Zamknij

Czerwoną strzałą z Krakowa do Mielca. Pierwsze kursy za nami [FOTO, WIDEO]

Przemysław CynkierPrzemysław Cynkier 22:26, 21.04.2025 Aktualizacja: 22:28, 21.04.2025
Fot. PC oraz PKP Intercity Fot. PC oraz PKP Intercity
  • PKP Intercity poszerza ofertę kolejowych połączeń pasażerskich skierowaną do mieszkańców Mielca. Od czerwca na stałe śladem pociągu IC Hetman jeździł będzie IC Kasztelan. 

  • A w tę Wielkanoc mieliśmy zapowiedź tego połączenia poprzez dodatkowe świąteczne kursy TLK Hetman BIS i TLK Kasztelan. Tak do Mielca trafiła pierwszy raz czerwona strzała od przewoźnika SKPL Cargo.

[FOTORELACJANOWA]12600[/FOTORELACJANOWA]

Charakterystyczne czerwone składy obsługują połączenia PKP Intercity na liniach niezelektryfikowanych. A historia powstania spółki SKPL Cargo jest ciekawa. Wywodzi się z założonej w 2001 roku organizacji non-profit ukierunkowanej na utrzymanie kolei wąskotorowych, wyłączonych ze struktur PKP. Od samego początku tworzona była przez grupę hobbystów, wspieraną przez wykwalifikowaną kadrę pracowników kolejowych, zatrudnianych równolegle z przejmowaniem kolejnych linii.

Już w 2002 roku SKPL rozpoczęło regularne przewozy pasażerskie na dwóch liniach wąskotorowych stając się tym samym pierwszym w Polsce prywatnym operatorem kolejowym działającym po roku 1989. Z biegiem czasu zakres usług świadczonych przez SKPL objął także linie normalnotorowe znaczenia lokalnego, a także eksploatację bocznic kolejowych i transport wewnątrzzakładowy.

Tabor SKPL w zdecydowanej większości otrzymał charakterystyczne czerwone malowanie. Na Podkarpaciu pociągi w takich barwach jeździły głównie w Bieszczadach. Składy wykorzystywane przez SKPL pochodzą przede wszystkim z odkupu od innych zagranicznych przewoźników. 

Przełomem dla współpracy SKPL z Intercity stało się ściągnięcie do Polski pociągów odkupionych od kolei holenderskich i ich polonizacja. Takich składów wyprodukowanych pod koniec lat 90-tych trafiło do Polski aż 32. Zostały gruntownie zmodernizowane. Pierwsze tego typu pociągi SD85 już kursują z Krakowa Głównego przez linie kolejowe niezelektryfikowane. 

[FOTORELACJANOWA]12600[/FOTORELACJANOWA]

Pasażerowie zyskali wyższy komfort podróży. We wnętrzach pociągów są miękkie fotele w 1 i 2 klasie, rozkładane stoliki, przestrzenie wspólne dla większych grup i rowerzystów. Jest także klimatyzacja, a każdy pasażer ma dostęp do gniazdka do ładowania telefonów i laptopów. Składy są również dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Wraz z czerwcową zmianą rozkładu jazdy charakterystyczne czerwone strzały będą już częstym widokiem na południu kraju, także w Mielcu. 

Pojazdem w czerwieni podróżni dojadą w Bieszczady. Skład wyrusza z Krakowa do Zagórza, jadąc przez Gorlice Zagórzany, Jasło, Krosno, Sanok. Kolejna trasa wiedzie w Sudety - z Krakowa przez Kędzierzyn-Koźle, Nysę, Wałbrzych do Jeleniej Góry.

Nazwy pociągów nawiązują do pasm górskich i gór na stacjach docelowych. Pociągi IC Wetlina i IC Bieszczady zapewniają poranne i popołudniowe połączenie do Zagórza, a IC Szczeliniec i IC Sudety rano i po południu dojeżdżają do Jeleniej Góry.

W połowie roku SD85 wyjadą na kolejną trasę – obsłużą połączenie Kraków – Hrubieszów pod nazwą IC Kasztelan. Dzięki temu mieszkańcy takich miast jak Hrubieszów, Zamość, Biłgoraj, Stalowa Wola, Tarnobrzeg, Mielec będą mieli do dyspozycji poranne i popołudniowe połączenia ze stolicą Małopolski. 

[ZT]94338[/ZT]

Właśnie popołudniowa para pociągów będzie obsłużona składami udostępnionymi dla PKP Intercity przez SKPL Cargo. 

Warto przypomnieć, że poranny pociąg IC Hetman został uruchomiony pod koniec 2024 roku, dzięki temu do Mielca wróciły połączenia dalekobieżne zapewniane przez PKP Intercity po 15 latach przerwy! Połączenie okazało się sukcesem.

Zapowiedzią uruchomienia Kasztelana były dodatkowe pociągi dalekobieżna w klasie Tanich Linii Kolejowych, które przy okazji Wielkanocy kursowały z Krakowa przez Mielec na Lubelszczyznę i odwrotnie.

W ten sposób czerwona strzała wjechała oficjalnie do Mielca po raz pierwszy. Chociaż nie były to jeszcze zmodernizowane ostatnio składy SD85 z Holandii, a pozyskane przez SKPL kilka lat temu pociągi SN84 kursujące wcześniej w Niemczech, wyprodukowane jeszcze w latach 70-tych ubiegłego wieku. Takich składów w Polsce obecnie jeździ tylko pięć.

Tanie Linie Kolejowe to format połączeń dalekobieżnych na które spółka PKP Intercity wysyła nieco starsze, mniej komfortowe pociągi. Cena biletów jednak zaczyna być podobna do zwykłych połączeń Intercity. Przewoźnik już zapowiedział, że pociągi pod nazwą TLK będą sukcesywnie wycofywane, na rzecz klasycznych składów w klasie Intercity. 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%