamacji na zasadach rękojmi, podmiotem odpowiedzialnym za wady w produkcie jest sprzedawca, w związku z czym to do niego należy skierować pismo reklamacyjne. Właściciel sklepu lub sprzedawca, do których konsument składa reklamację, (jeśli z przepisów tak wynika) nie może odmówić jej przyjęcia.
Reguła rękojmi obejmuje wszystkie towary konsumenckie!
Kolejną możliwością, przez którą konsument może dokonać procesu reklamacji zakupionego produktu, jest gwarancja. Gwarancją jest dobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru, złożone przez przedsiębiorcę występującego w roli gwaranta. W przypadku, gdy zakupiony towar nie będzie posiadał właściwości określonych w gwarancji (oświadczeniu gwarancyjnym), konsument może powołać na obowiązki gwaranta, którymi mogą być:
W sytuacji gwarancji trzeba pamiętać o tym, że obowiązywanie gwarancji w żaden sposób nie wyłącza, nie ogranicza ani też nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy kupionej.
Przepisy normujące zasadę gwarancji znajdują się we wspomnianej już Ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740) w rozdziale „Gwarancja przy sprzedaży” (art. 577 i kolejne).
Podsumowanie
Sprzedający w przypadku zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym, powinien zadbać o to, aby warunki zwrotu były pewne i zrozumiałe dla klienta. Warto skorzystać z internetowych usług świadczących porady prawne online, link do serwisu porady-prawne.info.pl co pomoże w zrozumieniu otaczających nas przepisów. Ustawa o prawach konsumenta dotyczy zarówno sprzedawców stacjonarnych jak i internetowych i nakłada na nich obowiązki informowania klientów. W przypadku sprzedaży stacjonarnej jest ich mniej niż przy sprzedaży internetowej. Kara za brak spełnienia tych obowiązków stanowi wykroczenie i grozi karą grzywny do 5.000 złotych. Portal Porady-Prawne.info.pl pozwala nam uniknąć wielu nieprzyjemności finansowych. Dzięki takiej możliwości możemy biegle zapoznać się z aktualnymi warunkami i przepisami.