Pociągi Intercity wróciły do Mielca w grudniu, po kilkunastu latach przerwy. A dokładniej jeden pociąg – legendarny już Hetman w relacji Hrubieszów – Zamość – Stalowa Wola – Mielec – Kraków.
Od pierwszego dnia połączenie to cieszy się dużym zainteresowaniem. Często zdarza się, że jest wyprzedane do ostatniego miejsca.
- Dotychczas odnotowane zainteresowanie podróżami pociągiem IC Hetman jest na bardzo dobrym poziomie. Skład pociągu wydłużaliśmy z pięciu do siedmiu wagonów i dzięki temu mogło w nim podróżować ponad 500 pasażerów – wskazuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Wydaje się, że kolejarzom udało się też uporać ze styczniowymi awariami lokomotywy spalinowej prowadzącej Hetmana, które skutkowały wprowadzaniem autobusowej komunikacji zastępczej od Dębicy w kierunku Mielca i dalej Zamościa.
- W lutym eksploatacja lokomotywy SU160 przebiegała dobrze. Nie było potrzeby korzystania z zastępczych autobusów. Wcześniej występujące usterki zostały usunięte przez serwis PESA Bydgoszcz SA. Wraz z producentem dążymy do eliminacji możliwości powtórnego wystąpienia usterek – podkreśla rzecznik Intercity.
Tymczasem kilka dni temu przez Mielec przejechał testowo charakterystyczny czerwony skład należący do spółki SKPL. To firma powstała w 2010 roku jako komercyjny przewoźnik kolejowy. Prowadzi samodzielne połączenia pasażerskie, ale też realizuje połączenia dla PKP Intercity, szczególnie na liniach zelektryfikowanych.
Pociąg w barwach SKPL rankiem wyjechał z Krakowa do Hrubieszowa, a kolejnego dnia zrealizował kurs powrotny. Wiele wskazuje, że to już przygotowania do czerwcowej zmiany w rozkładzie jazdy PKP, gdzie już pojawia się połączenie pod nazwą IC Kasztelan – jeżdżące na tej samej trasie co Hetman, jednak w odwrotnym układzie. Być może to połączenie dla Intercity zrealizuje SKPL. Dla pasażera nie oznacza to jednak żadnych zmian, pociągi będą nadal prowadzone jako Intercity.
Gdy Hetman rankiem jedzie z Hrubieszowa do Krakowa, to Kasztelan będzie realizował kurs z Krakowa, popołudniu Kasztelan będzie wracał z Hrubieszowa do Krakowa, a Hetman do Hrubieszowa.
Dla mieszkańców Mielca rozkład jazdy Hetmana pozostanie ten sam. Kasztelan do Hrubieszowa z Mielca wyjedzie o 10:19. W Mielcu minie się z Hetmanem jadącym do Krakowa.
Kasztelan z Mielca do Krakowa ma wyjeżdżać o 18:11, na miejsce dojdzie o 19:46.
PKP Intercity jeszcze nie potwierdza tych informacji. – O czerwcowych zmianach w rozkładzie jazdy będziemy informować bliżej terminu wprowadzenia tej korekty – wskazuje rzecznik PKP Intercity.
Najbliższa korekta rozkładu jazdy PKP wejdzie w życie jednak 9 marca. Dla Mielca większych zmian nie ma, jednak PKP zaznacza w rozkładzie jazdy pociągu IC Hetman, że dłuższymi okresami między stacjami Stalowa Wola Rozwadów i Zamość będzie wprowadzana zastępcza komunikacja autobusowa.
Dla mieszkańców Podkarpacia nowością w ofercie Intercity będzie przyspieszenie połączenia z Przemyśla przez Rzeszów do Warszawy.
- Rekordowo szybko pojedziemy na trasie ze stolicy do Rzeszowa. Ekonomiczny pociąg IC San z Warszawy do Przemyśla przez Radom i Sandomierz pokona tę trasę szybciej. Podróż zajmie 3 h 47 minut - przekazuje PKP IC.
Na prośbę mieszkańców regionu leżajskiego od czerwca PKP uruchomi także pociąg IC Smok Wawelski w relacji Kraków – Lublin przez Rzeszów i właśnie Leżajsk. To reakcja na przesunięcie w grudniu Hetmana z linii przez Leżajsk na trasę przez Mielec.
Więcej informacji o mieleckiej kolei wkrótce.
[WIDEO]3511[/WIDEO]