Zamknij
REKLAMA

Jak przygotować się do ciąży?

11:04, 17.11.2020 | Materiał partnera

Każda przyszła mama powinna z dużym wyprzedzeniem pomyśleć zarówno o swoim zdrowiu, jak i dobru przyszłego potomka. Większość kobiet zachodzi w ciążę po kilku miesiącach starań. To ogromne wyzwanie, które wymaga dużej zmiany dotychczasowego stylu życia. Na kilka miesięcy przed planowaną ciążą kobieta i jej partner muszą zrezygnować z wszelkich używek oraz przejść na zbilansowaną dietę. Podpowiadamy, jak przygotować się do ciąży.

Zacznij zdrowo się odżywać

Zadbajmy o to, co znajduje się na naszym talerzu! Podstawowymi składnikami diety powinny być warzywa i owoce, które dostarczają potrzebne witaminy oraz mikroelementy. Dużym zainteresowaniem cieszą się także produkty pełnoziarniste, takie jak: kasza, makaron, płatki owsiane – jęczmienne lub żytnie oraz chude mięso. Dwa razy w tygodniu warto wybierać tłuste ryby, czyli źródło kwasów omega-3 i omega-6. Polecanymi produktami są produkty bogate w wapń typu jarmuż, migdały, brokuły oraz białko znajdujące się w jajach czy roślinach strączkowych. Poza tym należy też pamiętać o oliwie z oliwek i piciu dużej ilości wody niegazowanej. Nie stołujmy się w sieciach typu fast-food, a także zrezygnujmy całkowicie z alkoholu czy papierosów. Przyszłe mamy powinny także pomyśleć o odpowiedniej suplementacji naturalnymi preparatami i skorzystać z porady lekarza, który poprowadzi ciążę. Wszystko co dostarczamy organizmowi wraz z pożywieniem musi być zdrowe, ponieważ wpływa na rozwój malucha w późniejszym okresie życia.

Wybierz się do ginekologa i stomatologa

To jeden z najważniejszych punktów, który znajduje się na liście kobiet planujących dziecko. Przygotowania do ciąży najlepiej rozpocząć nawet z rocznym wyprzedzeniem. Niezwykle istotne, by wybrać ginekologa, którego obdarzymy pełnym zaufaniem. Podczas wizyty lekarz zbierze wywiad i zaleci szereg specjalistycznych badań – począwszy od morfologii krwi poprzez TSH czy FT3 po USG piersi oraz narządów rodnych. Wykluczy przeciwskazania do zajścia w ciążę, ewentualnie zleci dodatkową diagnostykę. Z pomocą specjalisty przyszła mama zyska pewność, co do słuszności decyzji i poczuje się w pełni bezpiecznie. Kolejnym punktem jest wizyta kontrolna u stomatologa, który wykona kompleksowy przegląd uzębienia. Ważne, by wyleczyć wszystkie zęby przed planowaną ciążą. Polecanymi zabiegami są piaskowanie, skaling oraz fluoryzacja. Jeśli chorujemy na coś przewlekle i przyjmujemy leki na stałe, trzeba skonsultować się z lekarzem.

Pomyśl o suplementacji kwasem foliowym i szczepieniach

Na kilka miesięcy przed poczęciem należy przyjmować preparat zapobiegający wadom wrodzonym układu nerwowego u dziecka. Mowa o kwasie foliowym, który przyda się na co najmniej 4 tygodnie przed ciążą aż do 12 tygodnia – w dawce nie większej niż 0,4 mg dziennie. Dawkowanie produktu trzeba jednak dokładnie ustalić z lekarzem prowadzącym. Kwas foliowy jest dostępny bez recepty w każdej aptece. Przyszła mama musi zrezygnować z antykoncepcji hormonalnej na co najmniej 3 miesiące przed planowaną ciążą, tak by organizm zdążył uregulować gospodarkę hormonalną. Poza tym warto pomyśleć o szczepieniach przeciw różyczce i żółtaczce zakaźnej typu B oraz pomysleć o unormowaniu wagi ciała. Osoby z nadwagą czy znaczną otyłością mogą mieć problem z zajściem w ciążę. Współczynnik BMI, który mierzy poziom tkanki tłuszczowej powinien się mieścić w przedziale 18-30.

Na koniec

Nieprawidłowa masa ciała może znacznie zaburzać gospodarkę hormonalną. Wybierajmy rodzaj aktywności, który będzie pasował obojgu rodzicom. Warto zaczynać od wspólnych spacerów, ćwiczeń na siłowni czy pływania w klubie fitness. Najważniejsze, by dbać o kondycję fizyczną i trenować regularnie – przynajmniej 3 razy w tygodniu. Większość przyszłych mam uprawia jogging nawet po zajściu w ciążę. Zobaczmy, o czym powinniśmy jeszcze pamiętać na www.mamazone.pl! Zdrowe odżywianie, specjalistyczne badania u ginekologa, suplementacja, szczepienia, dbałość o sylwetkę są pokrótce najważniejszymi rzeczami z listy.
 

(Materiał partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
REKLAMA