Zamknij
REKLAMA

Horała: Podkarpacie jednym z regionów najbardziej wygranych w programie CPK

08:53, 26.07.2022 | PAP
Skomentuj PAP
REKLAMA

- Podkarpacie będzie jednym z regionów najbardziej wygranych w programie inwestycyjnym Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) - poinformował we wtorek podczas konferencji prasowej w Rzeszowie wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Jak zaznaczył Marcin Horała, "CPK nie jest tylko i wyłącznie, a nawet nie jest w większości programem budowy nowego, międzykontynentalnego lotniska w środkowej Polsce, ale budowy całego nowego systemu komunikacyjnego Polski".

- W tym przede wszystkim systemu transportu kolejowego, bo w tym obszarze mamy największe braki - wskazał.

Jego zdaniem, "o ile pod względem autostrad, dróg krajowych, dróg ekspresowych można powiedzieć, że zaczyna to już całkiem nieźle w Polsce wyglądać, o tyle w obszarze transportu kolejowego nadal w Polsce brakuje nam całego szeregu połączeń, brakuje całego szeregu linii kolejowych".

Pełnomocnik rządu ds. CPK podkreślił, że na programie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego skorzystają głównie regiony, "którym brakuje całego szeregu połączeń - takich dosyć oczywistych, jakby się popatrzyło na mapę". Jednym z takich regionów - jak mówił - jest Podkarpacie.

Inwestycje kolejowe CPK w Podkarpackiem zapewnią docelowe skrócenie czasu przejazdu z Rzeszowa do Warszawy do 2 godz. 15 min. W ciągu doby zaplanowano 20 połączeń. Aktualnie najszybciej kursujący pociąg do Warszawy jedzie dwa razy dłużej. Do Warszawy skróci się także przejazd ze Stalowej Woli - do 1 godz. 45 min i z Tarnobrzegu - do 1 godz. 55 min. Z Jasła, Krosna i Sanoka - według założeń - dojedziemy do stolicy w 2 godz. 50 min, a z Przemyśla - w 3 godz. 15 min.

W woj. podkarpackim - według harmonogramu - pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 roku. Docelowo w ramach programu CPK na Podkarpaciu zostanie zbudowanych 155 km nowych linii kolejowych, a kolejne 173 km zostaną zmodernizowane.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę w kraju łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

(PAP) Autor: Alfred Kyc

(PAP)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (32)

AlbeeAlbee

14 0

A z Mielca ile dojazd zajmie? Jasło, Krosno.... 13:21, 26.07.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Wujek Dobra RadaWujek Dobra Rada

2 1

Przecież to dziecinnie proste. Godzinka na stojąco Marcelem do Rzeszowa, przesiadka i za 2h 15 minut jesteś już w Warszawie. 09:16, 27.07.2022


kinokino

23 1

Mielec w czarnej du...ie.
O ile jeszcze niedawno mówiło się (plany PKP PLK do 2032 r.) o budowie łącznika Połaniec - Mielec - Kolbuszowa to teraz cisza.
Cisza też z budoą linii Debica - Jasło.

Natomiast katastrofą pozostaje linia istniejąca obecnie przez Mielec. Wydano 400 mln zł. Połączeń ze światem nadal brak. Trzeba się telepać busem do Krakowa albo płacić drogo za benzynę. Trezeci świat a niby marszałek z Mielca. Kompletna niekompetencja tego gościa.
Z kolei w Mielcu rządzi też wuefista - słaby prezydent popierany przez czerwone środowisko. W ogóle nie dba o transport publiczny kolejowy bo pewnie jego mocodawcy nie chcą żeby ludzie z Mielca wyjeżdżali (tak, tak, - tak się kiedyś wypowiadał)
W Mielcu przyszłość mają tylko esbeckie dzieci i ich pucybuty. Reszta stąd ucieka albo na nich zapier...a.
Miasto bez przyszłości a stadionik nędzny za olbrzymią kasę to potwierdza..

14:24, 26.07.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ManiekManiek

7 1

Ale kto powiedział, że w interesie Urzędu Marszałkowskiego są mieszkańcy ? Pociąg ma zapewnić nieprzerwane i niezakłócone dostawy surowca do firmy X. 14:56, 26.07.2022


PrezesPrezes

30 3

W obliczu niedługiej przegranej w wyborach panie Chorala bym se poszukał papugi 14:26, 26.07.2022

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

kinokino

5 18

Spadaj POlityczny oszuście. 14:37, 26.07.2022


AntypisiorAntypisior

Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


znawca znawca

0 8

mądrość nie jest twoją mocną stroną. 22:21, 26.07.2022


Amigor123 DdAmigor123 Dd

27 0

Zwłaszcza Mielec wygrany... Klasycznie wszystko zostanie skierowane przez Rzeszów i Stalową Wolę....mimo iż z Rzeszowa do CPK najbliżej było by przez Mielec i Kielce....Mielec to też najbliższa droga kolejowa z Krakowa do Lublina .... ale wszystkie składy i tak przez Rzeszów i Stalową Wolę muszą być skierowane.... 14:51, 26.07.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

pirlopirlo

5 3

Zgadzam się z Tobą w sporej części. Te mędrale rzeszowskie wszystko przekierowują na Rzeszów, inwstycje, pociągi itd. Tak było też za słynnego marszałka Deputyły.
Prawdą jest że Ortyl bardziej trzyma się stołka niż robi coś konkretnie ale co ma robić konkretnie w kwestii kolei w Mielcu skoro wuefista i Peo i inni lewacy rządzący Mielcem mają to gdzieś - i sa jeszcze bardziej negatywnie do kolei nastawieni niż Ortyl...? 17:50, 26.07.2022


asdfgasdfg

16 3

Po co buduja CPK skoro nie chca bysmy wyjezdzali. Czyzby dla powracajacych??? Pociag na lotnisko skoro na opal na zime mnie nie stac a co dopiero na latanie po swiecie.... chrustem nie zapale bo mam kociol gazowy to nawet tona wegla w skladzie nie pomoze a moj osobisty gaz jest za bardzo kaloryczny i kociol zniszczy... Mynyster nie byl w Holandii czy Niemczech ze nasze A i S tak super wygladaja???? 14:56, 26.07.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


mielczankaVmielczankaV

17 3

Horala marzy o wiekszym obszarze trawnikow do pilnowania.PiS-s potrzebuje wiecej trawy na objazdowy "cyrk". Tu piknik , tam piknik a co - pis-y na wypasie, a polski podatnik placi. 06:23, 27.07.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JaanJaan

13 2

Bobik jeździ za nasze pieniądze i robi kampanię piosuarom...przecież to ściema...Następny do brania ogromnych pieniędzy...za nic...byle jaki.mierny ale wierny...populizm. 09:25, 27.07.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RzRz

10 2

z Mielca do Kolbuszowej i dalej 2 godzinki do portu , nikt o zdrowych zmysłach nie bedzie budował linii kolejowej przez góry świetokrzyskie , jest geograficzne i krajobrazowo nieuzasadnione budowanie linii przez oś Połaniec-Staszów tej szprycy . 09:35, 27.07.2022

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

KreonKreon

1 1

Przez Polaniec Staszów linia już istnieje. Nie ma zbyt wielu łuków. Nie pier... ol. W Mielcu i Kolbuszowej natomiast nie ma gór. Jest plaki teren niezabudowany w miejscu przebiegu tej linii 10:27, 27.07.2022


RzRz

1 1

konstrukcyjnie jakis mały fragment linii tam istnieje , ani on nie jest konstrukcyjnie przygotowany na prędkości do 180 km/h , uwarunkowania krajobrazowe i geograficzne nie pozwalają w tej osi na kolej wiekszej predkości .Przygotowanie tej linii ze względów ekonomicznych jest droższe niż szpryca przez Tarnobrzeg.Dodatkowo tak jak w przypadku drogi dla transportu kołowego przewidziane byłyby protesty ludności z województwa kieleckiego przy rozbudowie drogi .Politycznie może Mielec ma jakiś potencjał forsowania tej opcji ale ze względów pozostałych plan został przygotowany pod ekonomicznym , społecznym i geograficznym jako szpryca przez Tarnobrzeg.Miłego dnia i proszę szanować język polski , dzieci to też moga przeczytać. 10:51, 27.07.2022


porkiriaporkiria

0 1

Konstrukcyjnie istnieje cała linia kolejowa od Połańca aż do Kielc. Na całym odcinku jest zelektryfikowana - nie jest to linia górska a więc ma łagodne zakręty.
Nie biegnie ona po terenie górskim. Biegnie wzdłuż LHS od strony Połańca aż do Chmielnika. Ma bardzo dobry profil pozwalający w przyszłości na znaczne podwyższenie prędkości niewielkim nakładem. Potem we Włoszczowicach dochodzi do innej szprychy która tak czy siak będzie budowana (szprycha Krynica - Tarnów - Kielce - CPK.
Ten ktoś wypowiadający się pod nickiem Rz ewidentnie wprowadza nas Mielczan w błąd podając całkowicie nieprawdziwe informacje wyssane z palca, często ewidentnie kłamliwe!

Należy jeszcze dodać, że po wybudowaniu linii Kielce -Końskie. Czas przejazdu z Kielc do CMK w Opocznie skróci się do około 30-40 minut. Co to oznacza dla Mielca? Ano, że w przypadku znacznego udrożnienia szlaku Połaniec - Kielce (podniesienie prędkości do 160 km/h i dobudowania Linii Mielec (Tuszów) - Połaniec w podobnym standardzie czas przejazdu między Mielcem a Kielcami skróci się do około 50-60 minut.
Tym samym czas przejazdu między warszawą Centralną a Mielcem wynosiłby około 2h i 10 minut a miedzy Rzeszowem a Warszawą Centralną 2 h 40 minut przy znacznie niższych kosztach niż obecnie zakładaną trasą Rzeszów - Stalowa - Radom - Warszawa.
W przypadku samego CPK ten czas przejazdu przez Mielec i przez Stalową Wolę byłby już zbliżony a może nawet trochę niższy trasą przez Mielec przy nakładach na trasę mielecką znacznie niższych niż na trasę przez Stalową Wolę. 15:03, 27.07.2022


macintoshmacintosh

3 0

Na żadnej biegnącej przez podkarpacie i kieleckie gdzie budowane mają być szptrychy uwarunkowania nie pozwalają.
Piszesz takie farmazony, że masakra. Ponadto jakie 180 km/h znafco? Nie ma nigdzie na polskiej sieci kolejowej takiego standardu prędkości.
Jakie uwarunkowania krajobrazowe?
Skąd wiesz że jest droższe niż szprycha przez Tarnobrzeg? Jaki dokument/opracowanie o tym mówi kłamco?
Ty w ogóle wiesz o czym piszesz? Linia przez Tarnobrzeg będzie budowana od nowa a niektóre odcinki jak np. Radom - Iłża - Ostrowiec, Sandomierz - Starachowice, Łętownia - Rzeszów, Rzeszów- Sanok będą całkowice nowymi liniami kolejowymi o olbrzymich kosztach ich budowy (z założeniem konstrukcyjnym na prędkość 300 km/h) !!!!
W Miecu to mamy znafffcooow że hej....... 12:26, 27.07.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA

śmiechprzezłzyśmiechprzezłzy

6 2

Ej, ale wiecie, że nie ma najmniejszej szansy, żeby to, o czym tutaj dyskutujecie, w ogóle powstało? Że, twór, zwany CPK, został stworzony bo brakowało ciepłych posadek dla najwierniejszych towarzyszy partyjnych? Wiecie to, prawda? 14:18, 27.07.2022

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

pudiopudio

1 4

Nie oglądamy esbecko komuszej stacji TVN 14:27, 27.07.2022


do pudiodo pudio

3 0

Odpowiedź na poziomie bezrefleksyjnego motłochu. Ziobro zdziwienia. 16:10, 27.07.2022


porkiriaporkiria

2 0

Konstrukcyjnie istnieje obecnie cała linia kolejowa od Połańca aż do Kielc. Na całym odcinku jest zelektryfikowana - nie jest to absolutnie linia górska a więc ma łagodne zakręty.
Biegnie wzdłuż LHS od strony Połańca aż do Chmielnika. Ma bardzo dobry profil pozwalający w przyszłości na znaczne podwyższenie prędkości niewielkim nakładem. Potem we Włoszczowicach dochodzi do innej szprychy która tak czy siak będzie budowana (szprycha Krynica - Tarnów - Kielce - CPK.
Ten ktoś wypowiadający się pod nickiem Rz ewidentnie wprowadza nas Mielczan w błąd podając całkowicie nieprawdziwe informacje wyssane z palca, często ewidentnie kłamliwe!

Należy jeszcze dodać, że po wybudowaniu linii Kielce -Końskie. Czas przejazdu z Kielc do CMK w Opocznie skróci się do około 30-40 minut. Co to oznacza dla Mielca? Ano, że w przypadku znacznego udrożnienia szlaku Połaniec - Kielce (podniesienie prędkości do 160 km/h i dobudowania Linii Mielec (Tuszów) - Połaniec w podobnym standardzie czas przejazdu między Mielcem a Kielcami skróci się do około 50-60 minut.
Tym samym czas przejazdu między Warszawą Centralną a Mielcem wynosiłby około 2h i 10 minut a miedzy Rzeszowem a Warszawą Centralną 2 h 40 minut przy znacznie niższych kosztach niż obecnie zakładaną trasą Rzeszów - Stalowa - Radom - Warszawa (zakłada się tą trasą czas przejazdu 2h i 15 min).
W przypadku samego CPK ten czas przejazdu przez Mielec i przez Stalową Wolę byłby już zbliżony a może nawet trochę niższy trasą przez Mielec przy nakładach na trasę mielecką znacznie niższych niż na trasę przez Stalową Wolę. 15:08, 27.07.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


NARÓD POLSKI NARÓD POLSKI

2 3

DLACZEGO NIC DO POWIEDZENIA W TAKICH INWESTYCJACH NIE MOGĄ BRAĆ UDZIAŁ POLACY NIE POLITYCY KTÓRZY NAPEŁNIAJĄ KASĄ SWOJE KIESZENIE I RODZINKA ZNAJOMI CZERPIĄ KORZYŚCI POANIE HORALA 15:36, 27.07.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

porkiriaporkiria

2 0

Ze strony PKP PLK:
"Dzięki inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 7 podróż z Warszawy do Kielc skróci się niemal trzykrotnie (wyniesie 1 godz. 10 min.)"

Czyli gdyby panowie Ortyl i Wiśniewski Mielec zadbał o połączenie z Połańcem i Kielcami i w odpowiednim czasie lobbował czas przejazdu do Warszawy z Mielca wyniósł by około 2 godziny. 16:33, 27.07.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

porkiriaporkiria

0 0

Link do powyższego cytatu ze strony PKP PLK:
https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/kolej/szprycha-nr-7 16:34, 27.07.2022


PodrozniczkaPodrozniczka

2 0

Wizje dalekobiezne, dalekosiezne ,kosztowne i deklamowane bezwstydnie przed mieszkancami Podkarpacia ktorzy na codzien zmagaja sie z trudnosciami komunikacyjnymi tego regionu. Trudno mi zrozumiec dlaczego planujac podroz do stolicy bede kiedys musiala przerucac bagaze na stacji przesiadkowej gdzies tam w Baranowie. Byc moze wykorzystanie w blizszej przyszlosci tego co mamy
( np.jakiegos polaczenia przez Radom czy Lublin) w konsultacji z potrzebami mieszkancow takich miescowosci jak Mielec byloby wlasciwa i tansza odpowiedzia na planowane odgornie inwestycje. Zabiegacie o glosy w wyborach ale dobrze jest porozmawiac z wyborcami bo same deklaracje nie wystarcza. 23:44, 27.07.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

amiami

4 0

A Mielec jak zwykle w czarnej d... Po co ten szynobus? Nawet na Pendolino nie ma się jak dostać. Totalna kpina. Oj Panie Marszałku z Mielca. 19:54, 31.07.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BicoBico

6 0

Mielec staje się nielubianym dzieckiem na Podkarpaciu! 20:00, 31.07.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nemonemo

1 0

Niestety w Województwie Podkarpackim brakuje zrównoważonego rozwoju. Zdecydowana większość środków kierowana jest do Rzeszowa i okolic. A w strategii rozwoju województwa piszą o jakiś trójkątach współpracy typu Mielec-Ropczyce-Dębica? Papier wszystko przyjmuje. 14:35, 02.08.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
REKLAMA
0%