Pozycjonowanie stron internetowych oraz ich optymalizacja to kilka istotnych, skoordynowanych działań, nad którymi powinien czuwać doświadczony specjalista SEO. Jaką rolę w tym wszystkim odgrywa link building oraz na czym polega?
Jeszcze kilkanaście lat temu wyszukiwarki internetowe opierały się głównie na indeksowaniu treści, zawartych na danej stronie. W związku z tym ogromne znaczenie miały mieszczące się tam słowa kluczowe na danej podstronie. To bowiem one w dużej mierze decydowały o tym, na jakiej ostatecznie pozycji pojawi się twoja witryna w wyszukiwarce po wpisaniu wybranego hasła.
Dziś jedna z najpopularniejszych wyszukiwarek Google zmieniła te reguły. Obecnie zatem o kolejności wyświetlanych portali decydują nie tylko słowa kluczowe, ale również aktywne linki, prowadzące do twojej witryny. Co to oznacza? Im więcej odwołań do danej strony internetowej na serwisach zewnętrznych, tym wyższa powinna być jej pozycja w Google.
W skutecznym link buildingu pomogą ci doświadczeni specjaliści SEO: https://sempai.pl/oferta/pozycjonowanie-i-optymalizacja/.
Sprawa nie jest jednak taka prosta. Nie wystarczy bowiem pozyskać jak największej liczby linków, by osiągnąć dobrą widoczność w sieci. Duże znaczenie ma tutaj jakość portali, na których umieszczasz odnośniki.
Właśnie po to powstał algorytm Page Rank, który pozwala ocenić wartość strony pod względem jej jakości i użyteczności w kontekście link buildingu. Skala wynosi od 0 do 10, a odnośniki ze strony o wyższym wskaźniku PR mają większą wartość, niż te pochodzące z portali o niskim wskaźniku.
Link building zatem to nic innego jak świadome pozyskiwanie hiperłączy z zewnętrznych stron internetowych, które będą prowadzić wprost do twojej witryny. To właśnie tego rodzaju łącza pozwalają użytkownikom na swobodne poruszanie się po sieci i szybkie przechodzenie ze strony na stronę. Tymczasem wyszukiwarka używa linków do indeksowania, a roboty Google na tej podstawie oceniają, jak wysoko powinna znaleźć się twoja strona w wynikach wyszukiwania.
To jednak nie wszystko, ponieważ linkowanie w link buildingu dzieli się ze względu na rodzaj kierowania:
Wybrane linki umieszcza się w obrębie konkretnej witryny. To znaczy, że odnośniki pozwalają poruszać się płynnie użytkownikom (i robotom Google) po twojej witrynie. Jak to wygląda w praktyce? Na przykład w sklepie internetowym w opisie kategorii może znaleźć się odnośnik do konkretnego produktu z tej kategorii, a na blogu link z jednego artykułu może prowadzić czytelnika do innego postu, który napisałeś dużo wcześniej, a który łączy się tematycznie z najnowszym wpisem.
Linkowanie zewnętrzne to odnośniki, które przenoszą użytkownika na inną stronę internetową. Oznacza to mniej więcej tyle, że użytkownik z innej strony trafił na dostępny tam odnośnik, który przyprowadził go na twoją witrynę.
O ile pozyskanie linków wewnętrznych w obrębie własnej witryny z reguły nie stanowi problemu, o tyle linkowanie zewnętrzne staje się już wyzwaniem. Oto kilka najpopularniejszych źródeł, wykorzystywanych do pozyskania zewnętrznych linków:
Więcej o skutecznym buildingu oraz jego zaletach i możliwościach dowiesz się tutaj: https://sempai.pl/blog/skuteczny-link-building/.
Zgadza się. Należy pamiętać, że raz osadzony link na zewnętrznym portalu na przestrzeni miesięcy, a nawet tygodni może generować zmienny ruch. Algorytmy Google stale się zmieniają, a wraz z nowymi wytycznymi i aktualizacjami zmienia się również Page Rank wybranych portali.
Właśnie dlatego link building wymaga sporej uwagi oraz ciągłego nadzorowania i sprawdzania pozyskanych już odnośników. W tym celu najlepiej postawić na specjalistów SEO, którzy będą czuwać nad skutecznym budowaniem zaplecza linków.