Dobiega końca budowa nowego mostu na Wiśle w Sandomierzu. Zostanie oddany do użytku pod koniec 2026 roku, po ukończeniu węzła drogowego w prawobrzeżnej części miasta. Całkowity koszt obu inwestycji wyniesie około 90 mln zł, pieniądze pochodzą z budżetu państwa.
Nowy most powstaje w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik - Sandomierz - Stalowa Wola. Zastąpi przeprawę z 1953 roku, która została rozebrana przed rozpoczęciem obecnych prac. Konstrukcja stalowa waży około 1300 ton i składa się z 82 elementów.
- Łączna długość mostu to 495 metrów. Składa się on z pięciu przęseł: dwa skrajne mają długość blisko 85 m, a trzy pośrednie nieco ponad 95 m. Konstrukcja jest stalowa, skrzynkowa z żelbetową płytą zespoloną - mówił o parametrach mostu kierownik projektu Grzegorz Kaleta z kieleckiego oddziału GDDKiA.
Przez cały wtorek most przechodzi testy obciążeniowe. Głównym celem tych prób jest weryfikacja, czy teoretyczne założenia projektowe odpowiadają rzeczywistej nośności i bezpieczeństwu konstrukcji.
- Na moście ustawiono dziewięć ciężarówek wyładowanych żwirem. Każda waży 34 tony. Samochody będą jeździć po przeprawie oraz pokonywać próg zwalniający. Ma to potwierdzić, że konstrukcja jest stabilna i założenia zawarte w projekcie zostały zrealizowane. Pod mostem są zamontowane specjalne urządzenia pomiarowe, które określają odkształcenia pionowe oraz osiadanie podpór - podkreślił Wojciech Kalandyk z firmy Promost Consulting Rzeszów, inżynier kontraktu.
Grzegorz Bukała, prezes firmy INTOP Tarnobrzeg, głównego wykonawcy inwestycji, zapewnił, że most jest już praktycznie gotowy. Dodał jednak, że użytkowanie obiektu będzie możliwe pod koniec 2026 roku, po ukończeniu węzła drogowego w prawobrzeżnej części Sandomierza. Węzeł ma połączyć nowy i dotychczasowy most (oddany do ruchu w 2011 r.) z drogą krajową nr 77 oraz nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 723. Bukała poinformował, że budowa węzła rozpocznie się w ciągu kilku najbliższych tygodni.
Po zakończeniu budowy sandomierska przeprawa stanie się dwujezdniowa. Ruch prowadzony będzie dwoma równoległymi mostami, co ma znacząco poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na trasie łączącej województwo świętokrzyskie z Podkarpaciem.
Kaleta poinformował, że całkowita wartości obu inwestycji (mostu i węzła drogowego) wyniesie około 90 mln zł. Pieniądze pochodzą z budżetu państwa. (PAP)
maj/ malk/