[FOTORELACJANOWA]13455[/FOTORELACJANOWA]
Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich od kilku miesięcy realizuje niewielkie prace modernizacyjne na drodze wojewódzkiej z Mielca do Lisiej Góry. W ramach tych działań w Piątkowcu powstał nowy chodnik oraz nieco zmodyfikowany został zjazd w drogę do Grzybowa.
Zbudowana została również infrastruktura dla przejścia dla pieszych, łącznie z oświetleniem. Tyle, że roboty się zakończyły, a przejście nie zostało oznakowane – nie ma pasów, nie ma znaków pionowych.
Czytelnicy są zaskoczeni i dopytują o status tego miejsca. Wskazują, że podobna inwestycja została zrealizowana teraz także w Zgórsku i tam pasy są.
Dokumentację prac w Piątkowcu przygotował Urząd Gminy Wadowice Górne, w porozumieniu z Podkarpackim Zarządem Dróg Wojewódzkich. Wójt gminy Michał Deptuła zapewnia, że zaplanowane zostało tam normalne przejście z oznakowaniem i będzie w tej sprawie występował do PZDW.
Innego zdania jest Zbigniew Tymuła, były starosta mielecki, obecnie kierownik Rejon Dróg Wojewódzkich PZDW w Mielcu.
- Inwestycja została zrealizowana zgodnie z dokumentacją przekazaną przez gminę. W Piątkowcu powstało przejście dla pieszych sugerowane – komunikuje.
Sugerowane przejście dla pieszych to stosunkowo nowe rozwiązanie w polskim prawie drogowym, wprowadzone od września 2022 roku. Różni się od klasycznego przejścia głównie aspektami prawnymi i organizacyjnymi. Takie przejście nie daje pieszym pierwszeństwa, a jego lokalizacja i wykonanie mają ułatwić, ale nie uprzywilejować przekraczanie jezdni.
Zgodnie z definicją zawartą w przepisach, sugerowane przejście to nieoznakowane, lecz technicznie dostosowane miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni lub drogi rowerowej przez pieszych, które nie jest formalnym przejściem dla pieszych.
Oznacza to, że nie znajdziemy tam klasycznych znaków pionowych (D-6) ani poziomych („zebra”). Mimo to, miejsce takie bywa wyposażone w obniżone krawężniki, specjalną nawierzchnię lub dobre oświetlenie, stąd przypomina zwykłe przejście, ale różni się od niego brakiem oznaczeń.
W teorii sugerowane przejścia umieszcza się głównie tam, gdzie natężenie ruchu nie wymaga wyznaczenia przejścia z pierwszeństwem pieszych, np. w pobliżu osiedli mieszkaniowych, na mniejszych skrzyżowaniach czy przy przystankach komunikacji miejskiej.
Stanowią naturalne przedłużenie chodnika i są wykorzystywane, gdy wprowadzenie klasycznego przejścia nie jest zasadne lub możliwe, a potrzeby pieszych przemawiają za wydzieleniem miejsca do bezpiecznego przekraczania jezdni.
Czy droga wojewódzka to odpowiednie miejsce dla takiego rozwiązania? Są wątpliwości.
Zbigniew Tymuła deklaruje jednak, że będzie zabiegał o wyznaczenie klasycznego, stałego przejścia zgodnie z wszystkimi procedurami. Działania te jednak nie zostały jeszcze podjęte.
[ANKIETA]543[/ANKIETA]
Przemysław Cynkier [email protected]