Choć w przeszłości w Mielcu lądowały potężne statki powietrzne - włącznie z Rusłanem, obecne przepisy zezwalają na wykorzystanie pasa startowego dla znacznie mniejszych maszyn. Jakie największe konstrukcje mogą zatem dzisiaj wylądować w Mielcu?
Mielec ma ponadlokalne lotnisko użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji. - Oznacza to, że nie musimy spełniać wszystkich wymagań, jakie nakłada ustawodawca. Na przykład nie musimy mieć służby pożarowej - mówi Łukasz Kalinka, prezes spółki Lotnisko Mielec.
Kod referencyjny mieleckiego lotniska to 4B – określa, jaki największy samolot może tutaj wylądować i wystartować. W tym przypadku cyfra „4” oznacza maksymalną długość startu samolotu powyżej 1800 metrów. Litera „B” określa z kolei rozstaw skrzydeł w przedziale 15-24 m oraz całkowity rozstaw zewnętrznych kół podwozia głównego w przedziale 4,5-6 m.
Przykładowymi, największymi statkami powietrznymi jakie mogą wylądować w Mielcu są zatem: rodzimy PZL M28 Skytruck, pasażersko-transportowy ATR 42, biznesowa Cessna Citation czy pasażersko-transportowy Saab 340A.
Przypomnijmy, że mieleckie lotnisko dysponuje obecnie dwoma pasami startowymi – główny o długości 2,5 kilometra i szerokości 60 metrów, drugi o długości 660 metrów i szerokości 25 metrów. Funkcjonuje tu certyfikowana służba informacji powietrznej AFIS zapewniająca możliwość prowadzenia korespondencji w języku polskim i angielskim. Lotnisko posiada oświetlenie do lotów nocnych. Nowe oświetlenie zostało oddane do użytku w 2016 roku, wyposażone jest w system PAPI. W ostatnich dniach uruchomiono także samoobsługową stację paliw z paliwem dla silników odrzutowych i tłokowych. Lotnisko czynne jest cały rok.
[ZT]54194[/ZT]
42 0
Fajny artykuł tylko powinniście dodać co trzeba zrobić by mogly wylądować większe i czy w tym kierunku będzie lotnisko coś robić.
1 4
Najważniejsze to remont pasa startowego na całej długości, co jest mega kosztowne więc wątpię że w najbliższej przyszłośći się to stanie ?
2 5
Po co większe samoloty mają logować w Mielcu??? Czy wy na prawdę myślicie, że jeśli nawet wybudujemy największy pas w Polsce to nagle a380 zacznie u nas lądować? Wyrzucanie kasy w błoto
2 1
Nie zaczną nigdy lądować duże samoloty ponieważ zabudowania np husqvarna są za blisko lotniska A po drugie w bliskiej odległości od Mielca jest Jasionka więc ekonomicznie nie ma to sensu
14 0
Do ładowania Herkulesa w Mielcu na pokazach nie tak dawno temu?
Wylądował na trawie Czy pionowo jak harrier?
2 5
Lądowanie większym samolotem jest możliwe, tak jak piszesz np. Hercules ale jest to lądowanie na własne ryzyko ponieważ pas nie jest obecnie w stanie pozwalającym na bezpieczne lądowanie maszyn typu Hercules
1 4
A zima za pasem i prorokuja że ma być mega zimna i długa....
15 6
A czemu taki lament niech się amerykany doloza z dularami na poprawę lotniska, kto wydał pozytywną decyzję o budowie husgwarny, nawet wojskowe samoloty nie mogą ładować zrobiono z lotniska w Mielcu czarna dziurę i tyle w tym temacie a w zasadzie to domki tam powinny powstać z 500 plus, grunt państwowy nie uzytek
15 0
jak to kto? pan CH0DORROWSKI ktory wziął ogromną kasę ijeszcze jeden dobrodziej ale o nim w przyszłości.
39 3
Nasi dziadkowie wybudowali lotnisko, mięli wizje na przyszłość. Teraz możemy podziękować prezydentowi Ch. i ekipie z Naszego Mielca, który wydał zezwolenie na zaoranie lotniska. Zadbał o to, aby Mielec został w czarnej dziurze. Teraz to może być lotnisko co najwyżej turystyczne.
31 1
Czyli prywatny odrzutowiec właściciela kronobyla się załapie:-)
25 5
I kolejny raz co włodarze miasta potrafią sp.......ć. Na pasie o szerokości 60 m mogą lądować samoloty o maksymalnym rozstawie skrzydeł 15-24 m. Brak słów.. ?
2 2
Szerokość nie ma nic maksymalnego rozstawu skrzydeł, chodzi o wytrzymałość nawierzchni, wymaga ona remontu, będzie remont to i będą mogły wylądować Airbusy a nawet cargo po BH np.
2 0
Jakoś nic nie było wspominane o masie samolotu...
0 1
Nie ma czegoś takuego jak rozstaw skrzydeł. Nawet w artykule redaktorzyna napisał o rostawie kół i rozpiętości skrzydeł. Proszę mielcok jak o czymś nie masz pojęcia to nie pisz bzdur których de facto nie rozumiesz i nie zrozumiesz.
8 3
Pas 27/09 ma 45 m szerokości, tyle ile w Rzeszowie a nie 60 m
17 2
A może tak do prokuratury napiszcie. W końcu to właściciel i zarządca doprowadzili to lotnisko do upadku. A to nasze wspólne pieniądze. Tu powinno być lotnisko, a nie fabryka smrodu i kosiarek. Wstyd wymieńcie z nazwiska tych włodarzy. Rusłan wylądował a teraz szybowce.
11 8
Komentarze pokazują tylko, że Mielczanie nie mają pojęcia o ekonomii. W promieniu 100 km mamy dwa duże lotniska (Rzeszów, Kraków), w jakim celu Mielec ma przyjmować duże maszyny? Lotnisko w Mielcu powinno służyć w celach szkoleniowych oraz przy produkcji niewielkich maszyn. Jeśli nasze lotnisko miało by potencjał to już dawno by go wykorzystano. Remont pasa nic nie da. Po prostu dużym maszynom nie opłaca się u nas lądować bo po co?
Miasto wyremontuje, nie będzie zysków, a ludzie będą narzekać jak to inne potrzebne inwestycje nie są realizowane.
2 13
kto pozwala publikować dane lotniska pasów startowych wymiarów itp.-kiedyś za takie coś sąd wojskowy-mielec producent wojskowych helikopterów bojowych jest na bank na oku naszych wrogów-których nie wspomnę bo nie wiem-ale przypuszczam jakich-nie róbmy tego bo obróci się to kiedyś przeciwko nam
2 1
Przecież to nie jest tajemnica, można zmierzyć w geoportalu. Już na szczęście skończyły się te czasy, że nie wolno było zrobić zdjęcia.
2 2
Hahaha, przecież pilot musi znać wymiary pasa startowego, na stronie prawie każdego lotniska na świecie znajdziesz te dane, nie mówiąc już o wikipedii
1 1
pozdrawiam wszystkich wierzących w ---- oraz niewierzących w to że różne portale oraz ----pedie podają nieaktualne dane lotnisk itp-internet to wielki śmietnik nieaktualnych danych-może to i dobrze-bo ci drudzy g----o wiedzą o życiu
8 1
Rzeszów się bał że powstanie w Mielcu lotnisko cargo , a oni robią wszystko żeby Mielec był na uboczu kolei autostrady i lotniska .
8 1
Do XXXD: lotnisko nie ma żadnych związków z ekonomią. Do Jasionki (bez pytania nas o zdanie) dopłacamy rocznie ok. 2 000 000 złotych, tylko po to, by jaśniepaństwo mogło sobie za darmo polatać do Sejmu i z powrotem. A aby ta Jasionka mogła w ogóle funkcjonować włożyliśmy w nią setki milionów złotych w ostatnich latach. I tak właśnie Rzeszów wygodnie sobie żyje, rabując Mielec od 70 lat.
2 1
do@mechanik lotniczy z -bredzisz,człowieku.Weź sobie wpisz "lotnisko Mielec" albo "EPML Mielec Spotters",tam są wszystkie parametry lotniska i pasów startowych.W dobie satelit chciałeś to utrzymać w tajemnicy???
1 2
to wpisz sobie inne lotnisko np w usa czy rosji i zobacz co ci satelita pokaże
1 1
Za dawnych czasów wicie rozumiecie transportem kołowym przywożono i wywożono wielkogabarytowe detale i jeden z nich nie chciał się zmieścić w bramie głównej. Wtedy zakłopotany pan Miecio łap za słuchawkę i dzwoni gdzie nie trzeba . A tam mu po angielsku mówią żeby transport próbował wjechać bramą zachodnią bo ona jest szersza o 285 mm od bramy głównej. Czyżby nasz zachowujący tajemnice mechanik o tym nie wiedział.
0 1
nie życzę tobie Lociarzu co ja przeżyłem jakby tobie leciały kule koło głowy w czarny czwartek w gdyni to inaczej byś śpiewał
1 1
A ja tak marzę, może by choć jeden samolot pasażerski raz na tydzień kursował z Mielca np. do Sopotu bo tam cieplej....
6 0
Gwoździem do trumny i drństwem dla Mielca było pozwolenie na budowę Husqvarny na lotnisku, mając tyle terenów wokół!!!!