Zamknij

Black Hawk jako dron: do walki i gaszenia pożarów!

Przemysław Cynkier Przemysław Cynkier 22:35, 14.10.2025 Aktualizacja: 03:39, 15.10.2025
Fot. SIKORSKY Fot. SIKORSKY

Firma Sikorsky opracowała śmigłowce Black Hawk w wersji autonomicznej. Pierwszy ma gasić pożary, drugi został przystosowany do prowadzenia i wspierania misji desantowo-logistycznych.

W ciągu zaledwie 10 miesięcy Sikorsky, spółka zależna Lockheed Martin, której częścią są Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, przekształciła śmigłowiec UH-60L Black Hawk w S-70UAS U-Hawk, wszechstronny, autonomiczny system bezzałogowy (UAS) z 25 proc. większą przestrzenią ładunkową niż standardowy Black Hawk. 

Kokpit został zastąpiony sterowanymi drzwiami typu „clamshell” i rampą, a konwencjonalne układy sterowania lotem wymieniono na trzeciej generacji, niskokosztowy system fly-by-wire zintegrowany z technologią autonomii MATRIX.

Śmigłowiec S-70UAS U-Hawk, prezentowany na militarnych targach AUSA 2025 w Stanach Zjednoczonych, oferuje większą kabinę umożliwiającą:

  • transport dłuższych ładunków, w tym pocisków,
  • wjazd/wyjazd bezzałogowych pojazdów naziemnych,
  • przewóz zapasów typu roll-on/roll-off,
  • odpalanie rojów dronów rozpoznawczych lub uderzeniowych,
  • przenoszenie zbiorników paliwa zwiększających zasięg lub czas przebywania w rejonie operacyjnym.

- Sikorsky wprowadza rozwiązanie XXI wieku, przekształcając UH 60L Black Hawki w pełni autonomiczne platformy użytkowe – powiedział Rich Benton, wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky. 

- Prototyp powstał w mniej niż rok, a modyfikacje przekształcające śmigłowiec załogowy w UAS wielozadaniowy można wdrożyć na dużą skalę szybko i przy rozsądnych kosztach. U-Hawk kontynuuje dziedzictwo Black Hawka jako światowego lidera wśród śmigłowców użytkowych i otwiera nowe możliwości w ramach systemów bezzałogowych – dodał.

Modyfikacje strukturalne i konwersję śmigłowca UH-60L w konfigurację bezzałogową U-Hawk prowadzi zespół Sikorsky Innovations. Pierwszy lot planowany jest na 2026 rok.

Misje realizowane przez U-Hawk:

  • Przestrzeń ładunkowa zwiększona o 25 proc. w porównaniu do UH-60L.
  • Możliwość przewozu ładunków ponadgabarytowych do maksymalnej masy całkowitej.
  • Transport i obsługa bezzałogowych pojazdów naziemnych, np. HDT Hunter Wolf 6x6 UGV.
  • Przewóz do czterech kontenerów JMIC (obecnie dwa).
  • Transport pocisków – np. pojemnik HIMARS z sześcioma rakietami lub dwa pociski Naval Strike Missile.
  • Możliwość odpalania efektorów z czujnikami/uzbrojeniem.
  • Zasięg do 1600 mil morskich lub 14 godzin na stacjonowaniu bez tankowania.
  • Podobnie jak UH-60L, U-Hawk umożliwia załadunek boczny oraz podnoszenie ładunków zewnętrznych do 4 080 kg za pomocą haka.

Operator kontroluje U-Hawk z tabletu – od startu po lądowanie. Drzwi clamshell i rampa otwierają się automatycznie przy załadunku, a system MATRIX generuje plan lotu, wykorzystując sensory i algorytmy do bezpiecznej nawigacji.

Usunięcie kokpitu, foteli i stanowisk załogi czyni U-Hawk pierwszym w pełni autonomicznym śmigłowcem użytkowym Black Hawk. 

- U-Hawk to efektywny kosztowo UAS, wykorzystujący wspólne elementy floty UH-60, a bezzałogowa konstrukcja redukuje koszty operacyjne i serwisowe – wyjaśnia Igor Cherepinsky, dyrektor Sikorsky Innovations. - Skoncentrowaliśmy się na optymalizacji retrofitów, projektując komputery zarządzania pojazdem, elementy siłowników i modyfikacje kadłuba, które zostaną włączone w przyszłe modyfikacje i produkcję rodziny UAS – podkreśla.

Autonomiczny śmigłowiec do gaszenia pożarów już w locie

Kilka miesięcy temu natomiast odbyły się pierwsze loty Black Hawka z automatycznym systemem gaszenia pożarów.

Sikorsky oraz Rain, lider w rozwijającej się branży technologii przeciwpożarowych, zaprezentowały i przetestowały wiosną autonomiczne techniki tłumienia pożarów na stosach propanu i palących się krzewów, wykorzystując system autonomii lotu MATRIX śmigłowca Sikorsky oraz oprogramowanie do planowania misji pożarowych Rain. 

Testy, przeprowadzone pod koniec kwietnia w Południowej Kalifornii, miały na celu zaznajomienie strażaków z potencjałem autonomii, która wspomaga zarówno załogowe, jak i bezzałogowe śmigłowce w lokalizowaniu i tłumieniu pożarów w początkowej fazie ich rozwoju.

- Sikorsky i Rain połączyły dwa systemy autonomii: naszą technologię MATRIX, która kontroluje lot każdego śmigłowca, zarówno załogowego, jak i bezzałogowego, oraz system autonomii misji pożarowych Rain, który wykrywa i śledzi ogień, opracowuje plan tłumienia oraz prowadzi śmigłowiec w celu zrzutu wody na cel – powiedział Rich Benton, Wiceprezes i Dyrektor Generalny Sikorsky. 

- Dzięki temu zintegrowanemu systemowi autonomii, dowódcy akcji ratunkowych i piloci mogą dostosować poziom autonomii do charakterystyki misji, dodając nowe funkcje w miarę doświadczeń związanych z poprawą bezpieczeństwa lotów i zwiększoną funkcjonalnością tłumienia pożarów – podkreślił.

Testy autonomicznego tłumienia pożarów przeprowadzone pod koniec kwietnia były pierwszymi, które Rain i Sikorsky wykonały w Kalifornii nad prawdziwymi pożarami w terenie narażonym ich występowanie. 

Testy miały miejsce na wysokości 3 300 stóp (ok. 1005 metrów), czasami w porywach wiatru osiągających 30 węzłów (35 mph) i odbyły się we ścisłej współpracy ze strażakami z San Bernardino County Fire Protection District, którzy przygotowali i podpalili kilka stosów krzewów, aby umożliwić śmigłowcowi ich zlokalizowanie i stłumienie wodą.

Autonomiczny śmigłowiec Black Hawk firmy Sikorsky wyposażony jest w sterowanie lotem typu fly-by-wire, system autonomii MATRIX, łączność satelitarną oraz kamery termiczne i wizyjne. MATRIX pozwala operatorom na wybór trybu autonomicznego lub załogowego.

Podczas testów tłumienia pożarów firma Rain zintegrowała swój system autonomii misji z technologią MATRIX, umożliwiając operatorowi naziemnemu wydawanie poleceń śmigłowcowi Black Hawk za pomocą tabletu Rain. 

Zadania obejmowały: prowadzenie śmigłowca do źródła wody, napełnianie zbiornika w zawisie, wykrywanie ogniska pożaru za pomocą czujników termicznych, określanie wielkości pożaru, obliczanie trajektorii lotu, prędkości i wysokości do pożaru, uwzględnianie prędkości i kierunku wiatru podczas tłumienia płomieni oraz precyzyjne określanie momentu zrzutu, aby osiągnąć pożądany poziom pokrycia wodą.

Podczas lotu zamontowane na śmigłowcu sensory geolokalizowały ogień i przesyłały obraz wideo na tablet operatora naziemnego, zapewniając mu świadomość sytuacyjną oraz umożliwiając podejmowanie decyzji związanych z planowaniem misji.

Piloci bezpieczeństwa Sikorsky nie mieli fizycznego kontaktu z kontrolą lotu, gdy śmigłowiec Black Hawk wykonywał lot z zamocowanym zbiornikiem Bambi Bucket o pojemności 324 galonów (1 227,76 litra) zawieszonym na 40-stopowej (ok. 12-metrowej) linie. 

Źródło wody – zbiornik o pojemności 189 000 galonów (715,726.49 litrów) – zapewniła firma Wildfire Water Solutions, usytuowana niecały kilometr od trzech sąsiednich miejsc pożarów na wzgórzach.

Dzięki elastyczności trybu opcjonalnie załogowego systemu MATRIX firmy Sikorsky, zespół Sikorsky i Rain zademonstrował również możliwość przejścia z autonomicznego sterowania na tryb załogowy, który można wybrać w zależności od warunków operacyjnych i środowiskowych.

Śmigłowiec wykonał w kwietniu łącznie 24 godziny lotów w Kalifornii przez dwa tygodnie testów. W trakcie części testów obecni byli przedstawiciele CAL FIRE, San Bernardino County Fire District, Orange County Fire Authority (OCFA) oraz US Forest Service. 

Podczas jednej serii zrzutów wody, załogowy śmigłowiec dowodzenia Sikorsky S-76 OCFA operował obok autonomicznego śmigłowca Black Hawk. Wspólne loty wykazały interoperacyjność komunikacyjną autonomicznego śmigłowca z załogowym w tym samym obszarze lotów pożarowych.

- Technologia, którą prezentują Rain i Sikorsky, stanowi potężny element ekosystemu rozwijającej się technologii służb przeciwpożarowych, która odpowiada na całoroczne sezony pożarowe, z jakimi mamy do czynienia w Kalifornii – powiedział szef straży pożarnej z San Bernardino County Fire Districtz Dan Munsey. 

- Spośród wszystkich narzędzi, które mamy, aby zatrzymać pożary w zarodku, żadne nie jest bardziej skuteczne niż szybkie tłumienie pożaru na etapie początkowym. Autonomiczne statki powietrzne – zarówno załogowe, jak i bezzałogowe – mogą zwiększyć elastyczność i zdolności dowódców akcji ratunkowych, ostatecznie ratując życie i mienie naszych społeczności – wskazał. 

Śmigłowiec Black Hawk jest podobny do śmigłowców Firehawk wykorzystywanych przez CAL FIRE, Los Angeles County, Orange County oraz inne lokalne władze. 

CAL FIRE i lokalne służby pożarowe w Kalifornii eksploatują 24 śmigłowce Sikorsky S-70 Firehawk, z których każdy wyposażony jest w zbiornik na wodę o pojemności 1 000 galonów (3 785,41 litra) zamontowany pod kadłubem. W tym roku CAL FIRE ma otrzymać trzy kolejne śmigłowce Firehawk.

- Testy lotów przeprowadzonych na wczesnym etapie pożarów miały ogromne znaczenie dla Rain i Sikorsky, jako że doskonalimy nasze wspólne rozwiązanie autonomiczne. To doskonały pierwszy krok dla strażaków lotniczych, aby nauczyć się, jak autonomiczne systemy mogą pomóc pilotowi w tłumieniu pożaru pozwalając na większe bezpieczeństwo i precyzję – powiedział Maxwell Brodie, CEO Rain, firmy z siedzibą w Alameda, Kalifornia. 

- Dziękujemy strażakom z Kalifornii za ich ogromne zainteresowanie, które pomogło nam zaprezentować korzyści płynące z autonomii jako narzędzia wspierającego bezpieczeństwo, skuteczność i efektywność odpowiedzi na pożary – dodał. 
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%