[FOTORELACJANOWA]12970[/FOTORELACJANOWA]
Główną atrakcją wydarzenia było spotkanie z Waldemarem Miszkurką - człowiekiem, który w 1997 roku dokonał niezwykłego wyczynu, okrążając świat samolotem An-2, popularnie zwanym Antkiem.
[ZT]97726[/ZT]
Waldemar Miszkurka urodził się 25 lipca 1948 roku, już jako nastolatek rozpoczął swoją lotniczą przygodę w Aeroklubie Rzeszowskim, gdzie rozwijał swoje pasje od modelarstwa, przez skoki spadochronowe, aż po szybownictwo.
Po ukończeniu dęblińskiej Szkoły Orląt w 1970 roku, Waldemar Miszkurka rozpoczął pracę jako pilot transportowy w Dowództwie Wojsk Lotniczych w Poznaniu, latając na samolotach An-2 i Ił-14. W latach osiemdziesiątych wyemigrował do Kanady, gdzie kontynuował swoją lotniczą karierę, zdobywając kolejne uprawnienia pilotażowe.
Historia legendarnego lotu dookoła świata
22 lipca 1997 roku kapitan Waldemar Miszkurka wraz z drugim pilotem Andrzejem Szymańskim i mechanikiem Bogusławem Gajkiem wystartowali z Mielca w legendarną podróż dookoła świata. Lot został wykonany samolotem An-2 o znakach rejestracyjnych SP-DLA (numer seryjny 1G178-08), wyprodukowanym w 1978 roku w mieleckich zakładach WSK PZL. W czasie przelotu samolot miał już dziewiętnaście lat.
Pierwotnie planowany na 40 dni lot trwał ostatecznie 89 dni - od 22 lipca do 21 października 1997 roku. Mielecki An-2 spędził w powietrzu ponad 188 godzin, pokonując prawie 36 000 kilometrów. Lot przebiegał nad ponad 20 krajami, z lądowaniami na 31 lotniskach w 16 państwach, w tym w Grecji, Turcji, Iranie, Indiach, Tajlandii, na Filipinach, w Korei Południowej, Japonii, Rosji, USA, Kanadzie, Grenlandii, Islandii i Norwegii.
Ten niezwykły wyczyn zapisał się na kartach historii polskiego lotnictwa jako pierwszy w historii lot dookoła świata wykonany samolotem An-2. Należy podkreślić, że żaden polski pilot ani żadna polska załoga nigdy wcześniej nie wykonała przelotu dookoła świata na polskim samolocie.
Podczas wydarzenia uczestnicy mieli możliwość wejścia do hangaru i zobaczenia lotnictwa „od środka”. Sporą atrakcją była możliwość odbycia lotu widokowego na miejscu, bez wcześniejszych zapisów Uczestnicy mogli również z bliska obejrzeć legendarny samolot An-2, który zapisał się w historii polskiego lotnictwa.
Firma Loty Widokowe Mielec (formalnie GA SYSTEM Sp. z o.o.) to profesjonalny przewoźnik lotniczy posiadający certyfikat wydany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Przedsiębiorstwo specjalizuje się w organizacji lotów widokowych, oferując różnorodne trasy - od krótkich przelotów nad Mielcem, przez wycieczki nad Jezioro Tarnobrzeskie i Sandomierz, aż po dalsze trasy nad Bieszczady czy Tatry. W swojej flocie firma posiada kilka typów samolotów, w tym popularne Cessny oraz legendarny dwupłatowiec An-2, produkowany niegdyś w mieleckich zakładach.
Waldemar Miszkurka wykorzystał okazję Dnia Otwartego, aby zaprosić wszystkich miłośników lotnictwa na nadchodzące Air Show Mielec 2025, które odbędzie się już w najbliższy weekend - 28 i 29 czerwca 2025 roku. To największe lotnicze wydarzenie w tej części Polski będzie oferować spektakularne pokazy akrobacji lotniczych z udziałem najlepszych polskich i zagranicznych pilotów.
Podczas Air Show Mielec 2025 Waldemar Miszkurka będzie obecny na stoisku firmy GA System - Loty Widokowe Mielec, gdzie będzie można go spotkać osobiście i wysłuchać fascynujących opowieści o jego lotniczych przygodach. W programie pokazów przewidziano udział grup akrobacyjnych takich jak Baltic Bees, Firebirds, Polish Sparks, Retro Sky Team oraz soliści Artur Kielak i Łukasz Czepiela.
Air Show będzie również okazją do zobaczenia historycznych maszyn, w tym legendarnego Supermarine Spitfire MH 415 oraz mieleckich TS-11 Iskra. Wydarzenie zakończy koncert Margaret, która wystąpi w niedzielę 29 czerwca.
W strefie dla publiczności AirShow Mielec 2025 będzie także dostępne stanowisko Lotów Widokowych, gdzie również gościł będzie Waldemar Miszkurka. A na wystawie statystycznej samolotów pojawi się niebiesko-żółty Antek Lotów Widokowych.
[ZT]97726[/ZT]