Zamknij

Czym jest filtr cząstek stałych DPF w samochodzie?

11:10, 08.02.2021 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 11:11, 08.02.2021

FILTR DPF FAP i KATALIZATOR

Filtr DPF FAP (suchy lub mokry) to bardzo istotna część samochodów, które są w niego wyposażone. Wszystkie podzespoły – filtry cząstek stałych i katalizatory mają na celu redukcję szkodliwych związków z komory spalania silnika do atmosfery. Dbając o filtr DPF FAP, dbamy o pielęgnacje całego auta. Dlatego też warto wiedzieć, w jakim stanie jest nasz filtr, czy katalizator i w razie potrzeby, zając się jego wymianą. Dzięki temu uzyskamy masę korzyści podczas dalszego użytkowania naszego auta, a także pewność, co do jego stanu. Istnieją bowiem proste sposoby, profilaktyka, które pomagają ograniczyć eksploatację wkładów. Zapraszamy!

Czym jest filtr cząstek stałych DPF w samochodzie?

Aby zrozumieć jak ważną rolę odgrywa w naszych autach DPF, musimy wiedzieć, czym dokładnie zajmuje się ten filtr. Filtry DPF i FAP pojawiły się w autach z uwagi na normę „Euro 5”, która jest z nami już kilka dobrych lat na rynku. Klasyfikacja została wprowadzona w 2001 roku, biorąc na tapetę tak zwane cząsteczki stałe. Same cząsteczki to nic innego jak drobiny węgla, popiołu czy siarczanów, które są niekorzystne dal środowiska, a według międzynarodowych badań są także odpowiedzialne za wzrost ilości zachorowania na raka.

Filtr DPF lub FAP w wypadku Diesli ograniczył normę ilości cząsteczek stałych z 0,025g do 0,05g emitowania na kilometr, co spowodowało bardzo duże poruszenie na rynku i jednocześnie wymagało od producentów aut bardzo dużych zmian w swojej polityce.

Rozwiązaniem problemów okazały się filtry odpowiedzialne za wypływanie cząsteczek ze spalin i ich dopalania. Mowa oczywiście o filtrze cząstek stałych, który jest odpowiedzialny właśnie za to działanie.

Działanie filtru DPF i FAP w praktyce

Filtr DPF to właściwie pierwsza metoda działania, która została zastosowana na rynku. Większość producentów zastosowała proces „suchego” dopalania wspomnianych cząsteczek stałych, w bardzo wysokiej temperaturze (mowa o nawet 700 stopniach Celsjusza), bez potrzeby stosowania dodatkowych płynów – tym jest właśnie popularny DPF.

Alternatywną drogą poszli Francuzi. Łącząc swoje siły jako Citroen, Peugeot i od jakiegoś czasu także Opel, zastosowali płyn katalizujący, dzięki któremu obniżyli temperaturę spalania o bardzo sporą ilość, albowiem aż 300 stopni. Zastosowanie to sprawdziło się w warunkach miejskich i zostało także pozytywnie odebrane wśród klientów. Aby odróżnić te filtry, zastosowano „mokre” nazewnictwo, które z francuskiego oznacza skrót FAP.

Dlaczego DPF ulega z czasem zapchaniu?

Wspomniane wcześniej miejskie trasy okazały się problemem zarówno dla DPF jak i FAP. Wszystko przez krótkie odcinki, miejskich tras, w których nie zawsze jesteśmy w stanie nawet dobrze rozgrzać silnik. Nic więc dziwnego, że filtry DPF nie radziły sobie z krótkimi czasami jazdy i częstym uruchamianiem i wyłączaniem silnika.

Jazda w miejskich warunkach, biorąc pod uwagę krótki czas trasy, nie pozwalała suchym filtrom osiągać wymaganej temperatury spalania. Niestety filtr zaledwie gromadził cząsteczki, lecz nie zdążył ich spalić, przez co dochodzi do popularnego już zapychania. W praktyce oznacza to czyszczenie filtra DPF a w gorszych wypadkach potrzebę jego wymiany. Jak wiadomo, koszt wymiany potrafi sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Tutaj pojawia się idealna alternatywa opisana szerzej w dalszej części artykułu, jest to regeneracja filtrów DPF FAP przy pomocy FCM.

Warto jednak zwrócić uwagę także na efekty uboczne zaopatrzenia się w filtr DPF. Nawet sprawne filtry DPF mają negatywny wpływ na samochód, dusząc jego prawdziwy potencjał silnika. Kolejnym aspektem jest większa ilość spalanego paliwa, która ma miejsce w wypadku samochodów z filtrem DPF. Sytuacja pogłębia się szczególnie w momencie, gdy nasz DPF jest już zapchany.

Jeśli więc odczuwamy wyraźny spadek mocy naszego auta bądź zwiększone zużycie paliwa, bardzo możliwe, że nasz filtr DPF jest właśnie zapchany.

Profesjonalna i tania regeneracja DPF jako idealna alternatywa

Potrzebujesz zregenerować katalizator, filtr cząstek stałych? Istnieje tania i skuteczna regeneracja w Mielcu!

Na całe szczęście możemy pozytywnie wpływać na nasz filtr DPF. Jednym z bardziej oczywistych problemów, jest „przepalenie” naszego auta poza terenem miejskim, mając na uwadze dłuższą trasę i większą prędkość. Wtedy filtr DPF z pewnością pozbędzie się w odpowiedni sposób nadmiaru cząsteczek.

Co więcej, wypalanie DPF jest procesem także zalecanym przez producentów aut, ponieważ jak doskonale wiedzą owi producenci, filtr DPF wymaga dłuższych tras i nie mówi się tu o trasach wykonywanych po mieście.

Jak często wypalać DPF? W zależności od naszych możliwości i użytkowania DPF w aglomeracji miejskiej. Jeśli jeździmy ciągle po mieście, warto wykonać wypalanie DPF przynajmniej raz w miesiącu. Jednak jeżeli zapomnimy o tym procesie i ze względu na zapomnienie nagromadzi nam się nadmiar osadu, którego nie da się już wypalić idealną alternatywą naprzeciw zakupu nowego podzespołu jest regeneracja. Istnieje obecnie na rynku regeneracja, czyszczenie w pełni zgodne z normami. To technologia czyszczenia FCM to metoda, która wypłukuje pod wysokim ciśnieniem nagromadzone osady i jest w pełni bezpieczna dla wkładu.

Wśród wielu firm – w Mielcu istnieje firma Turbo-Elmar s.c. - profesjonalna regeneracja DPF FAP i katalizatorów która posiada sprzęt, pozwalający na doprowadzenie filtra do pożądanej sprawności. Firma regeneruje nie tylko filtry do osobówek, także dla samochodów dostawczych, autobusów, ciężarówek. W ofercie firmy przy pomocy FCM możliwa także regeneracja katalizatorów, gdyż podzespoły te identycznie jak DPF – zapychają się z czasem.

Usuwanie DPF FAP i usuwanie katalizatorów

Wiele osób decyzuje się na najgorszą opcję czyli usunięcie w/w podzespołów. Wiąże się to jednak z przeprogramowaniem komputera a co gorsze – przy pokonywaniu tras zagranicznych niejednokrotnie badana jest emisja spalin. W Polsce także przymierza się prawo do tego aby na stacjach diagnostycznych w trakcie przeglądu były obowiązkowe badania spalin, także użytkownicy będą zmuszeni do zakupu albo nowej albo używanej części + koszt regeneracji. Mało tego, sprzedaż takiego samochodu bez stosownej informacji w umowie kupna sprzedaży stanowi wadę ukrytą pojazdy i jest warunkiem do unieważnienia umowy. Dlatego warto zastanowić się kilka razy zanim wykona się ten proces w swoim aucie.

Jeżeli jednak zdecydują się Państwo na regenerację warto skorzystać z naszej lokalnej firmy, która posiada nienaganne opinie – mowa o firmie TURBO-ELMAR.s.c. Firma ta bowiem posiada technologię, która jest rekomendowana międzynarodowym certyfikatem TUV.

Turbo-Elmar s.c. - profesjonalna regeneracja DPF FAP i katalizatorów

ul. Polna 3 obecnie ul. Racławicka 6, 39-300 Mielec

woj. Podkarpackie

NIP: 817-217-63-21

Czynne od poniedziałku do piątku (7:00 – 15:00)

Telefon: +48 609 141 806

 

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%