Fot. Greg Doyle
PZL Mielec, spółka Lockheed Martin, podpisała przełomową umowę z Česká Letecká Servisní (CLS) i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych Republiki Czech na dostawę dwóch nowych śmigłowców Sikorsky S-70 FIREHAWK®, tworząc pierwszą międzynarodową flotę tego typu śmigłowców. To znaczący krok naprzód w walce z pożarami lasów w Europie.
Śmigłowce FIREHAWK odgrywają kluczową rolę w reagowaniu na najtrudniejsze pożary i sytuacje kryzysowe w całych Stanach Zjednoczonych, a ich ekspansja na kontynent europejski następuje w krytycznym momencie, gdy pożary lasów stały się coraz pilniejszym problemem lokalnym. Sezon pożarów lasów w Europie w 2025 r. był najgorszy w historii – spłonęło ponad 1 milion hektarów, co podkreśla pilną potrzebę skutecznych i niezawodnych rozwiązań w zakresie gaszenia ognia z powietrza.
Śmigłowce zakupione dzięki wsparciu z programu RescEU Komisji Europejskiej, będą stacjonować w Czechach i będą dostępne do wzmocnienia misji gaśniczych i ratowniczych w całej Europie. Zgodnie z umową Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Republiki Czeskiej ma możliwość nabycia trzeciego śmigłowca FIREHAWK w przyszłości.
- W obliczu rosnącego zagrożenia pożarami lasów w całej Europie jesteśmy dumni, że PZL Mielec może dostarczać tak zaawansowane śmigłowce, które przez dziesięciolecia będą zapewniać bezpieczeństwo mieszkańcom, zasobom i infrastrukturze - powiedział Janusz Zakręcki, prezes, dyrektor naczelny PZL Mielec. - Ten produkowany w Polsce śmigłowiec jest wyraźnym przykładem tego, jak nasza technologia wspiera krytyczne działania związane z gaszeniem pożarów lasów i reagowaniem na sytuacje kryzysowe. Z niecierpliwością czekamy na dalsze rozszerzanie zasięgu floty na nowe kraje na całym świecie.
FIREHAWK jest platformą opartą na śmigłowcu Black Hawk® produkowanym w Europie przez PZL Mielec w Polsce. Każdy śmigłowiec Black Hawk wyprodukowany w nowoczesnym zakładzie produkcyjnym jest wynikiem pracy setek inżynierów, techników i specjalistów, którzy dbają o bezpieczeństwo i niezawodność statków powietrznych. PZL Mielec jest jednym z największych polskich eksporterów produktów dla sektora obronnego i stanowi podstawę solidnego europejskiego łańcucha dostaw, zatrudniając 1700 pracowników i pośrednio utrzymując około 5000 miejsc pracy w całej Unii Europejskiej dzięki sieci 1200 lokalnych dostawców.
- Wprowadzenie śmigłowców FIREHAWK do Europy stanowi ogromny krok naprzód w zakresie reagowania na pożary i sytuacje kryzysowe na tym kontynencie - powiedział dr Dennis Goege, wiceprezes i dyrektor generalny Lockheed Martin na Europę. „Łącząc sprawdzone możliwości FIREHAWK z doświadczeniem europejskich służb ratowniczych, możemy skuteczniej i efektywniej zarządzać rosnącym zagrożeniem pożarami.
- Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z firmą PZL Mielec i United Rotorcraft, aby po raz pierwszy wprowadzić tę rewolucyjną technologię gaszenia pożarów z powietrza do Europy - powiedziała Monika Kowalczykova, dyrektor generalna Česká Letecká Servisní. - Niezrównane możliwości i zdolność FIREHAWK do działania w trudnych warunkach zapewnią społecznościom europejskim niezbędne narzędzie w walce z niszczycielskimi pożarami lasów.
Śmigłowce Black Hawk są modyfikowane do wersji FIREHAWK przeznaczonej do gaszenia pożarów z powietrza i pomocy w przypadku katastrof wyłącznie przez amerykańską firmę United Rotorcraft. Firma z siedzibą w Kolorado dostarczyła już 28 śmigłowców FIREHAWK do agencji rządowych w Stanach Zjednoczonych, a kolejne 5 jest obecnie w produkcji. Aby wesprzeć pierwszą dostawę do Europy, United Rotorcraft nawiąże współpracę z CLS w celu wyposażenia tych śmigłowców na miejscu. - Jesteśmy niezwykle podekscytowani debiutem śmigłowca FIREHAWK w Europie. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z CLS przy tej pierwszej realizacji poza Kolorado - powiedział Larry Alexandre, prezes United Rotorcraft.
Dzięki zbiornikowi na wodę o pojemności 1000 galonów (3785 litrów), wysuwanemu przewodowi zasysającemu wodę, podwójnemu silnikowi turbinowemu i możliwości lotów nocnych, FIREHAWK jest zaprojektowany tak, aby powstrzymać pożary, zanim zdążą się rozprzestrzenić. Amerykańskie służby bezpieczeństwa publicznego rutynowo polegają na śmigłowcach FIREHAWK zarówno w dzień, jak i w nocy, w trudnych i niebezpiecznych warunkach, które zmuszają inne statki powietrzne do pozostania na ziemi.
Obecnie 28 śmigłowce FIREHAWK wspierają straż pożarną hrabstwa Los Angeles, kalifornijski Departament Leśnictwa i Ochrony Przeciwpożarowej (CAL FIRE), straż pożarną hrabstwa Ventura, straż pożarną Santa Barbara, straż pożarną hrabstwa Orange oraz Departament Ochrony Przeciwpożarowej i Kontroli stanu Kolorado.
Sikorsky, spółka Lockheed Martin i CAL FIRE ogłosiły niedawno nową inicjatywę mającą na celu rozszerzenie badań, innowacji i możliwości operacyjnych zasobów lotniczych służących do gaszenia pożarów, w tym badania nad autonomicznym śmigłowcem FIREHAWK.