Zamknij

Wewnątrzwspólnotowy a międzynarodowy - czym różnią się dwa najpowszechniejsze rodzaje transportu?

10:59, 12.11.2020 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 10:59, 12.11.2020

Ostatnie kilkanaście lat spedycji na polskim rynku gospodarczym to czas niezwykle dynamicznego rozwoju szeroko rozumianych usług transportowych. Na płaszczyźnie logistycznej nasze firmy takie jak przykładowo GW Trans proponujące zarówno przewozy krajowe, jak i międzynarodowe, znacząco się wybijają, sprawiając, że wyróżniamy się w branży na skalę europejską. Do realizacji z powodzeniem tak zagranicznych jak i wewnątrzwspólnotowych dostaw, bowiem to te dwa kierunki logistyki zaczynają być najpowszechniejsze na dziś dzień, przyczyniły się również w dużym stopniu prężna rozbudowa infrastruktury drogowej, projekty unijne oraz większe zaangażowanie naszych lokalnych przedsiębiorców w import i eksport produktów na obszarze całego kontynentu. W niniejszym artykule skoncentrujemy się jednakże nie tyle na pochwale zasług i ciężkiej pracy polskich spedytorów oraz reprezentowanych przez nich marek, co na wskazaniu kluczowych różnic między pojęciem transportu wewnątrzwspólnotowego oraz międzynarodowego, które prawdopodobnie stanowią w najbliższym czasie przyszłość spedycji, a to powinno wzbudzać zainteresowanie naszych krajowych podmiotów.

Podstawowy podział

Ogólnie rzecz biorąc, terminem transport określa się rozmaite formy dostarczania produktów z miejsca startowego do punktu docelowego. Jest to realizacja usług zawsze odpłatna, a ładunki są niczym nieograniczone- czy to pod względem rozmiarowym, gabarytowym, zalecanym sposobem dostawy itd. Mówi się tu o wyjątkowo rozległym w swym pojęciu zjawisku, które odbywa się na skalę zarówno krajową, jak i zagraniczną, zaś w tym drugim wymienionym przypadku następuje dalszy podział na transport międzynarodowy oraz wewnątrzwspólnotowy. Na pierwszy rzut oka wydaje się, iż obie kategorie są tym samym, a jednak – różnice między obiema formami dostaw są i to całkiem istotne. Pierwszy z wymienionych to przewóz wyrobów gdziekolwiek, a nie tylko na terenie krajów członkowskich przynależnych do Unii Europejskiej, jak to z kolei ma miejsce w przypadku tego drugiego. To natomiast pociąga za sobą szereg rozmaitych wymogów, norm oraz przepisów niezbędnych do uwzględnienia podczas wykonywania procesu logistycznego.

Podobieństwa i różnice

Jedną z najważniejszych odmienności w praktycznym wykonywaniu zleceń spedycyjnych w transporcie międzynarodowym a wewnątrzwspólnotowym są podatki. Jadąc z towarem poza obszar Unii, stawka VAT jest zerowa, lecz aby można było skorzystać z tej ulgi, niezbędne jest udowodnienie, że dobra jadące na paletach przekraczają granice i w tym celu niezbędne jest dołączenie do każdego załadunku wywożonego z Polski dokumentu potwierdzającego, jakim jest chociażby list przewozowy. W przypadku transportu do państwa wspólnotowego, mowa o standardowej stawce VAT, która wynosi dokładnie dwadzieścia trzy procent, biorąc pod uwagę każda jedną usługę logistyczną, jaka wykonana jest w ramach transportu wewnątrzwspólnotowego. Dzięki tego typu charakterystycznemu ujednoliceniu przepisów podatkowych dla każdego kraju wchodzącego w skład unijnej rodziny, możliwe okazuje się z jednej strony przyspieszenie okresu rozliczeń, a z drugiej również ujednolicenie całego systemu rozliczeniowego.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%