Zamknij

Dyskusja o kosztach MKS. „Nie stać nas”

14:54, 15.11.2021 Aktualizacja: 12:56, 16.11.2021
Skomentuj Autobus MKS. Autobus MKS.

Temat kosztów działania komunikacji miejskiej oraz rekompensaty, jaką każdego roku miasto wypłaca spółce MKS był poruszony podczas ostatniej komisji gospodarki i finansów rady miejskiej zwołanej specjalnie w tym celu.

- W tym roku rekompensata dla MKS była ustalona na poziomie 11 mln zł. Na 2022 rok planujemy już 15 mln zł. To kwota, której w naszym przekonaniu, budżet miasta nie jest w stanie wytrzymać - mówił przewodniczący komisji Zdzisław Nowakowski.

W trakcie dyskusji nad kosztami działania MKS w Mielcu padły propozycje zarówno obcięcia obecnych kursów, jak również... podniesienia cen biletów. Na razie są to jednak propozycje - decyzje w tym zakresie nie zapadły.

Sporą część listopadowej sesji rady miejskiej w Mielcu zajęła dyskusja o zwiększeniu rekompensaty dla Miejskiej Komunikacji Samochodowej. Radni byli zaskoczeni koniecznością przeznaczenia na ten cel dodatkowych 2 mln zł. Podkreślano też, że w 2022 roku taka rekompensata może wynieść 15 mln zł.

- Przy okazji zmian w budżecie pojawiło się zwiększenie rekompensaty dla MKS o 2 mln zł. Zastanawialiśmy się, czy będzie potrzebna kolejna taka zmiana pod koniec roku. Mówiliśmy o optymalizacji, co decyduje o wozokilometrach. W naszym przekonaniu wiele autobusów w godzinach pozaszczytowych jest niezapełnionych. Pytanie czy optymalizacja przyniosła rezultaty, bo naszym zdaniem generuje koszty – mówił na wstępie posiedzenia komisji jej przewodniczący Zdzisław Nowakowski.

- W tym roku rekompensata dla MKS była ustalona na poziomie 11 mln zł. Na 2022 rok planujemy już 15 mln zł. To kwota, której w naszym przekonaniu, budżet miasta nie jest w stanie wytrzymać. Zabieranie tak dużej kwoty na komunikację miejską jest zadaniem wręcz niemożliwym - przyznawał Zdzisław Nowakowski.

Prezes MKS Ewa Garncarz przygotowała obszerną prezentację, która miała wyjaśnić, jak przebiegła optymalizacji, ile osób korzysta z autobusów komunikacji miejskiej, jakie są koszty i wpływy.

Wiele czasu poświęciła wpływowi obostrzeń pandemicznych na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. – Limity osób w autobusach były drastyczne. Dopiero 26 czerwca wszelkie obostrzenia zostały zniesione – mówiła. – Przed pandemią statystycznie mieliśmy ponad 10 tys. pasażerów w dniu roboczym. Dzisiaj mamy 8 tys. Proces wychodzenia na nowo po pandemii jest długi i nie nastąpi od razu.

MKS w okresie obostrzeń w związku z pandemią pozbawiony był chociażby wpływów z wynajmu autobusów.

Optymalizacja rozkładu, a nie kosztów

- Przypomnę, że założeniem optymalizacji było nie optymalizowanie kosztów, ale rozkładów jazdy. Zmniejszyliśmy liczbę linii i wariantów tras. Uporządkowaliśmy je, bardziej czytelny stał się rozkład jazdy, mamy autobusy jeżdżące co godzinę. Zwiększyliśmy też liczbę kursów w okresach międzyszczytowych – wyjaśniała.

Prezes MKS porównała też liczbę wykonanych kilometrów. W 2019 roku było to 1 771 740 km, w 2020 – 1 628 898, w 2021 – 1 687 503. Na przyszły rok zaplanowano wykonanie 1 797 950 km.

Ewa Garncarz podkreślała też, że w tym roku – w porównaniu z 2020 – odnotowano 12-procentowy wzrost liczby przewiezionych pasażerów.

- Po zakończeniu roku, gmina ma obowiązek przeprowadzenia audytu rekompensaty. Ma zbadać czy nie była ona nadmierna, czy koszty są uzasadnione – dodawała. – Na sesji padła informacja, że spółka ma 3,5 mln zł długu. Pierwszy raz o tym słyszę. W 2019 roku mieliśmy zysk na poziomie 279 tys. zł, w 2020 było to 152 296 zł przy niedopłacie rekompensaty w wysokości ponad 300 tys. zł. Zgodnie z ustawą mamy prawo do uzyskania 6-procentowego zysku.

Koszty spółki

Jakie koszty ponosi spółka MKS? – Sporym kosztem jest paliwo. W tym roku to kwota 2 215 000 zł, co stanowi 15 procent całości kosztów dotyczących transportu publicznego. Ceny paliw wzrosły o 19 procent, gaz o 16 procent – informowała główna księgowej spółki.

Na wynagrodzenia spółka w 2021 roku wydała 4 568 122 zł. W 2022 roku ma to już być kwota 5 232 051 zł. Średnie wynagrodzenie kierowcy to 2 924 zł netto.

Kolejnym ważnym kosztem jest utrzymanie warsztatu i autobusów. W 2020 roku koszt utrzymania jednego autobusu to średnio 4 218 zł. W 2021 to już 6 622 zł. Skąd takie kwoty? – Ceny energii i paliwa przekładają się na wzrost cen części. Po analizach wyszło, że są one o 11 procent wyższe niż w poprzednim roku – informuje spółka.

Stacja obsługi autobusów to w tym roku koszt 1 819 091 zł; w przyszłym – 2 062 446 zł. Kwoty te zawierają m.in. naprawy i konserwacje, zakup energii, ubezpieczenia, płace dla pracowników, to też amortyzacja hali. – Sama hala generuje nowe koszty związane chociażby z wymaganymi przeglądami technicznymi – wyjaśniano radnym.

Jak przekazywała Ewa Garncarz, MKS do miasta zwróciło 2 414 000 zł – to opłaty za dzierżawę autobusów i wyposażenia, za korzystanie z dworca oraz przystanków.

Spółka co roku ma wpływy z reklam, mandatów i odszkodowań. W 2021 roku jest to kwota 919 tys. zł. – Na czas trwałości projektu nie możemy sprzedawać reklam na nowych autobusach. Nie możemy też zarabiać na myjni – podkreślała Ewa Garncarz.

– Warto zaznaczyć, że przychody ze sprzedaży biletów trafiają do kasy miasta, nie do nas – mówiła. W tym roku to kwota około 1,2 mln zł. Jak będzie w przyszłym roku? – Jeśli utrzyma się trend powracania do komunikacji miejskiej, to możemy szacować, że ten przychód nie będzie mniejszy niż 2 mln zł. Gdybyśmy wrócili do poziomu sprzed pandemii, to jest to kwota 2,4 mln zł – informowała.

Rozwiązanie? Obcięcie kursów...

Na 2022 roku w budżecie miasta planowana była kwota 15 mln zł rekompensaty dla MKS. – Z punktu widzenia spółki, im więcej wozokilometrów tym lepiej. Z punktu widzenia miasta nie. Trzeba stworzyć taką strukturę, by zaspokoić potrzeby mieszkańców, ale nie generować kosztów – mówił Zdzisław Nowakowski. – Trzeba się zastanowić, jak te koszty zmniejszyć. Budżet nie wytrzyma takiej rekompensaty.

Wskazywał on, że problemem jest zwiększona liczba kursów pomiędzy godzinami szczytowymi. – Wiele z nas widzi autobusy, które są puste – dodawał. – Są też linie, które są rozciągnięte na terytorium miasta, przejazd jest nie po najkrótszej drodze, ale po okrężnej.

Prezes Ewa Garncarz podkreślała, że mieszkańcy będą korzystać z komunikacji miejskiej, jeśli tylko będą mieć usługę o odpowiedniej częstotliwości. – Nikt nie pojedzie transportem publicznym, jeśli później musi czekać godzinę na autobus. Specyfiką transportu komercyjnego jest opłacalność, a publicznego – że usługa ma być nieprzerwana, ma zabezpieczyć potrzeby mieszkańców – mówiła. – To usługa potrzebna społecznie.

Dodawała też, że ciągle dokonywane są zmiany w rozkładzie jazdy. – Specyfika jest taka, że linie szczytowe są zapełnione, poszczytowe mają mniejsze natężenie. Jeśli zmniejszymy częstotliwość, zrobimy dziury, to stracimy pasażerów – zaznaczała.

Naczelnik wydziały dróg i transportu Urzędu Miejskiego w Mielcu Monika Skowrońska-Ziomek dodawała, że wygląd linii i realizacja rozkładu jazdy zawarta jest w umowie wykonawczej pomiędzy magistratem i spółką MKS. – Ilość wozokilometrów na 2022 rok, to pełny rozkład jazdy, który obowiązuje w tym momencie. Możemy tu pewne ruchy wykonać, ale po to wprowadziliśmy optymalizację, by uzyskać dofinasowanie. Dzięki niemu powstał łącznik ul. Powstańców Warszawy z Inwestorów, baza MKS. W ramach dotacji zobowiązaliśmy się uruchomić linie numer 3, 5 i 7 – wyjaśniała.

Również zakup autobusów był uwarunkowany tym, że w okresie trwania projektu, będzie realizowana określona liczba kursów. - Mocno przyglądamy się temu, co się dzieje w komunikacji. Idąc w tym duchu czy możemy coś ograniczyć – jak najbardziej. Jeśli jednak ograniczamy, to skupmy się na tych liniach, które najmniej wyrządzą nam szkody w tym, co mamy ułożone w odpowiednim takcie, wspólnym przebiegu – apelowała Monika Skowrońska-Ziomek, dodając, że warto rozważyć ograniczenie komunikacji miejskiej w niedziele, święta czy sobotnie popołudnia.

11 milionów zł nie wystarczy

- Trudno jest proponować, żeby tę usługę ograniczać, widząc to, co chcieliśmy uzyskać - by przekonać mieszkańców do komunikacji miejskiej – dodawała. - Bez dobrej oferty to się nam nie uda. Mieszkańcy potrzebują oferty prostej, intuicyjnej, gdzie nie będą się zastanawiać, gdzie dany autobus jedzie. Stąd też to wszystko, co wprowadziliśmy, spełnia te wymogi.

W ramach prac urzędników nad budżetem, zmniejszono już pierwotnie planowaną kwotę rekompensaty. Obecnie to 11,1 mln zł.

– Prace trwają i nie ma ustalonej ostatecznej kwoty. Niewątpliwie mamy taki zbieg sytuacji, że pandemia spowodowała spadek ilości pasażerów, z drugiej strony przychody miasta nie są przychodami, które były planowane w momencie, kiedy była tworzona optymalizacja. Tych zdarzeń nie dało się przewidzieć – mówił Paweł Pazdan, wiceprezydent Mielca. - Czeka nas dyskusja, jak dostosować możliwości budżetowe do potrzeb. To trudne zagadnienie. Finanse miasta mogą nie pozwolić na to, by ta kwota była zrealizowana.

- To zmniejszenie planowanej kwoty o 3 mln zł to zabezpieczenie kursów autobusów na trzy miesiące. Jako organizator, nie jestem w stanie obciąć wozokilometry o trzy miesiące w roku – mówiła Monika Skowrońska-Ziomek.

Zdzisław Nowakowski apelował o realne określanie kosztów. – Wpisujecie mniejszą kwotę, a pani mówi, że nie da się za nią funkcjonować. Czyli na kolejnej sesji będzie zwiększenie rekompensaty. Chcemy planować budżet, który będzie obowiązywać, a nie, że jak będzie potrzeba, to się dołoży – mówił.

- Niektóre linie, ze względu na dofinansowanie, nie powinny być zmieniane. Najmniej uciążliwa zmiana to weekendy. To konieczność dokonania wyboru pomiędzy sprawnością i jakością, oceną obsługi przez mieszkańców a możliwościami finansowymi – podkreślał Paweł Pazdan. – Dzisiaj nie mamy ostatecznej kwoty w budżecie. Może się okazać, że ponad te 11 mln zł nie będziemy w stanie znaleźć środków. Możemy dostosować wozokilometry do tej kwoty bądź w ciągu roku szukać dodatkowych pieniędzy.

Będą droższe bilety?

- Zgadzam się, że nie stać nas na 15 mln zł – mówił Grzegorz Ziomek. – Te 11 mln zł w budżecie to dobry ruch. Kolejny to modyfikacja rozkładu jazdy, będzie to trudne, ale niezbędne. Nie stać nas na puste autobusy, które widzę.

Ewa Garncarz zaznaczała, że likwidacja kursów i luki w rozkładzie mogą nie wprowadzić wielkich oszczędności, bo i tak ten czas liczy się do godzin pracy kierowcy.

- Ze zdziwieniem usłyszałem, że optymalizacja nie dotyczyła kosztów. Co myśmy osiągnęli z celów z 2017 roku, skoro dzisiaj mamy taki problem, że nas nie stać na komunikację miejską? – pytał Marian Kokoszka.

- Co roku jest audyt, kontrolujemy koszty – odpowiadała prezes MKS. – Trendem jest wracanie do sprawnego transportu publicznego, który ma na celu ograniczenie transportu indywidualnego. My realizując projekt za 40 mln zł musieliśmy wykazać, że rozwijamy komunikację miejską. Czy przy następnych projektach mamy wykazywać, że zwinęliśmy transport, ale chcemy kolejne pieniądze?

- Pani ma dbać, by spółka miała rentowność, ale to nie oznacza, że ten który kupuje, musi za wszystko zapłacić, jak go nie stać. Szukam zbliżenia, kto i co powinien wykonać, żeby z uwagi na budżet i pandemię, znaleźć rozwiązanie, które pozwoli pogodzić ogień z wodą. Ktoś to musi zrobić. Stąd moje pytanie, gdzie ten złoty środek znaleźć, by nie zachwiać tą usługą, ale też nie rozwalić budżetu – dodawał radny Kokoszka.

Monika Skowrońska-Ziomek zwracała też uwagę na liczne ulgi na biletach. – To przekłada się na dochód do budżetu. Można tu działać i je zlikwidować. Obserwujemy taką tendencję w innych miastach. Wiemy, że w całym kraju ma wzrosnąć cena usług, mamy możliwość wykonania ruchów względem cen biletów – zaznaczała.

Kolejna dyskusja o kosztach komunikacji miejskiej będzie prowadzona już na komisjach radnych, kiedy ci otrzymają ostateczny projekt budżetu na rok 2022.

(mb)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(42)

kierowcakierowca

16 2

jeśli wpływy z biletów to śmieszne 1 200 000 czy nawet prognozowane 2 400 000 to należy obciąć część pustawych kursów bo takowych jest mnóstwo a za zaoszczędzone pieniądze zafundować komunikacje bezpłatną. Za śmieszne milion dwieście mielibyśmy w mieście bezpłatną komunikacje!!. Hitem by była bezpłatna komunikacja przynajmniej w niedziele, a czemu? bo wpływy z biletów w ten dzień są mniejsze niż małe o czym w wywiadzie nie ma ani słowa, za kilkanaście tysięcy złoty w skali roku mogliby mielczanie mieć bezpłatną komunikacje w niedziele

12:24, 15.11.2021
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

Ikaria XB1Ikaria XB1

4 0

W niedzielę wsiądę z rodziną do autobusu i będę jeździł w kółko, bo mam za darmo, a MKS będzie się cieszył z zerowych dochodów. Ha, ha, ha.

20:15, 15.11.2021

waswas

1 0

i ze zwiększonej liczby pasażerów

06:31, 16.11.2021

do Ikariado Ikaria

0 0

nie sądzę że jest wielu takich przygłupów z rodzina w Mielcu, ale...

00:41, 21.11.2021

pytanie do MKSpytanie do MKS

10 0

Co myśmy osiągnęli z celów z 2017 roku, skoro dzisiaj mamy taki problem, że nas nie stać na komunikację miejską? – pytał Marian Kokoszka , dobre pytanie, korki ze strefy do centrum jeszcze większe, teraz pewnie będzie podwyżka cen biletów dla tych co płacą 3zł za przejazd albo miesieczny bez znizek

12:32, 15.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

pasażerkapasażerka

6 12

Często korzystam i zwróciłam uwagę ile osób kasuje bilet czyli płaci za przejazd a ile tylko rejestruje czyli ma darmowy- duuuża większość ...

12:32, 15.11.2021
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

bbbb

9 0

Rejestrowanie biletu nie oznacza ze jest bezplatny.

16:09, 15.11.2021

obserwerobserwer

15 0

dzien roboczy, około 6.35 rano a wiec godziny szczytu, przystanek na Niepodległosci obok ksiegarni, przyjeżdzają autobusy ze smoczki, 3 i 5, i co, w obu w sumie może 5 pasazerów, bez komentarza, w wakacje było jeszcze gorzej

12:47, 15.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ertert

8 0

"MKS do miasta zwróciło 2 414 00 zł – to opłaty za dzierżawę autobusów i wyposażenia, za korzystanie z dworca oraz przystanków." tu jest raczej błąd, myślę że będzie to kwota przynajmniej o jedno zero większa. Miasto dostało autobusy z projektu a komunikacja miejska spłaca raty?, halę też wybudowano z projektu, a firma teraz ponosi koszty jej amortyzacji, przeglądów i opłat, może jeszcze raty za wynajm ? miasto się dobrze ustawiło.

13:20, 15.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

darmowe przejazdy 👍👍darmowe przejazdy 👍👍

11 2

można obciąż parę kursów ale... darmowe przejazdy dla osób mieszkających i płacących podatki w Mielcu ! 👍👍👍👍👍👍👍

13:27, 15.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PytonPyton

11 4

Ile kosztują kontrolerzy i ile zostaje z biletów po odliczeniu kosztów utrzymania stanowisk kontrolerów? Może warto pomyśleć nad tym i wtedy komunikacja gratis..

13:40, 15.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zorientowanyzorientowany

19 0

Czy ktoś jeszcze wierzy, że przewodniczący ww. komisji, który w swoim zakładzie pracy prezentuje braki kompetencji, jest w stanie cokolwiek merytorycznie wnieść do takich dyskusji? Takim oddaliśmy miasto?

14:01, 15.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AkoAko

21 4

Nieudolność niekompetencja ... Brak słów ....proszę tabelkę koszt własne zarządu
w tym wynagrodzenia premie i inne koszty dyrekcji premie wynagrodzenie nagrody koszty kierowcy w tym tylko wynagrodzenia koszty samochody. Przeglądy awarie części koszty paliwo ( gdzie własną stacja ?) Później wpływy ... Niech pokażą gdzie znikają te miliony

14:50, 15.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GucioGucio

8 1

Jak jedzie mniej niż 10 osób to kierowca powinien zgasić silnik i 10 osób pcha autobus do roboty. Można tak sporo zaoszczędzić.

15:02, 15.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

4ozonja14ozonja1

6 0

po co to truć powietrze jak dużo pustych mks jeżdzi

15:03, 15.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Krystian BioderkoKrystian Bioderko

4 13

Na Stal nie było.

15:04, 15.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RabinRabin

12 6

Są ważniejsze wydatki niż kilku pseudo kopaczy

15:15, 15.11.2021
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

zzzz

0 1

*%#)!& mosiek

11:50, 16.11.2021

cynik cynik

13 5

Proponuję powołanie nadspółki z trzema nadprezesami , nadzarzaądem , i pięcioma naddyrektorami do skontrolowania pracy RADY NADZORCZEJ, Zarządu i dyrektorów spółki MKS Mielec . Wynagrodzenie dla pracowników naspółki w specjalnej ustawie RM Mielca.

16:36, 15.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BiletZa7złidopłata11BiletZa7złidopłata11

7 3

Proponuje zmienić slogan. "Mielec moje miasto gdzie kraść to trzeba umieć."

18:17, 15.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BREDNIABREDNIA

8 2

"Sama hala generuje nowe koszty związane chociażby z wymaganymi przeglądami technicznymi" - przeglądy trzeba robić raz na 5 lat a przy takiej wielkości hali to jest to koszt góra kilku tys. zł ponoszony raz na 5 lat - więc przy tych wielu milionach zwracanie uwagi na takie coś to mydlenie oczu.

19:11, 15.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Bezpłatny MKSBezpłatny MKS

10 1

Skoro dopłacamy 11-15 mln złotych a z biletów jest może 2 mln to trzeba dorzucić te 2 mln i zrobić darmową komunikację. Wtedy za pewne dużo osób zrezygnuje z własnego auta i autobusy będą pełne. Osiągniemy cele optymalizacji a i mieszkańcy będą zadowoleni z takiego rozwiązania.

19:25, 15.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

przyzwoitosci_ludzieprzyzwoitosci_ludzie

14 3

a co z 30 tysiącami premi dla prezeski co pisano poprzednio ??? pandemia oslabila dzialalnosc, optymalizacja nie wyszla a na ogromna premie sie znalazlo ??? a jeszcze 15 mlionow trzeba doplacic !!!

19:28, 15.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wystarczy krótsze trwystarczy krótsze tr

2 2

krótsze trasy a częste . np autobus z trześni 44A wyjeżdza już 6:00 i potrzebuję dojechać pod bramę główną wsk mielec to zajmuje mu to 23 minuty , gdzie samochodem trwa to około 5 minut . Jestem ciekaw , który z kierowców posiadąjących samochód przesiadł by się na autobus , Jak woli wyjechać z domu do pracy 6 :30 i w pracy jest o 6:35 . A przecież tu chodzi tylko o czas , jak najszybciej dostać z punktu A do punktu B .

19:43, 15.11.2021
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

Dokładnie Dokładnie

4 2

Jak ze Smoczki przez Krańcowa później dookoła Osiedla i zwiedzasz cały Mielec zamiast szybko dojechać do szkoły czy pracy

19:58, 15.11.2021

sprawdzamsprawdzam

8 0

Zaintrygowało mnie to co napisałeś i sprawdziłem to w rozkładach i oto fakty :
1. Kłamiesz bo autobus linii 44A wyjeżdżający z Trześni o 6,00 jest pod bramą główną o 6.21 robiąc po drodze pętlę w Woli Chorzelowskiej, oczywiście ty jadąc samochodem nie robisz takiej pętli bo nie po to jedziesz aby zebrać jak najwięcej ludzi tylko po to aby dojechać z punktu A do B,
2. Kłamiesz po raz drugi twierdząc że tę odległość pokonujesz w 5 minut ponieważ jest to droga długości 7,5 km i nawet w tej chwili przy niewielkim ruchu mapy gogle wskazują dla samochodów osobowych czas przejazdu 10 minut. No chyba że jedziesz jak ten kierowca 11 lat temu kiedy wymijał wszystkich po drodze i wbił się pod autobus PKS na starym skrzyżowaniu do Woli Chorzelowskiej.
Reasumując masz rację co do tego że linie sa pokręcone ale wynika to z tego że istnieje potrzeba tego, aby najtańszym kosztem dowieść mieszkańców nie jednej a dwóch miejscowości ( Trześni i Woli Chorzelowskiej) do Mielca bo wysyłanie dwóch autobusów przyniosło by jeszcze większe koszty, ale pisząc na ten temat trzymaj się faktów a nie fantazji.

21:36, 15.11.2021

hmhm

1 0

masz rację troszkę nagiąłem z tym czasem ale sam widzisz samochodem 10 minut a autobusem 21 minut . a z tym puszczaniem 2 autobusów to ma jakiś sens . bo jesli autobusem będzie można szybciej dojechać niż samochodem , mozliwe ze ludzie przesiądą się na autobus . a tak to autobus szukając oszczędności jedzi po wszystkich wioskach , po jedną 2 lub 3 osoby

11:14, 16.11.2021

Don VasylDon Vasyl

14 0

Grunt, że na MMR i Rzochów będzie. I na dodatki mieszkaniowe dla cyganów, co pokupowali mieszkania za socjal. Przecież im się należy.

19:50, 15.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

15 mln.strat no niez15 mln.strat no niez

2 2

trzeba sprawdzic co jest najtansze w eksploatacji czy autobusy na baterie,wodor,czy gas wybrac najtansze autobusy najbardziej ekonomiczne prawdopodobnie w tej chwili sa na wodor i na baterie kupic kilkanascie autobusow a stary tabor sprzedac.Nastepnie trzeba uszczuplic zatrudnienie w administracji,w mks w ktorym jak wiemy od dekad siedza cale rodziny i dubluja niektore stanowiska.Jak to sie dzieje ze mielecki mks generuje tak potezne straty rokrocznie a niektore mks w miastach nawet osciennych wychodza na plus i zarabiaja na czysto kilka,kilkanascie milionow zlotych.Moze trzeba wymienic prezesa mks ktora to pani nie radzi sobie wyraznie i co roku wyciaga reke o pomoc do um i co roku ma wielomilionowe straty moze nie potrafi zarzadzac pieniedzmi firmy,ludzmi oraz nie ma pomyslu na uleczenie mks-u

01:58, 16.11.2021
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

AgAg

0 0

Podpowiem analiza wskaże ze najbardziej ekonomiczne sa te których chcesz się pozbyć TAK TAK najtańsze w ekstrapolacji będą zwykłe Disle, więc Twoje pomysły sa do D..y . Podpowiem jeszcze ekspolatacja tych wynalazków jak elektryczne czy wodorowe to tak razy dwa kosztuje co dobry Disel z silnikiem Euro iles tam że nie wspomne o koszcie zakupu - tak mniej wiecej autobus jest droższy razy 3 a nawet 4 . :) Tak zes wymyslił że ho ho.

07:06, 16.11.2021

wawa

2 0

Jesteś mistrzem w pisaniu bzdur, pieniądze które należą się firmie za wykonaną usługę nazywasz stratą, a firmy które działają w innych miastach na takich samych zasadach dajesz jako przykład, tylko że w przykładowym Pcimiu jeżeli ktoś zamówi usługę za 15 milionów to nie zakłada ją w budżecie na 11 milionów , a potem płacze że musi dołożyć, tylko albo przeznacza na tę usługę 15 milionów lub zamawia mniejszą. I stąd się biorą te "kilkanaście milionów na czysto". Reszty twojego wpisu nawet nie staram się komentować.

07:48, 16.11.2021

ASPASP

4 4

Tylko małe prywatne busy tak jak jest to w Zakopanem. A miliony wydane na MKS zostaną w kieszeniach podatnika

06:39, 16.11.2021
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

WandaWanda

3 0

Pieniądze nie zostaną w rękach podatnika tylko pójdą na inne cele np. budowa rondo, poidełek albo pomników.

11:01, 16.11.2021

grajekgrajek

4 0

w artykÓle zapomniano nadmienic ze trzeba zlikwidowac mks i wszystkie pienieniadze dac najjasniejszym koapczom

06:39, 16.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

123abc123abc

2 0

Tam jest jakiś w błąd w tej wypowiedzi, że "W ramach dotacji zobowiązaliśmy się uruchomić linie numer 0, 3, 5 i 7". Nie ma linii o numerze 0 (wręcz przeciwnie - istniała taka wcześniej i w momencie wprowadzania optymalizacji i nowego rozkładu została zlikwidowana), więc albo pani Skowrońska-Ziomek się pomyliła, albo jest literówka w artykule.

07:17, 16.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kolokolo

5 0

Zastanawiające jest to żer przez tyle lat są różne artykuły o mieście i co jakiś czas poruszany jest temat nie mamy nie stać miast trzeba ciąć koszty ale nigdy chyba nie padło stwierdzenie że prezydent powiedział że w urzędzie trzeba ciąć koszty i zmniejszyć kadrę.

07:32, 16.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

voltvolt

1 1

Każde posunięcie ma próg bólu a po jego przekroczeniu powstają nowe rozwiązania przez które dane posunięcie zaczyna się sypać. Uważajcie z tymi cenami i cięciami ulg (może bilety dla dzieci szkolnych?). Jedno co osiągnięcie to przerzucenie się pasażerów na samochody i rowery, oraz utworzenie luki w systemie która stworzy miejsce dla konkurencji. Przyjdzie moment w którym opłacalne stanie się powstanie prywatnej komunikacji miejskiej lub wejście firmy z rowerami lub hulajnogami miejskimi, zobaczymy jak wtedy będzie MKS tańczył. Być może to już się dzieje skoro miasto przejmuje przystanki bo przystanek miejski musi być udostępniony każdemu.

08:24, 16.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PATOL PRAWO PLPATOL PRAWO PL

2 1

A nas nie stać na rower bo płacimy alimenty domowej terrorystce i sądy nie widzą problemu by zatyrani rodzice żyjący od 1go do 1go popadali w długi

08:30, 16.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

sprostowaniesprostowanie

4 0

do poprzedniego komentarza "krótsze trasy" troszkę nagiąłem z tym czasem ale sami widzicie samochodem 10 minut a autobusem 21 minut . a z tym puszczaniem 2 autobusów to ma jakiś sens . bo jesli autobusem będzie można szybciej dojechać niż samochodem , mozliwe ze ludzie przesiądą się na autobus . a tak to autobus szukając oszczędności jezdzi po wszystkich wioskach , po jedną 2 lub 3 osoby

11:18, 16.11.2021
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

sprawdzamsprawdzam

3 0

Mogłeś nic nie napisać, to że to zrobiłeś bardzo dobrze o Tobie świadczy, masz plusa ode mnie.

18:03, 16.11.2021

 sprawa rzedzianowic sprawa rzedzianowic

6 0

zeby dostać się na 7 :00 do pracy na wsk -pzl mielec .autobus nr 41 start rzedzianowice 5:45 kursuje przez wolę mielecką ijedzie na dworzec głowny mielcu 6:08 gdzie oczywiście 6:07 jest odjazd z dworca na strefe a pozniej 6:20 z dworca . Gdzie ,samochodem przez nowy most schodzi 10 minut , oczywiście plus minus postoju podczas korków . Jest róznica ? I jestem ciekaw który z mieszkańców jedzie o 5:45 do pracy ? jak może jechać pózniej samochodem ? prawda ale to są tylko przyklady a takich linii jest mnóstwo . Minęły te czasy kiedy ludzie jeżdzili jak sardynki w puszce. Jesli chcemy zachęcić do jazdy autobusem , Dla pasazera liczy się czas . a Jak wy uważacie to róbcie tak dalej

11:41, 16.11.2021
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

odpowiedzodpowiedz

1 1

ale z Rzedzianowic to jest mnóstwo autobusów regionalnych na strefe, czy koniecznie musi to byc mks?

09:23, 17.11.2021

Adam.Adam.

4 0

Za niedługo nie będzie miał kto siadać za kółkiem i sam się wam problem z kursami rozwiąże...

18:47, 16.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Trzeba Trzeba

4 0

się cieszyć że jeszcze w tym mieście jest miejska komunikacja samochodowa bo nie wiadomo jak długo jeszcze przetrwa

19:33, 16.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kolanomniebolikolanomnieboli

0 1

Niech to będzie obiekt pod opieką Maryji i dostaniemy pieniążki z podatków na opiekę nad zabytkami..wolną od podatków ,nie musimy ujawniać wydatków.....Takie TRUDNE?

21:53, 16.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

czasczas

0 1

nie mieszkam w mielcu ale jak chcę szybko załatwić sprawę to samochodem załatwię w godzinę , a jak bym chciał autobusem to musiał bym pól dnia stracić na przesiadki, *%#)!& i czekanie na przyjazd . W lecie to szybciej rowerem szybciej pojadę niż autobusem się gnieść

08:38, 17.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ktosiekktosiek

0 0

teraz już wiecie czemu po 15 , kazdy się śpieszy do domu samochodem ,nie widzialem jeszcze auta który by po *%#)!& jechał 60km/h

08:42, 17.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

pasazerpasazer

1 2

zrezygnowałem z dojazdów i powrotów mks do pracy w strefie, 15 minut czekania pod zielona budką żeby dostac sie do miasta, tak do miasta a nie na wieś pod Szczucinem gdzie jedzie tylko jeden autobus, to nie jest normalne

09:26, 17.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

fdgdfsdgdgdgdgdfdgdfsdgdgdgdgd

0 3

Specyfiką transportu komercyjnego jest opłacalność, a publicznego – że usługa ma być nieprzerwana, ma zabezpieczyć potrzeby mieszkańców

No to tu pojechała, mieszkam na niepodległości i widzę że połowa autobusów jedzie pusta na smoczkę, moiże kupić mniejsze autobusy? 21 jedzie cały rok na strefę a może z 10 osbób rano, a jak jadę na nocke to są 4 osoby, może watratło by kupić busa, albo coś w rodzaju większego samochodu osobowego

21:31, 17.11.2021
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

aadadaadaddaadadaadadd

3 0

Dla 4 osób to powinna jechać dorożka, dla 10 to już wóz drabiniasty, każdy z pasażerów powinien zadzwonić i poinformować dyspozytora że w dniu dzisiejszym jedzie, tak aby ten wiedział co wysłać , czy dorożkę czy wóz drabiniasty , bo nie daj Panie Boże jakby było 6 osób i nie wsiadło do dorożki. To kpina , ale właśnie tak wygląda takie myślenie. Miasto ma plan transportowy i do tego planu dostosowało wielkość taboru , to wszystko.

21:46, 17.11.2021

TojaToja

2 1

Są biznesy z definicji nieopłacalne. Czas to pieniądz.
Przy dzisiejszej cenie benzyny 6zł/l i spalaniu 6l/100km osobówki, koszt pokonania 10km to zaledwie 3,6zł przy jednej osobie w samochodzie. To 5km tam i z powrotem. A jak kilka ... Rachunek jest prosty. Mielec to nie Warszawa czy kraków a nawet Rzeszów co do korków.
We Francji kilka osób składa się na własnego starego busa aby dojechać do pracy 50km. Da rady ? Da.
A u nas tylko rozdawnictwo kasy. Nie dziwota że mamy taka spiralę inflacji

08:19, 18.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

misiekmisiek

3 0

Po godzinie 16-ej nie ma jak dojechać ze strefy na Smoczkę(Szafera, Powstańców Wa-wy, Wyszyńskiego). Żadnego połączenia, dla ludzi którzy pracują dłużej niż 7, 8 godzin, lub zaczynają później. Osiedle zabetonowane blokowiskiem, a z pracy wrócić nie ma jak. Gdzie logika????

06:57, 19.11.2021
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

-on--on-

2 0

Od Kwatkowskiego, wspomnianymi ulicami nie dojeżdża absolutnie nic. Pęd po 15-ej na przystanki i to wszystko. I dziwić się, że ludzie do pracy nie chcą jeździć, jak potem wrócić nie ma czym.

07:04, 19.11.2021

sabasaba

1 1

Przede wszystkim natychmiast zakupić małe autobusy które mogą max 20 osób zabrać ! Bo te kolumbryny które jeżdżą wożąc powietrze to jest skandal ! Są pojedyncze trasy i godziny w których te zawalidrogi mogą się poruszać sporadycznie ! Kto płaci za przejazdy takimi molochami i to jeszcze takimi trupami typu Solaris ! jak jedzie dwie -cztery osoby ? Po co takie duże autobusy ? Na niektóre trasy wystarczy dosłownie kilku osobowy bus ! i jakie pieniądze zostają ? A po co miasto zapłaci ?!

08:49, 19.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ElektrykiElektryki

1 0

Kiedy zakup autobusow elektrycznych z dofinansowaniem ?

12:38, 19.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WloWlo

1 2

Jak ustawia się bezmyślne trasy to bijcie się w łeb teraz miasto za brak myślenia z naszych podatków nie ma prawa nierobom dawać naszą kasę. Brak pętli zazębiających się by zbierać ludzi np. Ul Sienkiwicza obok BP. Zrobili trasy 10-15 minut jazdy i odpoczynek.

18:32, 20.11.2021
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

NieróbNierób

2 0

Kogo masz na myśli pisząc nierobom ??

20:45, 20.11.2021

żabażaba

0 0

Przestańcie straszyć g..pandemią, to będą chętni do korzystania z MKS.

08:57, 22.11.2021
Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu hej.mielec.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%