Zamknij

Nowy terminal kolejowy na granicy powiatu! Na szerokim torze

10:39, 01.12.2023 jk, pc Aktualizacja: 10:56, 01.12.2023

Spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa oficjalnie uruchomiła Terminal Przeładunkowy zlokalizowany na stacji Wola Baranowska LHS. To styk powiatów mieleckiego i tarnobrzeskiego. Inwestycja zwiększy ilość towarów przewożonych szerokotorową linią kolejową do rozwoju nowoczesnych usług logistycznych w regionie podkarpackim.

- Powstanie Terminala Przeładunkowego na stacji Wola Baranowska LHS ma duże znaczenie dla rozwoju gospodarczego województwa podkarpackiego oraz dla zwiększenia możliwości przewozu ładunków koleją, co poprawi bezpieczeństwo łańcuchów dostaw - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

- Rozwijamy naszą spółkę. Uruchomienie nowego Terminala Przeładunkowego umożliwi obsługę dłuższych pociągów na stacji Wola Baranowska LHS, zapewni dogodny dojazd samochodów do przeładowywanych towarów, poprawi płynność ruchu pojazdów samochodowych na terenie placu ładunkowego, zwiększy przepustowość stacji kolejowej oraz poprawi bezpieczeństwo składowanych towarów - powiedział Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP LHS.

W oficjalnym otwarciu Terminalu Przeładunkowego Spółki PKP LHS wzięła udział Ewa Draus wicemarszałek Województwa Podkarpackiego, przedstawiciele samorządów lokalnych oraz wykonawcy. Inwestycja została zrealizowana z dofinansowaniem unijnym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W ramach tego projektu na stacji Wola Baranowska wybudowano plac przeładunkowo - składowy o powierzchni 40,6 tys. m², nowy układ towarowy o szerokości 1435 mm oraz 1520 mm wraz z urządzeniami srk, nową drogę dojazdową wraz z placem postojowym dla samochodów. Wykonano również nową infrastrukturę telekomunikacyjną, elektroenergetyczną i wodociągowo-kanalizacyjną oraz zamontowano  monitoring. Terminal wyposażony został w nowe urządzenia do przeładunku: kontenerów typu reachstacker, towarów masowych oraz ładowarkę kołową i wózek widłowy dzięki czemu będzie można obsługiwać ładunki intermodalne.

Budowa nowego terminala pochłonęła 61 milionów złotych.

Linia kolejowa LHS (Linia Hutnicza Szerokotorowa) to jedna z najważniejszych infrastruktur transportowych w Polsce. Jest to linia kolejowa o szerokim torze, co oznacza, że szerokość szyn wynosi 1,524 metra, czyli o 184 mm więcej niż w standardowym torze europejskim (1435 mm).

Linia Hutnicza Szerokotorowa została zbudowana w latach 1976–1991 w celu umożliwienia transportu towarów hutniczych, głównie rudy żelaza, z Ukrainy (wówczas ZSRR) przez Polskę do krajów zachodnioeuropejskich, omijającą wąskotorowe linie kolejowe w krajach byłego bloku wschodniego. Głównym celem było uniknięcie konieczności przekładania towarów z szerokiego na standardowy tor kolejowy.

Linia LHS ma długość około 400 km i rozciąga się od granicy ukraińskiej w Hrubieszowie do granicy polsko-niemieckiej w Chałupkach. Przebiega także przez północne Podkarpacie, w tym gminę Padew Narodowa w powiecie mieleckim.

Znaczenie LHS rośnie również w kontekście współpracy międzynarodowej. Polska intensywnie współpracuje z Ukrainą, a linia LHS jest jednym z kluczowych elementów tej współpracy. Także wymiana handlowa między Polską a innymi państwami wschodnioeuropejskimi odbywała się często poprzez tę trasę.

Stacja przeładunkowa LHS Wola Baranowska znajduje się na styku gmin Padew Narodowa i Baranów Sandomierski. Głównym celem istnienia tej stacji przeładunkowej jest umożliwienie szybkiego, wydajnego i skutecznego przekładania towarów z różnych rodzajów transportu na wagony dostosowane do szerokiego toru. 

Do stacji LHS z Pawi Narodowej prowadzi specjalnie zbudowana i ostatnio zmodernizowana linia kolejowa, łącząca "szeroki tor" z traktem kolejowym numer 25 prowadzącym między innymi do Mielca.

[FOTORELACJA]10071[/FOTORELACJA]

(jk, pc)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%