Zdjęcie ilustracyjne. Fot. hej.mielec.pl
• Trzecia już próba przyjęcia uchwał dających zielone światło do podpisania umów na opracowanie koncepcji nowych dróg strategicznych dla powiatu mieleckiego zakończyła się powodzeniem.
• Radni powiatu jednogłośne poparli uchwałę, która pozwoli zlecić opracowanie koncepcji budowy ostatniego odcinka obwodnicy Mielca - od Piątkowca do osiedla Rzochów
• Kością niezgody była jednak koncepcja zupełnie nowego, alternatywnego połączenia z siecią dróg nadrzędnych, a konkretnie z autostradą A4 w kierunku zachodnim. Tym razem jednak większością głosów, choć po kolejnej emocjonującej dyskusji - radni poparli tę inicjatywę.
• Co ciekawe, uchwałę poparł radny opozycji Stanisław Kagan - niejako wbrew linii obranej przez swoje środowisko polityczne Prawa i Sprawiedliwości. Warto tu jednak dodać, że to właśnie radny Kagan przez ostatnie lata zabiegał o aktywność samorządu powiatu w tym zakresie.
To koniec trwającej od kilku miesięcy batalii o to, jakie koncepcje budowy dróg powinien zlecać samorząd Powiatu Mieleckiego. Główną osią sporu między koalicją rządzącą w powiecie a opozycją z PiS było wydawanie pieniędzy na koncepcję zupełnie nowego, alternatywnego połączenia z autostradą A4, które pozwoliłoby skrócić komunikację z Mielca w kierunku południowo-zachodnim, a więc w stronę Tarnowa, Krakowa.
Starosta Kazimierz Gacek wielokrotnie już przekonywał o potrzebie powstania długofalowej wizji układu drogowego - koncepcji, która dawałaby szanse w przyszłości na budowę zupełnie nowej drogi w kierunku zachodnim, gdzie wywożona jest znaczna część produkcji mieleckiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wielokrotnie też podkreślał, że taka koncepcja nie ma stać w sprzeczności z realizowaną już przez Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich koncepcją połączenia do A4 w stronę Ropczyc, ale wręcz miałaby ją uwzględniać, uzupełniać.
Dotychczas jednak radni PiS zdecydowanie opowiadali się przeciwko wydawaniu środków na koncepcje, które - ich zdaniem - nie mają szans na realizację. Nie jest bowiem tajemnicą, że powstająca właśnie koncepcja budowy drogi do A4 w kierunku Ropczyc, równolegle do obecnej drogi Mielec - Dębica, ale po wschodniej stronie, jest preferowana przez samorząd Województwa Podkarpackiego i to najpewniej ona doczeka się realizacji w przyszłości.
Poniedziałkowa sesja rady powiatu przyniosła jednak w tej sprawie nie tyle przełom, co „skruszenie lodu”. Po pełnej politycznych prowokacji ze strony radnego Józefa Smacznego i Zbigniew Tymuły, emocjonującej dyskusji, finalnie 14 osób zagłosowało za tym, aby powiat mógł zlecić opracowanie takiej koncepcji wyłonionemu już w przetargu wykonawcy.
To o tyle ciekawe, że koalicja potrzebowała 13 swoich głosów, by tę uchwałę przyjąć. Skąd więc „dodatkowy” głos? Jak się okazuje, finalnie uchwałę poparł radny Stanisław Kagan z PiS, który w ostatnich latach mocno zabiegał o zaangażowanie powiatu w rozwój dróg strategicznych właśnie w kierunku zachodnim. W ostatnich miesiącach znalazł się jednak w niekomfortowej sytuacji, kiedy to jego środowisko polityczne jednoznacznie opowiedziało się przeciwko takiej inicjatywie obecnego zarządu powiatu.
Radny Kagan na poprzedniej sesji głosował przeciwko, ale teraz - przy trzeciej już próbie przyjęcia uchwały - poparł uchwałę.
Warto jednak dodać, że spora część klubu PiS również złagodziła swoje stanowisko. Co prawda 6 członków tego ugrupowania wciąż zagłosowało przeciwko uchwale, ale już 5 radnych PiS wstrzymało się od głosu - w tym szef klubu Waldemar Barnaś.
Przyjęcie tych dwóch uchwał daje teraz możliwość podpisania umów na wykonanie koncepcji zarówno obwodnicy Mielca od Piątkowca do osiedla Rzochów, jak i właśnie wywołującej duże emocje koncepcji zachodniej drogi do autostrady.
W sumie na te dwie dokumentacje potrzeba ponad 712 tys. zł, ale finansowanie będzie dzielone. Jak już informowaliśmy, samorządy powiatu mieleckiego wypracowały porozumienie co do współfinansowania opracowania koncepcji obwodnicy - tu potrzeba nieco ponad 331 tys. zł. Koncepcję drogi do A4 opłaci natomiast powiat mielecki - tu mowa o kwocie 381 tys. zł.
[ZT]101885[/ZT]
Kacper Strykowski [email protected]