Nawet najlepiej chroniony sklep jest narażony na działanie złodziei. Kradzieże drobnego asortymentu są szczególnie częste w placówkach spożywczych, w których wsunięcie batonika do kieszeni trwa ułamki sekund. W ograniczeniu strat pomagają bramki antykradzieżowe.
Bramka antykradzieżowa jest często spotykana przy wejściach do sklepów z różnych branż, w tym w galeriach handlowych. Wchodzi w skład tzw. EAS (Electronic Article Surveillance), czyli środków elektronicznego nadzoru. Jest to stosunkowo prosty system, który składa się ze znaczników umieszczanych na produktach, dezaktywowanych podczas transakcji zakupu. Znacznikami mogą być np. etykiety naklejane na opakowaniach lub klipsy. Jeśli znacznik lub zawarta w nim informacja nie zostaną usunięte, czujniki bramki antykradzieżowej odczytują ją i uruchamiają alarm.
Zadaniami bramek antykradzieżowych są:
Chociaż wszystkie bramki antykradzieżowe pełnią to samo zadanie, zasady działania tych urządzeń są różne. Zależnie od zastosowanej technologii dostępne są bramki:
Wybór odpowiedniej technologii jest uzależniony od wielu czynników. Zaliczają się do nich między innymi branża, w jakiej działa placówka, architektura obiektu, szerokość przejść czy liczba i sposób przemieszczania się klientów. Istotna jest też techniczna możliwość rozmieszczenia anten.
Sklepy spożywcze są najbardziej narażone na kradzieże, ze względu na ogromną ilość drobnego asortymentu. Dlatego w takich placówkach bramki antykradzieżowe są szczególnie przydatne. Wybór odpowiedniego modelu urządzenia powinien być podyktowany wymienionymi wyżej kryteriami. Inna technologia sprawdzi się w małym sklepie osiedlowym, a inna – w supermarkecie czy hipermarkecie.
Bramki elektromagnetyczne są dobrym wyborem do dużych sklepów, w których można je umieszczać przy przejściach i kasach. Natomiast bramki radiowe świetnie odczytują etykiety, które można umieszczać na rozmaitych produktach. Są również najtańsze.