Zamknij

Wymiana wtryskiwaczy - jeden czy wszystkie?

12:33, 13.09.2021 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 12:33, 13.09.2021

Podobnie jak wszelkie inne podzespoły samochodowe, również wtryskiwacze ulegają awariom oraz zwyczajnemu zużyciu. W takiej sytuacji konieczna jest wymiana lub regeneracja wtrysków. Wielu kierowców zadaje sobie wtedy pytanie, czy wymieniać lub regenerować należy wszystkie wtryskiwacze, czy wystarczy jeden, którego sprawność jest najmniejsza. W poniższym artykule wyczerpująco odpowiadamy na to pytanie.

Czym są wtryski paliwa?

Zanim wyjaśnimy, czy wymiana wtryskiwaczy powinna dotyczyć wszystkich elementów obecnych w układzie paliwowym, warto omówić kwestię tego, czym tak właściwie są wtryski. Otóż są to części, które bezpośrednio odpowiadają za wprowadzenie do komór silnika paliwa. Co więcej, to one decydują o rozproszeniu paliwa oraz jego właściwym ciśnieniu. Tym samym są to elementy niezbędne do odpalenia silnika, a następnie rozpoczęcia i kontynuowania jazdy. Przeważnie w samochodzie występują 4 wtryski paliwa. Dotyczy to zarówno silników benzynowych, jak i diesli.

Wymiana wtryskiwaczy zawsze w komplecie

Odpowiedź na pytanie, czy wymieniać wszystkie wtryski paliwa jest prosta. Tak, należy zawsze wymieniać komplet. Dlaczego? Rzecz w tym, o czym wspomniano już powyżej. Mianowicie, każdy wtryskiwacz wprowadza do silnika taką samą ilość paliwa pod takim samym ciśnieniem. Równomierne rozprowadzenie paliwa i utrzymanie odpowiedniego ciśnienia są niezbędne dla prawidłowej pracy jednostki napędowej. Zatem nierównomierna praca wtrysków uniemożliwia silnikowi poprawne działanie. Wymiana jednego elementu doprowadzi do sytuacji, w której parametry jego pracy będą lepsze niż parametry pracy pozostałych wtrysków. W konsekwencji praca silnika może być jeszcze mniej efektywna niż przed wymianą.

Kompleksowa wymiana wtryskiwaczy to konieczność, kiedy którykolwiek z wtrysków przestaje działać prawidłowo. Niesprawność  tych elementów układu paliwowego objawia się poprzez problemy przy odpalaniu silnika oraz spadek osiągów w czasie jazdy. Może również dojść do kopcenie z wydechu oraz większego niż zwykle spalania paliwa. Warto jednak zauważyć, że nie zawsze w takiej sytuacji konieczna jest wymiana wtryskiwaczy. Jeżeli uszkodzenia nie są poważne, być może wystarczająca okaże się regeneracja wtrysków. Niemniej jednak każdorazowo sytuację powinien ocenić fachowiec, który po sprawdzeniu stanu technicznego elementów określi, czy da się je jeszcze uratować. Warto jednak mieć na uwadze, że regeneracja wtryskiwaczy nigdy nie przywróci ich do tak doskonałego stanu technicznego, w jakim znajdują się całkowicie nowe elementy. Tym samym chcąc uzyskać doskonałą efektywność wtrysku, warto zdecydować się jednak na wymianę wtryskiwaczy, nawet jeśli ich regeneracja jest teoretycznie możliwa.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%