O węźle w Ostrowie, a raczej o jego braku dyskusje toczą się od kiedy planowana była budowa autostrady A4. Ostatecznie w Ostrowie, gdzie z autostradą „przecina” się droga wojewódzka nr 986 nie ma możliwości włączenia się na A4. Kierowcy muszą kierować się albo do Sędziszowa albo do Dębicy, gdzie z kolei wybudowano dwa zjazdy.
- To duży błąd, popełniono go chyba jeszcze w poprzednim stuleciu gdy planowano tę autostradę. Droga wojewódzka 986 generuje bardzo duży ruch samochodów. Wg danych z Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 r. natężenie ruchu przekracza 6200 pojazdów na dobę, co jest znacznie powyżej średniej dla województwa. Wg opracowanej już prognozy w roku w ciągu 20 lat od oddania inwestycji ruch ten może zwiększyć się przeszło dwukrotnie. Ten węzeł autostradowy znacznie ruch usprawni. Ten błąd uda nam się naprawić dzięki wsparciu z Rządowego Programu Inwestycji Lokalnych za co dziś chcieliśmy panu premierowi podziękować jak również za starania wielu osób aby ta dotacja była możliwa. Mam na myśli parlamentarzystów z tego regionu czyli posła Kazimierza Moska, Zbigniewa Chmielowca i senatora Zdzisława Pupę oraz lokalnych samorządowców pana radnego Magdonia, starostę i wójta. Węzeł w tej lokalizacji leży w kręgu zainteresowania samorządów wszystkich szczebli, jako ważne uzupełnienie połączenia układu komunikacyjnego województwa, z siecią autostrad i dróg ekspresowych. Budowa węzła usprawni obsługę komunikacyjną stref przemysłowych miast: Mielca i Ropczyc, a pośrednio także Kolbuszowej, Strzyżowa, czy Krosna - powiedział marszałek Władysław Ortyl.
Województwo Podkarpackie w II naborze wniosków do Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych złożyło wniosek o dofinansowanie przygotowania i realizacji węzła na skrzyżowaniu autostrady A4 z drogą wojewódzką Nr 986 w m. Ostrów. Ze środków RFRD województwo otrzymało na ten cel kwotę 25 mln zł. Sejmik Województwa Podkarpackiego dołożył kolejne 15 mln zł środków własnych województwa.
Przygotowanie i realizację inwestycji powierzono Podkarpackiemu Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie. W wyniku postępowania przetargowego, w marcu 2022 r. podpisana została umowa z biurem projektowym Voessing Polska z Bydgoszczy. W jej ramach mieszczą się m.in.: koncepcja programowa, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a także program funkcjonalno-użytkowy, który będzie podstawą do ogłoszenia przetargu w systemie zaprojektuj i wybuduj.
- Długo czekaliśmy na to, żeby niekorzystne decyzje z przeszłości zostały zmienione. Współpracujemy w tych kwestiach z posłami Zbigniewem Chmielowcem i Janem Warzechą. Cieszę, że nasze oczekiwania znalazły zrozumienie u premiera Mateusza Morawieckiego i prezesa Jarosława Kaczyńskiego. Dziękuję za działania pana marszałka Władysława Ortyla, który skutecznie lobbował na rzecz tej inwestycji, podobnie jak nasz „ambasador” w województwie radny Jacek Magdoń. Nacisk starosty i wójta również znalazł uznanie i dlatego dziś możemy mówić o dużym kroku w kierunku realizacji tych inwestycji, aby powiat ropczycko-sędziszowski nie był wykluczony komunikacyjnie - powiedział poseł Kazimierz Moskal.
Biuro projektowe zaproponowało trzy warianty węzła, które po konsultacjach z samorządami zostały przekazane do uzgodnienia Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad. GDDKiA ma wypowiedzieć się w kwestii wyboru wariantu węzła. Po uzyskaniu tych kluczowych dokumentów czyli pod koniec 2023 r. będzie możliwe ogłoszenie przetargu w trybie zaprojektuj i wybuduj. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2027 rok. Preferowany przez PZDW w Rzeszowie oraz samorządy powiatu i gminy wariant węzła, to rozwiązanie w pełni funkcjonalne, zajmujące najmniejszą powierzchnię terenu i obejmujące najmniejszy zakres robót, a zatem najkorzystniejsze pod względem ekonomicznym.
Z kolei w II naborze Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, województwo otrzymało środki finansowe na rozbudowę odcinka drogi 986 Ostrów – Ropczyce w wysokości 28,5 mln zł. W ramach tego zadania zaplanowano realizację trzech zadań: most na Wielopolce w Ostrowie, wiadukt nad linią kolejową nr 91 w Ropczycach oraz rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej łączącej te obiekty. Dla wszystkich tych zadań województwo posiada kompletną dokumentację projektową wraz z decyzjami umożliwiającymi realizację robót.
W maju 2022 r. ogłoszono przetarg na realizacji robót budowlanych obejmujących wszystkie trzy zadania – zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie. Złożone w sierpniu 2022 r., w obecnych warunkach gospodarczych i rynkowych oferty znacznie przewyższały kwotę, którą samorząd województwa zamierzał przeznaczyć na realizację zadania. Wartość najniższej oferty to ponad 75,3 mln zł.
W październiku rada ministrów, biorąc pod uwagę aktualną sytuację w kraju korzystnie zweryfikowała warunki realizacji zadań w ramach Programu Inwestycji Strategicznych. Obecne regulacje pozwalają beneficjentom na złożenie wniosków o wprowadzenie korekty lub zmiany zakresu inwestycji. Samorząd województwa zamierza skorzystać z tych możliwości, a nierozstrzygnięty dotąd przetarg unieważnić – tłumaczył Piotr Miąso, dyrektor PZDW.
Biorąc pod uwagę, że dokumentacja projektowa i dokumenty formalne są odrębne dla każdego z obiektów, możliwe jest ogłoszenie przetargu na wybrane, odrębne pozycje zadania. Ze względu na stan techniczny istniejącego wiaduktu w Ropczycach i jego znaczenie dla obsługi towarowej licznych zakładów produkcyjnych (m.in. Cukrownia Ropczyce, Zakłady Magnezytowe, Rega Yacht) priorytetowym zadaniem jest budowa nowego wiaduktu nad linią kolejową, co jest zadaniem najkosztowniejszym (50% całej inwestycji). Dlatego po uzyskaniu zgody na zmianę zakresu inwestycji planowane jest ogłoszenie przetargu wyłącznie na to zadanie. Zakładając, że powtórny przetarg zostanie ogłoszony w I kwartale 2023 r. zakończenie realizacji inwestycji będzie możliwe w I połowie 2025 r.
Obecni na konferencji starosta Witold Darłak i wójt Grzegorz Ożóg podkreślali społeczno-ekonomiczne aspekty nowych inwestycji. Ich zdaniem powstanie węzła w ciągu drogi wojewódzkiej odciąży powiatowe i gminne drogi niższej klasy, którymi teraz kierują się pojazdy w kierunku węzła Sędziszów. Wtórował im radny Jacek Magdoń, który przywołał także kontekst historyczny, przypominając, że ten trakt funkcjonował już w czasach Jagiellonów.
Samorząd województwa nie zapomina także o pozostałej część drogi wojewódzkiej 986. Modernizacja fragmentu od Ropczyc do Wiśniowej jest planowana w ramach Regionalnego Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia. Na odcinku od Tuszymy do Ropczyc Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich prowadzi sukcesywnie wymianę nawierzchni.
Arek20303411:45, 20.10.2022
Prezes docenił tą natrętną babę spod SCK i sypnął kasą. Brawo Jarek!Jarek! pfu Władek! Władek!
JAN Z LASU13:04, 20.10.2022
Kolejne wydanie milionów bez sensu. Dla Mielca potrzebna jest nowa drogą łącząca istniejący węzeł w Borku drogą przez Kamionkę i łącznikiem z drogą 875 Kolbuszowa-Mielec. Ten węzeł w Ostrowach dla Mielca jest kompletnie bez znaczenia, nikt udając się na a4 na wschód tam nie pojedzie ponieważ droga Mielec-Debica jest zbyt wolna dla wygodnej podróży ponieważ przebiega w całej okazałości przez teren zabudowany. Kolejne wydanie milionów błoto zaraz po kompletnie *%#)!& obwodnicy lotniska....
krakow13:34, 20.10.2022
Co z wezłem autostradowym na Kraków przed Tarnowem? Tam prosto z Piątkowca powinna zostać zbudowana nowa szybka droga *%#)!&
bwm13:42, 20.10.2022
Przerąbać las przez Biesiadkę i Bliznę i zrobić porządny kilkupasmowy łącznik do autostrady.
Robo13:47, 20.10.2022
To już lepiej węzeł autostradowy w Jastrząbce.
Jaan13:48, 20.10.2022
Śmierdzi z daleka stara kiełbasa wyborcza !!!!
volt13:59, 20.10.2022
Do tego węzła jest jakaś fajna droga z Mielca i czy jakieś wyrwikółko 30km/hk?
Strzelec14:55, 20.10.2022
Droga równa ale prawie cały czas 50 km/h z ulubionymi miejscami polowań policji.
Docent15:06, 20.10.2022
Mielec potrzebuje drogi szybkiego ruchu Kielce-Połaniec-Mielec-A4 (okolice Borowej) - to zapewni szybkie połączenie w kierunkach zachód/północ/południe oraz dobrego łącznika do budowanej S19 (Via Carpatia) czyli dobry dojazd do wschodniej części kraju. Niestety >wybrańcy narodu< pilnują tylko interesów Rzeszowa a nas traktują jak tanią siłę roboczą do dojenia z kasy.
no brawo15:27, 20.10.2022
Z Ostrowa do zjazdu w Boreczku jest 5 kilometrow!!! Wystarczy wybudowac porzadna droge od wiaduktu w Ostrowie do zjazdu w Borku (na polnoc od A4) a nie ma tam domow do wyburzenia.... przypomne ze nikt nie mowi o obwodnicy Ostrowa.... to samo z wjazdem dla Pilzna - w linii prostej jest ok 15 czy 16 km a to tyle co do wjazdu na A4 w Zyrakowie... jest logika jak z kreta obwodnica Mielca.....
gcz16:12, 20.10.2022
Nie mogę zrozumieć jak ten węzeł ma skrócić dystans z Mielca do A4.Pisowcy mają za krótkie rozumy by wymyślić coś bardziej sensownego.
ako16:53, 20.10.2022
Z Mielca do Ostrowa jakieś 28 km a do Rzeszowa z Ostrowa jakieś 35 km , porównując drogę z Mielca do Pustyni na wjazd na A4 to jest 27 km ( prawie taki sam co do Pustyni ) i Pustynia - Rzeszów 47 km - daje razem 74 km ... szybciej na Rzeszów zdecydowanie przez Ostrów ( jakieś 10 km mniej )
ubu19:44, 20.10.2022
Jakiś wjazd na autostradę w Ostrowie ( gdzie to jest?) jest potrzebny mieleckim kierowcom jak krowie siodło. Dla jadących do Rzeszowa wystarczą wjazdy w Debicy, Przecież do drogi 986 trzeba pokonać około 18 km drogą 985 Mielec - Dębica i dopiero w Tuszymie zdecydować się którędy jechać do Rzeszowa. Dlaczego zaniedbywany jest zachodni kierunek , z Mielca jest duży ruch na Kraków, zachód i potrzebne jest połączenie drogi od Kielc poprzez Mielec na Jastrząbkę i tam wjazd na A4 z przebiciem na Jasło. Ta mania popierania tego wjazdu w Ostrowie dotyczy polityków PIS, chyba chcą stracić poparcie.
m_c07:04, 21.10.2022
Most w Rzochowie to realne zadanie?
lacznik z 98707:42, 21.10.2022
jeszcze 987 podepnijcie pod autostradę bo tam nie ma wjazdu.
projektanci po szkołach europejskich.
kolbuszka08:03, 21.10.2022
Kolbuszowa
Rafik13:46, 21.10.2022
te nowe drogi są niepotrzebne, obecne nie są zapchane, widze że wam chodzi o mozliwość nacisniecia mocno na pedał gazu na nowej drodze, nowa droga ma byc dla tych co jeżdżą szybko i bezpiecznie. Mielcowi potrzebny jest pociag do Krakowa co dwie godziny od rana do wieczora który trase do centrum grodu Kraka zawiezie nas w max 1,30 min. Przecietny mielczok nie może uwiezyć w to że z Dębicy do Krakowa mozna pojechać w 1 godzine i kilka minut, a wkrótce ponizej godziny jak skonczą remonty, przecież nie może jakiś pociąg dla plebsu jechać szybciej niż mój passat albo i suw, to niemozliwe
__21:58, 21.10.2022
Sami znawcy...
Kielce-Mielec-Rzeszo04:17, 22.10.2022
zrobic 4 pasmowke Kielce-Mielec-Rzeszow a obok niej po nowym sladzie zrobic polaczenie kolejowe niech wojewodztwa sie dogadaja w koncu wojewodztwa przez cale dekadaly i okradaja caly region niech choc raz zrobia cos konkretnego dla polnocy wojewodztwa
A416:34, 25.10.2022
Zastanawiam się dlaczego w pierwszej kolejności nie przebiją się od zjazdu w Pustyni do drogi na Mielec w okolicach Śnieżki. Mały kawałek przez lasek. Zjazd obsługuje tiry z kierunku zachodniego i wschodniego jadące do strefy. Nie trzeba budować zjazdów ani wiaduktów bo już jest. Mała korekta obecnego zjazdu i 5 km drogi.
Observer10:13, 27.10.2022
Mielec to jedyne, duże miasto w Polsce bez dostępu do drogi krajowej, a o autostradzie czy ekspresówce nie ma nawet mowy.
frdy09:14, 04.11.2022
Jakie bliżej? Komu z Mielca będzie bliżej do węzła w Ostrowie? Tam nawet nie ma porządnej drogi aby dojechać. A przecież większośc ruchu i tak idzie w kierunku na Kraków... Tam potrzebny jest nowy węzeł. To na pewno nie jest węzeł dla Mielczan.
5 8
Nie martw się ten łącznik zrobi Ci lub obieca zrobić Hołownia w 2050 roku oczywiście jak PO zaakceptuje.
No ale w tym roku jeden i drugi będą starymi dziadkami (albo Ich nie będzie) a więc i łącznika nie będziesz miał. Będziesz się musiał modlić aby PIS dalej rządził to może i to Twoje marzenie się spełni.
Nie wyobrażasz sobie jakim barbarzyństwem według ZIELONYCH, ekologów i UNI jest jak sam piszesz --Przerąbać las przez Biesiadkę i Bliznę--.