Organizacja pracy w magazynie to jeden z kluczowych aspektów jego efektywności. Coraz częściej rzutuje ona na odbiór całego przedsiębiorstwa, na równi z jakością oferowanego towaru. Kontrahenci chcą czuć się pewnie, nie tylko poprzez świadomość zakupu renomowanego towaru, ale również poprzez standardy obsługi i realizacji zamówień, które nie będą negatywnie odbijać się na ich biznesach. Jak usprawnić pracę magazynu? O to kilka prostych koncepcji.
W codziennej pracy magazynu zdarzają się sytuacje, w których zbyt duża ilość personelu wykonuje dane zadanie. Jeśli personel sam decyduje o stopniu zaangażowania i wolumenie siły roboczej jakie wkładać będzie w każde zadanie, to nie będzie to system efektywny. Warto wprowadzić normy mówiącej jasno o tym ile osób obsługiwać ma określony zakres zadań. Ile osób potrzebnych jest na zmianie do realizacji 30 zamówień, ile do 100, ile do 200 zamówień na zmianie. Tego rodzaju normy pozwolą lepiej zarządzać czasem pracy pracownika.
Każdy magazyn, niezależnie od tego czy jest duży czy mały, może ułatwiać lub utrudniać pracę pracownikom. Brak klarownych oznaczeń, opisów regałów, nr półek sprawia, że pracownik szukający produktu musi włożyć więcej czasu w jego poszukiwanie. Dobrym zabiegiem może być także stworzenie dróg komunikacji pieszej, osobno dla wózków widłowych. Pracownicy nie będą wchodzić pod koła pojazdom transportującym palety, a przez to każdy z nich będzie mógł wykonać swoją pracę szybciej i bezpieczniej.
Jeśli twój magazyn obsługuje dziennie nie dziesiątki a setki zamówień, to każda, nawet drobna inwestycja w sprzęt i technologię jest w stanie podnieść efektywność pracy. Choć modernizacja magazynu brzmi bardzo poważnie, to wcale nie musi dotyczyć zmian na szeroką skalę. Modyfikacje wdrażać można krok po kroku, zaczynając do pistoletów z klejem, podajników, czy stołów transportowych, na stanowiskach gdzie ich zastosowanie przyspieszy realizację zamówień. Już kilka drobnych zmian może w efekcie skali dać zauważalny efekt.
Jeśli twój magazyn obsługuje co najmniej kilkanaście osób, to warto przemyśleć reorganizację ich pracy w ramach wyspecjalizowanych zespołów. O co tu chodzi? Specjalizacja prawnika magazynu to nic innego jak przypisanie go do konkretnej funkcji, którą od tej pory będzie wykonywał. Pracownicy mogę rotować pomiędzy tymi funkcjami, jednego dnia wykonywać jedną, innego drugą, niemniej zasada jest taka by jeden pracownik odpowiedzialny był za realizację jednego zadania w stosunku do każdego zamówienia np. kompletowanie, pakowanie, adresowanie. Przyspieszy to realizację zamówień, bo będzie minimalizować czas tracony na przejście od jednego zadania do drugiego.
Specyfiką każdego magazyny są produkty szybko rotujące. Często przychodzą do magazyny, szybko też go opuszczają. Być może nie jest efektywne by produkty te ustawiać między innymi, które rotują dużo wolniej. Jeśli obserwujesz w swoim magazynie takie produkty, to rozważ by za ich przyjęcie i wysyłkę odpowiadał dedykowany zespół.
Brak towaru w magazynie, dezorganizuje jego pracę. Stąd zarządzanie brakiem w logistyce jest zadaniem, któremu poświęca się dużo energii. Zaawansowane technologicznie magazyny często zaprzęgają do tej czynności system informatyczny, który ma sam rejestrować kończący się towar proponować jego ponowne zamówienie, uzupełnienie stanów magazynowych. W małych magazynach może to być rutynowa czynność wpisana obowiązki każdego pracownika. Gdy wykryje on niski stan magazynowy jest zobowiązany do poinformowania o tym fakcie kierownika zmiany lub osobę odpowiedzialną za realizację zamówień.
Usterka maszyn i urządzeń niezbędnych w codziennej pracy magazyny wyłącza całą zmianę, w optymalnej wersji tylko jej część. Dobrą praktyką jest planowanie serwisów i nadzór nad urządzeniami, który w porę pozwoli wykryć pojawiające się usterki, często przed ich zaistnieniem.