Właściwa gospodarka odpadami jest obecnie regulowana wieloma przepisami prawa. Aby spełnić te wymogi łatwiej, warto postawić na specjalne programy!
Ochrona środowiska ma duże znaczenie – dzięki właściwym działaniom wspierającym naturę można kształtować komfort i zdrowie obecnych i przyszłych pokoleń. Właśnie dlatego rządy państw na całym świecie wdrażają proekologiczne rozwiązania. Podobnie jest w Polsce, gdzie jedną z niedawno wprowadzonych zmian stał się obowiązek ewidencji i sprawozdawczości w BDO.
Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, czyli w skrócie BDO jest systemem informatycznym, który wyposażony jest w rejestr oraz w moduły służące do ewidencji oraz sprawozdawczości gospodarki odpadami. Baza ta została opracowana na podstawie przepisów Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2020 r. poz. 797). Przepisy BDO nakładają na wybranych przedsiębiorców obowiązek wprowadzania do bazy BDO odpowiednich danych o produktach, opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Celem jest uszczelnienie całego systemu gospodarki śmieciami, walka z dzikimi wysypiskami oraz podniesienie poziomu recyklingu. Obowiązek tworzenia spisów oraz sprawozdań dotyczących odpadów mają między innymi firmy, które wytwarzają je i ewidencjonują, sprowadzają określone towary oraz opakowania do kraju.
Przepisy dotyczące gospodarki odpadami wymagają od przedsiębiorców poświęcenia czasu na zgromadzenie właściwych danych oraz przekazanie ich do bazy. Nie trzeba jednak robić tego odręcznie, ponieważ do dyspozycji są specjalne programy wspomagające cały ten proces. Programy tego typu przeznaczone są dla różnych przedsiębiorstw zajmujących się gospodarowaniem odpadami, między innymi przedsiębiorstw komunalnych, zakładów zajmujących się utylizacją różnych typów odpadów, na przykład medycznych czy zwierzęcych. Także moduły wspomagające obsługę BDO dostępne są w wielu innych programach, na przykład do obsługi transportu czy kompleksowego zarządzania firmą.
Jednym z programów opracowanych po to, aby usprawnić obowiązki związane z BDO, jest SOTEKO – system zarządzania logistyką dla Przedsiębiorstw Gospodarki Odpadami. SOTEKO to system kompletny, modułowy, nowoczesny system służący do zarządzania gospodarką odpadami, który skierowany jest do przedsiębiorstw działających w tym właśnie obszarze. System ten udostępnia pełną gamę funkcji, co znacznie usprawnia prowadzenie pracy, oszczędza czas i redukuje ryzyko powstawania błędów.
Dokładne informacje o prezentowanym programie znajdują się na jego stronie internetowej pod adresem: https://soteko.pl/soteko/integracja-z-bdo/
Oprogramowanie dedykowane dla firm prowadzących gospodarkę odpadami oferuje pełną gamę funkcji, które związane są z ich obsługą, a także z obowiązkiem BDO.
Wybrane funkcjonalności systemów wspierających zarządzanie gospodarką odpadami:
Zatem za pomocą oprogramowania do obsługi gospodarki odpadami możliwa jest nie tylko integracja z BDO, czyli z bazą, co usprawnia przesył danych. To znaczne ułatwienie całego procesu gospodarki odpadami i dodatkowa oszczędność czasu.