Zamknij

Ekspert: oznakowanie ronda zgodne z przepisami

13:25, 12.08.2019 K.S Aktualizacja: 13:39, 14.08.2019
Skomentuj

Po naszej publikacji dotyczącej wątpliwości Czytelnika związanych z oznakowaniem Ronda NSZZ Solidarność rozgorzała gorąca dyskusja na temat prawidłowości tego oznakowania. Głos w sprawie zabrał też Janusz Stachowicz, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Rzeszowie. - Według mojej wiedzy takie oznakowanie (zarówno poziome jak i pionowe) omawianego skrzyżowania jest zgodne z obowiązującymi przepisami - twierdzi.

W publikacji 6 sierpnia opisaliśmy wątpliwości mieszkańca Mielca związane z oznakowaniem Ronda NSZZ Solidarność. Jego zdaniem znaki pionowe wykluczają się ze znakami poziomymi – CZYTAJ WIĘCEJ.

Po tej publikacji głos zabrał Janusz Stachowicz, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Rzeszowie, mielczanin.

- Zabierając głos w dyskusji pragnę wyjaśnić, że według mojej wiedzy takie oznakowanie (zarówno poziome jak i pionowe) omawianego skrzyżowania jest zgodne z obowiązującymi przepisami. Strzałki kierunkowe do skręcania (zawracania) jak i jazdy na wprost oznaczają, że jazda z pasa ruchu na którym są umieszczone jest dozwolona w kierunku wskazanym strzałką więc odnoszą się (i są zgodne z zasadami ogólnymi) do obowiązku zajęcia właściwego pasa ruchu podczas wjazdu na skrzyżowanie – przekazuje Stachowicz.

- Znak pionowy C-12 „ruch okrężny” oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku, a występujący łącznie ze znakiem A-7 „ustąp pierwszeństwa” oznacza pierwszeństwo kierującego znajdującego się na skrzyżowaniu przed kierującymi wjeżdżającymi (wchodzącymi) na to skrzyżowanie – wyjaśnia dalej dyrektor WORD w Rzeszowie.

- Podczas jazdy wokół wyspy w przypadku większej ilości pasów ruchu zamierzając zmienić pas ruchu (niezależnie z lewego na prawy czy odwrotnie) mamy obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na pasie na który zamierzamy wjechać odpowiednio sygnalizując manewr – dodaje ekspert.

[ZT]52709[/ZT]

(K.S)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(39)

Mielec RulesMielec Rules

2 13

Co z Niego za mielczanin jak po mielecku nie umi jeździć... 13:54, 12.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Slownik jezyka polskSlownik jezyka polsk

9 4

Bravo redakcja. Co za zwrot slowny. Prywatnie mielczanin...... Jan Miodek wymieka. 14:24, 12.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dobrze czy zledobrze czy zle

5 7

lepiej poczekać az wszyscy zjadą z ronda i dopiero wiechać 14:41, 12.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

pipi

0 0

tak bo większość zjeżdża z ronda z wewnętrznego pasa 17:28, 13.08.2019


Dziw bierze.Dziw bierze.

8 11

I dziwić się, że dzwony co rusz w Mielcu i okolicach skoro dzbany na oznakowanie najprostszego ronda z możliwych mają swoje racje. Dyskusja pod artykułem, którego ten powyżej jest kontynuacją świadczy o bezmyślności, braku wyobraźni i przede wszystkim braku znajomości przepisów wśród sporej liczby tam się wypowiadających. Każdy chciałby skrzyżowania bezkolizyjne, wiadukty, ronda o jednym pasie ruchu bo tyle wie z przepisów, że jak się pojawia coś ponadto to nagle wielki problem. 15:36, 12.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Raczej nieRaczej nie

5 0

Moim zdaniem "expert" dał popis niewiedzy. Bo co z tego wywodu wynika? Nic. 13:09, 13.08.2019


CcCc

7 10

Może zakończmy już tę bezsensowną dyskusję i dostosujemy się do oznakowania i przepisów Wszyscy. I wtedy będzie bezpiecznie 15:42, 12.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AltAlt

9 8

Miesiąc temu miałem taką sytuacje: czekając na wjazd na rondo (jadąc ul. Kwiatkowskiego ze strefy, chciałem jechać prosto w stronę osiedla) widziałem pojazd marki BMW wjeżdżający od strony osiedla z prawego pasa. Pomyślałem z tego pasa jedzie w prawo lub prosto. Znając zachowania kierowców bmw wolałem jednak poczekać aż zejdzie z ronda. Miałem rację kierowca objechał całe rondo prawym pasem i skręcił w ul. Przemysłową (3 zjazd z ronda w stronę bramy głównej). Poirytowalo mnie to i oczywiście go "strąbiłem" i pojechałem w stronę osiedla... Za 5 sekund owe BMW goniło mnie już na sygnale. Panowie policjanci zapytali mnie dlaczego na nich trąbie, wytlumaczyli mi, że mogą tak jechać i to rondo jest niejednoznaczne oznakowane (podobne tłumaczenie do Pana który zapoczątkował tę dyskusję). Pytam więc kto ma rację Policja czy dyrektor WORDu oraz kto jest większym autorytetem do interpretowania przepisów. Proszę niezmiernie redakcję o zadanie pytania Mieleckiej Policji. 17:06, 12.08.2019

Odpowiedzi:7
Odpowiedz

mi8mi8

8 1

miał rację policjant bo przy takim oznakowaniu może nawet zawrócić w stronę centrum 17:31, 12.08.2019


MielcokMielcok

3 5

Psy w Mielcu nie są za mądre więc tłumaczenie z d0py z ich strony 17:56, 12.08.2019


Bizon75Bizon75

6 0

Racja po stronie policjanta. 17:58, 12.08.2019


no źleno źle

1 5

wiechoł ale ty i tak miałeś ustąp pierwszeństwa znajdującym sie na rondzie. No i teroz pytanie w razie kolizji czyjo bedzie wino? 18:05, 12.08.2019


KierowcaKierowca

3 3

Brawo Ty! Strąbić Policję to nie lada wyczyn... 19:55, 12.08.2019


AltAlt

2 4

Byli nieoznakowanym, także nie wiedziałem, że to policja. Niestety namieszali mi w głowie i nie wiem do końca kto ma rację... 20:58, 12.08.2019


BoloBolo

6 2

Zachowanie policjantów i słowa eksperta nie wykluczają się. Policjanci zachowali się nieprofesjonalnie ale przepisów nie złamali. Jeśli mieliby fantazję i ochotę na zirytowanie wszystkich wjeżdżających na to rondo, to zgodnie z przepisami mogliby po zewnętrznym pasie jeździć w kółko aż do momentu gdy skończyłoby im się paliwo. 22:00, 12.08.2019


jaśjaś

20 2

co to za ekspert , jakie ma uprawnienia eksperckie , to że jest dyrektorem WORD uprawnia go do wyrażenia opinii co nie oznacza że żle tłumaczy 17:53, 12.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KierowcaKierowca

14 2

Nie dość że Janusz to się przyznał że to według jego wiedzy... Otóż Panie Januszu oznakowanie powinno być jednoznaczne ostatnim znakiem przed wjazdem na rondo jest znak pionowy oznaczający skrzyżowanie o ruchu okrężnym a na samym rondzie niema poziomych oznaczeń kierunkowych w związku z czym można jeździć dookoła obydwoma pasami. Zjeżdżamy oczywiście z pasa zewnętrznego. Dlaczego we wsi Mielec muszą być tak durnie i niejednoznacznie zorganizowane skrzyżowania, czy to wina Januszy na etapie projektowania? 19:53, 12.08.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

BoloBolo

1 7

Wjazd na rondo i samo rondo są oznakowane prawidłowo. W oznakowaniu nie ma sprzeczności. Kierunkowanie ruchu przed rondem to dobra praktyka. 22:15, 12.08.2019


JaroJaro

2 5

Gdzie wyczytales że ostatni znak przed rondem jest najważniejszy.wez prawo o ruchu drogowym i poczytaj że skręcając w lewo na drodze jednokierunkowej zbliżasz się do lewej krawędzi a na dwukierunkowej do środka drogi 22:48, 12.08.2019


Do KierowcyDo Kierowcy

4 0

Pełna zgoda i niestety jest to chyba wina tego pana Janusza jako członka Rady Bezpieczeństwa Ruchu. 13:14, 13.08.2019


ZniesmaczonyZniesmaczony

0 11

Mogli zrobić rondo turbinowe i nie byłoby żadnego interpretowania... 21:01, 12.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Zniesmaczony podwójnZniesmaczony podwójn

0 0

I znowu byłby problem. Były by na wlotach znaki C-12, strzałki okrężne których nie ma w naszym prawie, albo zwykłe niezgodne, tak jak tu, z przebiegiem jezdni. Na dodatek kierujący zmienialiby pasy ruchu, co jest zaprzeczeniem idei ronda turbinowego. 02:51, 27.01.2020


BoloBolo

2 9

Ekspert w punkt. Kierunkowanie ruchu przed rondem i samo rondo oznakowane są w porządku. Czasem tylko umiejętności brakuje. 22:19, 12.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

kenjukenju

5 1

jak w punkt skoro wytłumaczył tylko znaczenie dwóch znaków, a zasady o która toczy się spór nie. Chodzi o to, że znaki poziome są bezużyteczne, ponieważ możemy jeździć po rondzie w kółko ile tylko chcemy. 22:41, 12.08.2019


WniosekWniosek

1 6

Dzięki swemu kształtowi w tak zakorkowanyn mieście jak Mielec tytułowe rondo jest najlepszym miejscem do bezproblemowego wyprzedzania mniej sprawnych pojazdów. 00:18, 13.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

28W5028W50

4 13

WYPOWIADAŁEM SIĘ W TEJ SPRAWIE DNIA 06.08.2019 O 17.48. RONDO JEST OZNAKOWANE
PRAWIDŁOWO, CO POTWIERDZIŁ TEŻ DYR. WORD W RZESZOWIE. 62% BIORĄCYCH W ANKIECIE TWIERDZI NATOMIAST, ŻE JEST ODWROTNIE!!! I TO JEST TRAGEDIA. ZE STRONY TYCH OSÓB GROZI NAM NAJWIĘKSZE NIEBEZPIECZEŃSTWO? ALE BYLI W KOŃCU GDZIEŚ
SZKOLENI I W JAKI SPOSÓB? ANO W TAKI, ŻE UCZYLI SIĘ TYLKO PYTAŃ Z TESTÓW, A W TYDZIEŃ PO EGZAMINIE STALI SIĘ WTÓRNYMI ANALFABETAMI Z PRZEPISÓW RUCHU DROGOWEGO. TERAZ KILKA WYTŁUMACZEŃ: - GŁÓWNYM ZNAKIEM PRZY WJEŻDZIE NA RONDO JEST ZNAK C-12 RUCH OKRĘŻNY, KTÓRY NAKAZUJE NAM PORUSZANIE SIĘ PO RONDZIE TAK JAK POKAZUJĄ NA NIM STRZAŁKI,
- JEŻELI JEST POD NIM ZNAK A-7 USTĄP PIERWSZEŃSTWA PRZEJAZDU, TO OSTRZEGA NAS,
ŻE MUSIMY USTĄPIĆ PIERWSZEŃSTWA PRZEJAZDU WSZYSTKIM UCZESTNIKOM BĘDĄCYM
W RUCHU OKRĘŻNYM, A NADJEŻDŻAJĄCYM DO NAS Z LEWEJ STRONY. PRZEPISY ZEZWALA-
JĄ TEŻ NA OZNAKOWANIE RONDA TYLKO ZNAKIEM C-12, AŻ TRUDNO POMYŚLEĆ CO WTEDY
BY SIĘ NA RONDZIE DZIAŁO? NA RONDZIE TEN ZNAK NIE MA JUŻ ŻADNEGO WPŁYWU.
- NATOMIAST ZNAKI POZIOME / TE WYMALOWANE NA JEZDNI / STANOWIĄ INTEGRALNĄ
CZĘŚĆ DO ZNAKÓW PIONOWYCH I NP. STRZAŁKI W RÓŻNYM FORMACIE INFORMUJĄ JAK
MAMY WJECHAĆ NA RONDO I PO KTÓRYM PASIE SIĘ PORUSZAĆ. JEŻELI RONDO MA CO
NAJMNIEJ DWA PASY RUCHU / TAK JEST NA WIĘKSZOŚCI ROND I NA TYM W MIELCU TEŻ/,
TO KIEROWCA KTÓRY JEST NA PASIE WEWNĘTRZNYM PRZY ZMIANIE NA PAS ZEWNĘTRZNY,
NAJCZĘŚCIEJ NASTĘPUJE TO PRZY OPUSZCZANIU SKRZYŻOWANIA, JEST ZOBOWIĄZANY
UDZIELIĆ P.PRZEJAZDU JADĄCEMU PASEM ZEWNĘTRZNYM TZW.REGUŁA PRAWEJ STRONY,
PRAWEJ RĘKI.
MOŻNA POWIEDZIEĆ, ŻE JEST TO TAKIE PROSTE JAK "BUDOWA CEPA", A MIMO TO TAKIE SKOMPLIKOWANE DLA WIĘKSZOŚCI KIEROWCÓW. KTOŚ SIĘ WYPOWIADAŁ NA TEMAT JAZDY
PO TYM RONDZIE POLICYJNEGO BMW. JADĄC OD MIELCA NIE MIAŁ PRAWA JECHAĆ DO ULICY
PRZEMYSŁOWEJ PASEM ZEWNĘTRZNYM, GDYŻ OZNAKOWANIE PIONOWE NA WJEŻDZIE NA RONDO OD MIELCA INFORMUJE I NAKAZUJE,ŻE PAS TEN JEST TYLKO DO SKRĘTU W PRAWO.
ZATRZYMAĆ MOGLI Z INNEJ PRZYCZYNY? NIE WOLNO BYŁO UŻYWAĆ SYGNAŁU DŻWIĘKOWEGO- PRZEPISY ZEZWALAJĄ TYLKO W KONKRETNYCH PRZYPADKACH.KIEROWCY
KARANI MANDATAMI I PKT. KARNYMI ZA NIE UDZIELENIE P.P. PRZY ZMIANIE PASA RUCHU NA RONDZIE Z WEWNĘTRZNEGO NA ZEWNĘTRZNY BYLI KARANI PRAWIDŁOWO.
POZWOLIŁEM SOBIE NA TEN DZISIEJSZY KOMENTARZ JAKO BYŁY KIEROWNIK WYDZIAŁU
KOMUNIKACJI, 30-TO LETNI WYKŁADOWCA Z PRZEPISÓW RUCHU DROGOWEGO I BYŁY EGZAMINATOR /ALE NIE W OKRESIE TESTÓW/. POZDRAWIAM WSZYSTKICH KIEROWCÓW I
ŻYCZĘ TROCHĘ ROZSĄDKU KIEDY SIEDZIMY ZA "KÓŁKIEM", A OD CZASU DO CZASU ZAJRZEĆ DO NAJNOWSZEGO KODEKSU W CELU PRZYPOMNIENIA STARYCH PRZEPISÓW JAK
TEŻ DODAWANYCH BEZ PRZERWY NOWYCH. 03:54, 13.08.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

La_brujitaLa_brujita

5 1

No masz. To coś Pan napisal wzajemnie się wyklucza. Albo ustępujemy albo znaki pionowe ?. Które kierunkuja inaczej.
07:05, 13.08.2019


YoloYolo

5 0

Przez takich pseudo-znawców ludzie będą zle interpretować przepisy. Glupoty 11:57, 13.08.2019


Do 28W50Do 28W50

5 0

Tragedia to jest że urzędnicy Dróg Powiatowych i Dyrektor WORD nie widzą nawet tego błędu. Może ci Państwo powinni zastanowić się nad zmianą zawodu, a nie robić sobie publiczne dupochronki. Rondo jest źle oznaczone koniec i kropka.Internauta ma rację. 18:43, 13.08.2019


QQQQ

8 2

Wg eksperta, pierwszeństwo ma ten, kto pierwszy jest na rondzie i ten co jest na prawym pasie. A co w przypadku, kiedy ten co wjechał jest na lewym pasie, a wjeżdżający później na prawym pasie? Które pierwszeństwo jest ważniejsze? pierwszego, czy drugiego?
Zacznijmy od tego że na rondzie nie można skręcić w lewo. Można je opuścić n-tym zjazdem skręcając w prawo. Jedyną dyspozycją, z jaką należy się poruszać jest znak pionowy ronda (C-12). Skoro pasy ruchu biegną jedynie okrężnie, to jadąc nimi nigdzie się nie skręca, więc wjazd i jazda okrężna są kontynuacją jazdy na wprost. Każdy zjazd to skręt w prawo, więc tylko z zewnętrznego pasa ruchu, po uprzednim zasygnalizowaniu zamiaru. W takim razie jakie mają tu zastosowanie poziome znaki kierunkowe przed wjazdem. Co mają one wnosić ?
Znak P8e (jazda na wprost ze skrętem w lewo). Strzałka na wprost, że jazda z tego pasa jest możliwa dookoła wyspy? Czy może należy kontynuować jazdę swoim pasem - wjazd z lewego na wewnętrzny, a następnie zjazd z ronda z wewnętrznego na lewy pas? Co ma oznaczać skręt w lewo? Może przez środek wyspy? Jak niektórzy próbowali jeździć po rondzie w lesie na drodze do Kolbuszowej?
Oznaczenie poziome jest charakterystyczne dla skrzyżowania z wyspą centralną. Wówczas powinny dla każdego kierunku być poprowadzone pasy prowadzące i nie powinno być znaku C-12. Pasów kierunkowych tu nie ma.
Niestety ekspert nic nie wyjaśnił,a wprowadził kolejne wątpliwości.
08:50, 13.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Absolutna racjaAbsolutna racja

4 1

Niestety te oczywiste podstawy ruchu drogowego pozostają najwyraźniej poza wiedzą eksperta na którą się powołuje.? 13:21, 13.08.2019


Do Redakcji Do Redakcji

12 1

Redakcja niech lepiej opublikuje ekspertyzę od eksperta od rond co miażdży system ?, która utknęła w drogach powiatowych. Sprawdzone info 100% ???. Teraz chyba mędrkują ? co z tym zrobić, a do gazety wypowiada się dziwnym trafem dyrektor WORD w wojewódzkiej rady BRD żeby zrobić dobry PR i że niby jest ok ?. Mówię Wam, bierzcie ten temat na pierwszy ogień? bo inaczej znowu ? wyjdzie z tych artykułów. Pozdro. ? 13:52, 13.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PopieramPopieram

6 0

Na podstawie prawa do informacji publicznej można zwrócić się do zdp o udostępnienie każdego dokumentu. Poczytamy. Jeśli mówimy o tym o czym myślę, to materiał ten powinien być obowiązkową lekturą dla ekspertów z mieleckich dróg, policji ruchu drogowego i oczywiście eksperta z word Rzeszów prywatnie Mielczanina. 18:36, 13.08.2019


Rondo jest źle oznacRondo jest źle oznac

9 0

Polecam zwłaszcza dyrektorowi rzeszowskiego WORDu i "ekspertom" z portalu Hej Mielec twierdzącym że rondo jest dobrze oznaczone, zobaczyć w celach edukacyjnych materiał dostępny na YouTube:

Jedź Bezpiecznie - Jak przejechać rondo odc. 2 10:15, 14.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Nowe MiastoNowe Miasto

1 7

Największy problem to to, że po deb....nej reformie administracyjnej AWS miasto nie może zarządzać swoimi ulicami bo wszystkie ważniejsze podlegają pod jakieś starostwa czy województwa. No i mamy później kwiatki takie, jak mieleckie skrzyżowania, każde inne, wszystkie malutkie i wąskie. 11:41, 14.08.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Niby racjaNiby racja

5 1

ale jaka to różnica który urząd wali buble? Miasto przykładowo odpowiada za komunikacje miejską i co zrobili. Gówniane autobusiki malutkie i ciasne. Niekompetencja urzędników to jest problem, a nie pod który urząd coś podlega. Moje zdanie. 11:52, 14.08.2019 19:29, 14.08.2019


Ryszard R. DobrowolsRyszard R. Dobrowols

6 2

Pan dyrektor WORD powinien zająć się administrowaniem tej samofinansującej się firmy. Niestety od 20 lat praktyka WORD oparta jest na Kodeksie drogowym z 1983 roku i wymysłach jego współtwórców. Szanowny Panie Dyrektorze. 20 lat temu znak C-12 "ruch okrężny" przestał być symbolem ronda i znakiem nakazu kierunku jazdy w prawo, w lewo lub na wprost z prawej strony wyspy ronda. Patologia bezprawnego dodawania znaku C-12 do znaków A-7 narodziła się w Krakowie w 2005 roku, a Pan nawet nie jest tego świadom. Poza tym nie jest prawdą, że na rondzie pasy ruchu zawsze biegną na wprost od wlotu do wylotu. Przy okrężnie biegnącej, z woli nakazu znaku C-12, jezdni, pasy ruchu, tak jak jezdnia, biegną dookoła wyspy lub placu. Skoro ruch odbywa się dookoła, to nie prosto, w lewo lub w prawo. Warto wiedzieć, że zmiana kierunku jazdy w lewo przy wyspie, z włączonym jeszcze przed wjazdem lewym kierunkowskazem, NIE JEST RUCHEM OKRĘŻNYM, a skręcaniem w lewo zgodnie z art. 22.2.2 ustawy PoRD.
https://mrerdek1.blogspot.com/2019/08/181-rondo-w-mielcu-ponownie-wadliwie.html 23:58, 16.08.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Blooger MrErdek1Blooger MrErdek1

1 0

Patologia bezprawnego dodawania znaków C-12 do znaków A-7 na rondach zorganizowanych kierunkowo, to taka sama patologia, jak domalowywanie strzałek kierunkowych na wlotach rond zorganizowanych okrężnie. Zatem internauta słusznie twierdzi, że osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo ruchu drogowego w Mielcu, nie rozumieją obowiązującego prawa. Skoro pasy ruchu biegną tu nie tak jak wskazują strzałki na jezdni, czyli od wlotu do wylotu, lecz jednoznacznie okrężnie, tak jak to wskazują strzałki na znaku C-12, to znaczy, że jezdnia na tym mieleckim rondzie biegnie OKRĘŻNIE, czyli dookoła wyspy. WSA w Gliwicach w osobie prof. prawa Grzegorza Dobrowolskiego, w uzasadnieniu do wyroku II WSA GL 888/16 jednoznacznie stwierdził, że przy takiej organizacji ruchu zmiana kierunku jazdy następuje tu tylko w prawo na wylotach z ronda, gdyż wjazd i jazda okrężnie biegnąca bez końca jezdnią jest bezkierunkowa. Zapraszam na mój blog. 19:48, 25.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ryszard Roman DobrowRyszard Roman Dobrow

0 0

"Ruch okrężny" to międzynarodowa nazwa znanej i stosowanej na świecie od ponad wieku, w Europie bez najmniejszej przerwy, ORGANIZACJI RUCHU, o której powiadamia znak D,3 wg Konwencji wiedeńskiej o nazwie "obowiązujący ruch okrężny". Oznacza on, że ruch nie odbywa się w lewo, w prawo lub na wprost z prawej strony wyspy ronda, lecz OKRĘŻNIE dookoła, zgodnie ze wskazaniem strzałek na zmnaku, wyspy lub placu. Nie jest to znak nakazu kierunku jazdy, a jedynie znak nakazujący stosowanie się do zasad "ruchu okrężnego". A te zasady to wjazd i kontynuowanie jazdy na wprost okrężnie biegnącą w pętli jezdnią, ze zmiana kierunkun jazdy w prawo na skrzyzowaniach wylotowych z tak zorganizowanego obiektu, którym wcale nie musi być tylko i wyłącznie budowla typu rondo. Wjeżdżamy prawym pasem i prawym pasem objeżdżamy wyspę, bez sygnalizowania czegokolwiek. Kierujący może zmienić pas ruchu przed lub po wjeździe, a skręcić w prawo, sygnalizując zamiar prawym kierunkowskazem, tylko z prawego pasa ruchu. Lewy pas służy do omijania i wyprzedzania. Na wlotach nie ma prawa nikt malować strzałek. Tak rozumiany, zgodny z Konwencją, znak znalazł się w polskim prawie w 1960 roku i był nim do 1983. Wtedy, za sprawą pewnego niewykształconego ministerialnego specjalisty, który nie zrozumiał porozumień europejskich, WBREW tym porozumieniom, ograniczono znaczenie znaku C-12 do roli znaku C-9, czyli znaku nakazu kierunku jazdy i symbolu ronda. Pozwolono nawet, by znak C-12 stawiano na wyspie, zamiast znaku C-1 lub C-9.
Taki stan trwał do 1997 roku. Na szczęście ronda były jednopasowe i nikt nie odważył się stawiać tego znaku na wyspie. W nowym, obecnie obowiązującym, zgodnym z prawem europejskim Kodeksie drogowym, znak C-12 jest ponownie wprost odpowiednikiem znaku D,3 wg Konwencji, czyli znakiem nakazującym stosowanie się kierującego do zasad "ruchu okrężnego". Niestety wpływowi eksperci rodem z PRL, wciąż uważają, że ruch okrężny to skręcanie w lewo, a znak C-12 to znak C-9. Tak brak wiedzy, kolesiowskie układy i wpływy, spowodowały narodziny w Krakowie i w Prądach do dziś trwającej patologii i systemowego ogłupiania polskich kierujących przez dyrektorów WORD.
20:42, 25.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%