Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Przemysław Cynkier / hej.mielec.pl
Samorządowcy miast i gmin powiatu mieleckiego podtrzymali dotychczasowe deklaracje o współfinansowaniu utworzenia koncepcji obwodnicy miasta Mielca na odcinku Piątkowiec - osiedle Rzochów, które zlecić ma Powiat Mielecki. Na ostatnim konwencie samorządów wyliczono konkretne kwoty, jakie samorządowcy zadeklarowali się pokryć. Do tego potrzebne będą jeszcze uchwały poszczególnych rad gmin.
Koszt opracowania koncepcji domknięcia ringu obwodnicy Mielca, a więc wspomnianego odcinka Piątkowiec - osiedle Rzochów wraz z budową mostu na Wisłoce to nieco ponad 331 tys. zł. Tyle bowiem wynosi najniższa oferta złożona w przetargu ogłoszonym przez Powiatowy Zarząd Dróg. Teraz potrzebne jest więc zielone światło w zakresie finansowania tego zlecenia.
Zgodnie z ustaleniami samorządowców, gminy przez które przebiegać miałby w przyszłości ostatni odcinek obwodnicy Mielca, mają wyłożyć na opracowanie koncepcji po 50 tys. zł. Mowa więc o samorządach Miasta Mielca, Gminy Mielec, Gminy Przecław, Gminy Wadowice Górne. Do tego również 50 tys. zł dołożyć ma samorząd Powiatu Mieleckiego.
Na brakującą kwotę 81 tys. zł złożyć mają się wszystkie pozostałe samorządy powiatu mieleckiego: Radomyśl Wielki - 27 265 zł, Tuszów Narodowy - 15 855 zł, Czermin - 13 537 zł, Borowa - 9 919 zł, Padew Narodowa - 9 712 zł i Gawłuszowice - 5 206 zł.
Samorządowcy ustalili, że zabezpieczą ustalone kwoty w budżetach swoich jednostek na 2026 rok. Ponadto ustalono, że koordynatorem przygotowującym stosowne porozumienia i dokumenty będzie dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg - Jacek Krzyżewski. Powiat Mielecki zadeklarował też, że założenia koncepcji będzie koordynował z Podkarpackim Zarządem Dróg Wojewódzkich i wszystkimi zainteresowanymi samorządami.
Przypomnijmy, że opracowana na zlecenie Powiatu Mieleckiego koncepcja budowy ostatniego odcinka obwodnicy Mielca ma później zostać przekazana Podkarpackiemu Zarządowi Dróg Wojewódzkich. To właśnie samorząd Województwa Podkarpackiego z marszałkiem Władysławem Ortylem na czele ma następnie zaplanować budżet na budowę tej drogi. Realizacja tej inwestycji, szczególnie uwzględniając budowę trzeciego mostu na Wisłoce, będzie miała nie tylko symboliczny, ale historyczny wymiar - zamknie obwodnicowy ring Mielca znacząco usprawniając komunikację tranzytową, ale też znacząco zwiększy bezpieczeństwo komunikacyjne.