Zamknij
REKLAMA

Biotyna na włosy, skórę, paznokcie

12:26, 14.10.2021 | Materiał partnera

Popularna biotyna na włosy to inaczej zwana witamina H lub witamina B7. Swoje powodzenie zyskała dzięki właściwościom odżywczym na włosy, skórę i paznokcie.

Jednak jej działanie na organizm człowieka jest znacznie szersze. Jeśli planujesz przyjmowanie biotyny, jako dodatkowego suplementu swojej diety, dowiedz się, jakie są jej właściwości i jak bezpiecznie ją stosować.

Właściwości witaminy B7

Biotyna jest witaminą z grupy B i jest rozpuszczalna w wodzie. W organizmie człowieka pełni wiele istotnych funkcji. Bierze udział w reakcjach biochemicznych – w syntezie kwasów nukleinowych, nukleotydów oraz metabolizmie białek i węglowodanów. Pełni też ważną funkcję w stabilizacji poziomu glukozy zwłaszcza w przypadku osób z cukrzycą typu II, zmniejsza objawy neuropatii cukrzycowej, wspomaga pracę tarczycy. Jest też ważnym elementem w profilaktyce występowania wad płodu. Do jej popularności przyczynił się przede wszystkim fakt, że pozytywnie wpływa na włosy, skórę i paznokcie.

Wpływ biotyny na włosy, paznokcie i skórę

W przypadku trzech ostatnich wymienionych właściwości biotyna na włosy, skórę i paznokcie wpływa niezwykle pozytywnie. Oto wszystkie najważniejsze jej właściwości biorące udział w poprawie stanu skóry, włosów i paznokci:

  • Jest źródłem siarki, niezbędnej w budowie kreatyny,
  • Bierze udział w procesie różnicowania komórek naskórka, włosów i paznokci,
  • Wzmacnia płytkę paznokcia,
  • Zmniejsza skłonność do łamania się i rozdwajania włosów i paznokci,
  • Poprawia kondycję skóry,
  • Biotyna na włosy redukuje ich wypadanie i wzmacnia strukturę włosa (tylko w przypadku, gdy przyczyną jest niedobór biotyny),
  • Reguluje pracę gruczołów łojowych,
  • Reguluje wydzielanie serum i zapobiega przetłuszczaniu się skóry,
  • Poprawia koloryt skóry i zapobiega przebarwieniom,
  • Zapobiega stanom zapalnym skóry i wypryskom,
  • Pomaga w procesie gojenia ran,
  • Nawilża i regeneruje naskórek,
  • Pomaga hamować tempo siwienia włosów,
  • Zapobiega nadmiernemu łuszczeniu się skóry.

Niedobór biotyny

Biotyna to składnik, który powstaje w naszych jelitach. O niedobór biotyny nie jest więc tak łatwo i jest to stan niezwykle rzadki. Jednak zdarzają się sytuacje, w których występuje. Najczęściej ma to miejsce w przypadku zachwiania flory bakteryjnej przez długotrwałe stosowanie leków i antybiotyków, które ją wyniszczają. Niedobór biotyny może również występować, gdy przyjmujemy preparaty zaburzającej jej wchłanianie, takie jak: fenytoina, karomazepina i fenobarbital, a także przez spożywanie surowych jajek, które zawierają awidynę, blokującą wchłanianie biotyny w jelitach. Do niedoboru tego składnika przyczynia się również spożywanie alkoholu w nadmiernych ilościach.

Niedobór biotyny charakteryzuje się szeregiem różnych objawów:

  • Wypadanie włosów,
  • Stany zapalne wokół ust, nosa i oczu,
  • Rozdwajanie i osłabienie końcówek włosów i paznokci,
  • Zaburzenia apetytu,
  • Wymioty,
  • Bóle mięśni,
  • Zmęczenie,
  • Depresja,
  • Zwiększenie poziomu cholesterolu,
  • Uczucie mrowienia,
  • Drętwienie dłoni i stóp,
  • Otępienie,
  • Rozdrażnienie,
  • Problemy z koncentracją,
  • Rumień,
  • Ciemieniucha,
  • Anemia,
  • Ubytki funkcji nerwowych,
  • Zaburzenia orientacji,
  • Powiększenie wątroby,
  • Zaburzenia koordynacji ruchowej.

Komu grozi niedobór biotyny?

Niedobór biotyny jest stanem bardzo rzadkim. Praktycznie nie występującym, jedynie w pojedynczych przypadkach. Są jednak grupy osób, których zapotrzebowanie na ten składnik wzrasta w określonych sytuacjach z uwagi na ich stan lub prowadzony tryb życia – niekoniecznie dobry dla ogólnego stanu zdrowia, czy przyjmowane leki. Najbardziej narażeni na niedobór biotyny są:

  • Palacze,
  • Osoby nadużywające alkoholu,
  • Osoby przyjmujące leki przeciwdrgawkowe i kwas liponowy w dawkach farmakologicznych,
  • Kobiety w ciąży,
  • Kobiety stosujące antykoncepcję hormonalną,
  • Osoby długo przyjmujące terapię antybiotykową.

Źródła biotyny

Najlepszym źródłem wszelkich składników odżywczych i witamin jest zdrowa, prawidłowo zbilansowana dieta. Dzięki temu zminimalizujemy ryzyko wystąpienia niedoborów. Dobrym źródłem biotyny są m.in.:

  • Podroby (wątróbka i nerki,
  • Mięso (wieprzowina, wołowina, drób),
  • Morskie ryby (łosoś, sardynki),
  • Żółtka,
  • Nabiał (mleko, ser),
  • Drożdże,
  • Pestki,
  • Nasiona i orzechy,
  • Owoce (awokado, banany, arbuz, melon, brzoskwinie),
  • Warzywa (bataty, kalafior, kukurydza, pomidory, szpinak, marchew),
  •  

Gotowanie zmniejsza zawartość biotyny w poszczególnych produktach – dlatego najlepiej spożywać je surowe, zwłaszcza warzywa i owoce. Natomiast surowe kurze jajko sprawia, że witamina B7 gorzej się wchłania.

Osoby, które znajdują się w grupie ryzyka niedoboru biotyny lub wystąpiły u nich objawy niedoboru, powinny sięgać również po suplementy zawierające ten składnik. Również jeśli dieta uboga jest w witaminę B7 warto wprowadzić do swojej diety dodatkową suplementację. W przypadku mocno widocznych oznak niedoboru zawartość substancji czynnej powinna być wysoka. Natomiast biotyna na włosy zawarta jest również w kosmetykach przeznaczonych do pielęgnacji. Dostępne w sklepach produkty z zawartością tego składnika przyczynią się do znacznej poprawy stanu włosów i paznokci.

Czy biotyna może szkodzić?

Biotyna jest stosunkowo bezpiecznym suplementem i raczej trudno ją przedawkować. Z uwagi na jej rozpuszczalność w wodzie wydalana jest z organizmu wraz z moczem. Jednak można przypuszczać, że stosowana w nadmiarze mogłaby spowodować objawy podobne do zatrucia. Objawy te to m.in. bóle brzucha, nudności, wymioty czy biegunka. Niektóre substancje mogą również wchodzi w reakcję z witaminą B7, powodując zaburzenia wchłaniania tego składnika – jak to dzieje się w przypadku alkoholu czy zawartej w surowym jajku awidyny.

 

(Materiał partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
REKLAMA
0%