Zamknij

Trwają prace nad koncepcją nowej drogi z Mielca do autostrady

ks / UMWP / PZDW 14:55, 09.09.2025 Aktualizacja: 15:03, 09.09.2025

Będzie nowa, alternatywna droga z Mielca do Dębicy, a konkretnie węzła autostradowego A4? Wszystko na to wskazuje, bo w Podkarpackim Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie trwają prace nad opracowaniem studium techniczno-ekonomicznego budowy takiego odcinka drogi wojewódzkiej nr 985 - z Mielca do Dębicy. Wartość umowy z biurem projektowym PROMOST CONSULTING wynosi ponad 1,5 miliona zł. Koncepcja powstanie w ciągu 9 miesięcy.

Dopiero informowaliśmy na hej.mielec.pl o przetargu Powiatowego Zarządu Dróg w Mielcu na opracowanie koncepcji budowy nowych połączeń drogowych na terenie powiatu mieleckiego mających na celu poprawę skomunikowania powiatu z siecią dróg nadrzędnych, a Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie opublikował komunikat dotyczący trwających już prac koncepcyjnych nad nowym przebiegiem drogi z Mielca do węzła A4 obok Dębicy.

[ZT]99882[/ZT]

Wygląda więc na to, że powiat zrealizuje swoje koncepcje nowego połączenia z A4, a województwo swoje. Jedyną różnicą wydaje się zakres zleconych prac koncepcyjnych. Powiat chce w opracowaniach uwzględnić domknięcie obwodnicowego „ringu” wokół Mielca, czyli drogi z Piątkowca do osiedla Rzochów, tymczasem trwające już analizy na zlecenie województwa dotyczą wyłącznie powstania alternatywnej drogi od ronda na osiedlu Rzochów do węzła A4.

- Mierzymy siły na zamiary, dlatego zaczynamy od opracowania trzech koncepcji nowych tras drogi wojewódzkiej łączącej Mielec z autostradą A4. Ten pierwszy krok, da nam ogląd na lokalne uwarunkowania terenowe i środowiskowe oraz pomoże Zarządowi Województwa wybrać optymalny korytarz dla nowej drogi wojewódzkiej, która będzie spełniała swoje podstawowe zadanie czyli funkcję tranzytową - wyjaśnia marszałek Władysław Ortyl.

Początek nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 985 planuje się w rejonie istniejącego ronda na osiedlu Rzochów, a koniec na węźle autostrady A4 Dębica Wschód z ewentualnym połączeniem do nowego węzła Ostrów. Inwestycja przechodzi przez powiaty mielecki i dębicki, przez gminy: Mielec, Przecław i Dębica.

- Z uwagi na fakt, że obecnie droga wojewódzka między Rzochowem a Dębicą jest bardzo mocno obciążona ruchem - do 14 tysięcy pojazdów na dobę (zgodnie z pomiarem z 2020 roku) i przechodzi przez obszary gęstej zabudowy, dawno została wyczerpana przepustowość skrzyżowań i samej drogi. Dlatego nowa trasa będzie stanowić „obwodnicę” wyprowadzając ruch tranzytowy poza takie miejscowości jak Tuszyma czy Brzeźnica, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i warunków życia lokalnych mieszkańców - mówi Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.

Zakres tego zadania obejmuje opracowanie m.in.: trzech wariantów przebiegu nowego odcinka DW 985, której parametry techniczne i użytkowe spełniać będą założenia klasy „G”, dwóch wariantów rozbudowy węzła Dębica Wschód na autostradzie A4, dwóch wariantów rozbudowy skrzyżowania drogi krajowej z powiatową w Zawadzie, która zakwalifikowana będzie do kategorii drogi wojewódzkiej i zostanie docelowo przejęta przez województwo podkarpackie.

- Czekamy na koncepcję przebiegu nowego odcinka drogi wraz z mostem na Wisłoce, który domknie „ring” mielecki od strony południowo-zachodniej miasta. Zgodnie z ustaleniami spotkana z 20 lutego 2024 roku, opracowaniem tej trasy zajmuje się Powiat Mielecki. Rozwiązania przyjęte w koncepcji, będą uwzględnione w studium PZDW - dodaje marszałek Władysław Ortyl.

Przy wyznaczaniu nowych tras, po określeniu uwarunkowań wyjściowych, ważne będą analizy i prognozy ruchu oraz dostępność komunikacyjna, które zdeterminują wstępne rozwiązania projektowe. Przy wyborze docelowej trasy istotne będą m.in. informacje o liczbie obiektów inżynierskich i skrzyżowań z drogami publicznymi, liczbie kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną czy z istniejącymi budynkami. W ramach opracowania powstanie wstępny kosztorys finansowy na realizację inwestycji. Koncepcje będą konsultowane przez samorządy powiatów, gmin, zarządy dróg powiatowych i GDDKiA, PKP, Wody Polskie oraz Lasy Państwowe.

- Nowa trasa drogi wojewódzkiej połączy ośrodek przemysłowy - Specjalną Strefę Ekonomiczną w Mielcu - z najważniejszym szlakiem komunikacyjnym czyli autostradą A4. Pomysł budowy nowej trasy jest ambitny i przyczyni się do dalszego rozwoju gospodarczego Podkarpacia, tak jak do tej pory zadziałały wybudowane już inwestycje drogowe wokół Mielca - podsumowuje marszałek Władysław Ortyl.

Warto przypomnieć, że PZDW realizuje też w systemie „zaprojektuj i wybuduj” drogę obsługującą SSE i lotnisko w Mielcu oraz rondo w Szydłowcu.

(ks / UMWP / PZDW)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%