Zamknij

Pociąg Hetman, dworzec kolejowy, Linia 25! Co dalej?

Przemysław CynkierPrzemysław Cynkier 14:41, 09.11.2024 Aktualizacja: 19:05, 12.11.2024

Ostatnie tygodnie przyniosły sporo nowych wiadomości dotyczących mieleckiej kolei. Dobrych, złych, ale też spekulacji. W hej.mielec.pl wracamy do tych spraw i staramy się uporządkować oraz zaktualizować fakty.


Mielczanie mocno interesują się reaktywacją linii kolejowej z Dębicy przez Mielec w kierunku Tarnobrzega. Odcinek do Padwi Narodowej został już zmodernizowany i przywrócony został ruch pasażerski, chociaż nadal nie w pełnym wymiarze. 

Ostatnio pojawiły się informacje o przywróceniu do Mielca legendarnego pociągu pospiesznego Hetman i kontynuacji modernizacji trasy z Padwi na północ. Ale też mamy wykluczające się doniesienia dotyczące budowy nowego budynku dworca kolejowego. 

Co w tych sprawach się zmieniło?


Pociąg IC HETMAN Hrubieszów – Zamość – Mielec – Kraków


W hej.mielec.pl jako pierwsi informowaliśmy o nieco zaskakującym planie skierowania po wielu latach pociągu Intercity Hetman na trasę przez Mielec. To dla wielu mielczan niemal legendarne połączenie, którym podróżowali przede wszystkim do Krakowa.

Kilka tygodni temu opublikowany został kolejowy rozkład jazdy ważny od 15 grudnia, tam właśnie ujawnione zostały plany przywrócenia dla Mielca Hetmana. Ale PKP zastrzegało, że w listopadzie projektowany rozkład jazdy będzie jeszcze potwierdzany.

I mamy jednoznaczne potwierdzenie przywrócenia Hetmana do Mielca. 

- Nowym miejscem zatrzymania w regionie będzie stacja Mielec, przez którą kursować będzie skład IC Hetman rel. Hrubieszów Miasto - Kraków Główny – poinformowała niedawno oficjalnie spółka PKP Intercity w swoim komunikacie prasowym. 

Z Mielca do Krakowa IC Hetman ma odjeżdżać o 10:15. Z Krakowa do Mielca planowany odjazd to 16:27. Czas przejazdu pomiędzy stolicą Małopolski i Mielcem to zaledwie 1 godzina 18 minut!

Na stacji Kraków Główny, jadąc z Mielca będzie można przesiąść się w połączenia Intercity w kierunku Wrocławia, a nawet Frankfurtu nad Odrą. Zgodnie z projektowanym rozkładem 19 minut po przybyciu Hetmana z sąsiedniego peronu odjeżdżał będzie pociąg IC Galicja relacji Przemyśl – Frankfurt. Skład Galicja ma też oczekiwać do 10 minut na przyjazd Hetmana do Krakowa, jeśli ten miałby się spóźnić.

Podobnie skomunikowana będzie trasa powrotna. Pociąg IC Galicja relacji Frankfurt nad Odrą – Przemyśl wjeżdżać ma na stację Kraków Główny 18 minut przed odjazdem Hetmana.

Nieco ponad cztery godziny powinna trwać natomiast podróż pociągiem do Warszawy, jeśli pojedziemy Hetmanem z Mielca do Krakowa Głównego i tam po 24 minutach wsiądziemy w Express InterCity Premium do Warszawy Głównej.

Ten sam pociąg ekspresowy z Warszawy do Krakowa będzie skomunikowany z Hetmanem wyjeżdżającym o 16:27 z Krakowa.

Ceny biletów na takie połączenia nie są jeszcze znane, PKP rozpocznie sprzedaż po formalnym ogłoszeniu rozkładu jazdy ważnego od 15 grudnia. 

[BANER]0[/BANER]


Nowy budynek dworca: inwestycja skasowana czy do realizacji?


Kilkanaście dni temu posłowie i samorządowcy z Prawa i Sprawiedliwości zwołali konferencję prasową na peronie mieleckiej stacji kolejowej. 

- Chcemy przekazać złą informację. PKP S.A. jako inwestor i jako zarządzający Programem Inwestycji Dworcowych, przy zgodzie Ministerstwa Infrastruktury, wycofała dworzec w Mielcu z Programu Inwestycji Dworcowych - powiedział poseł Rafał Weber, były wiceminister infrastruktury.

- To czarny dzień dla miasta Mielca. W najciemniejszych snach nie myślałem, że dojdzie do takiej sytuacji, że dworzec kolejowy nie będzie w Mielcu wybudowany - dodał poseł Fryderyk Kapinos. - To jest 17 mln zł. Czy polski rząd nie stać, żeby zainwestować te 17 mln zł? Na co te pieniądze pójdą? - pytał Kapinos.

Jak wskazali politycy PiS, zarząd PKP S.A. - przy współpracy z Ministerstwem Infrastruktury - podjął decyzję o wycofaniu w sumie dziesięciu zaplanowanych inwestycji dworcowych w kraju. Jak czytamy w uzasadnieniu decyzji dotyczącej mieleckiego dworca, „analiza wykazała ograniczone korzyści wynikające z budowy nowego obiektu przy istotnych nakładach inwestycyjnych i kosztach utrzymania”.

[ZT]90343[/ZT]

Za rządów Zjednoczonej Prawicy została podjęta decyzja o zburzeniu starego budynku dworca kolejowego w Mielcu i budowie zupełnie nowego obiektu, tak zwanego dworca modułowego. Prace budowlane powinny ruszyć w pierwszej połowie 2025 roku.

O budowę nowego dworca zabiegał mocno poseł PiS Fryderyk Kapinos. Ale dwa lata temu takimi działaniami chwaliła się także mielecka posłanka Platformy Obywatelskiej Krystyna Skowrońska. - Moje kilkukrotne interwencje i interpelacje poselskie w sprawie remontu dworca w Mielcu podejmowałam od 2016 roku. Jest pozytywny skutek: remont dworca w Mielcu wpisany w sierpniu 2022 r. do Programu Inwestycji Dworcowych – wskazywała we wrześniu 2022 roku.

Dzisiaj posłanka Krystyna Skowrońska jest przekonana, że mielecki dworzec kolejowy nie został wyrzucony z planu inwestycyjnego spółki PKP. 

- Będzie modernizacja dworca kolejowego w Mielcu! Posłowie PiS wprowadzali w błąd! Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury zadałam pytanie w sprawie remontu dworca w Mielcu i minister Piotr Malepszak jednoznacznie potwierdził i zadeklarował realizację inwestycji remontu dworca kolejowego, a co więcej poinformował, że Mielec wraca na dalekobieżną mapę połączeń kolejowych – wskazała Skowrońska kilka dni temu.

- Jeśli chodzi o Mielec, to deklaruję, że dworzec w Mielcu będzie remontowany – mówił Piotr Malepszak, który w Ministerstwie Infrastruktury odpowiada za transport kolejowy.

Czy słowo „remontowany” oznacza próbę modernizacji starego budynku, czy to powrót do planu rządu Zjednoczonej Prawicy? Trudno dzisiaj odpowiedzieć na to pytanie. Posłanka Skowrońska zapowiada przyjazd do Mielca ministra Malepszaka i sprecyzowanie planów PKP i resortu infrastruktury.

Głos w tej sprawie zabrał także marszałek Podkarpacia Władysław Ortyl, mieszkaniec Mielca. 

- Z przykrością przyjąłem fakt, że mimo zakończonej z sukcesem rewitalizacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Padew – Mielec – Dębica, modernizacja budynku dworca w Mielcu nadal pozostaje nierozstrzygnięta. Inwestycja ta nie została uwzględniona w pierwszej liście zadań PKP S.A., co jest szczególnie trudne do zaakceptowania, biorąc pod uwagę znaczenie tej infrastruktury dla mieszkańców regionu – wskazał.

- Wciąż czekamy na ostateczną decyzję i mamy nadzieję, że w najbliższym czasie zadanie to zostanie priorytetowo potraktowane na drugiej liście inwestycji dworcowych. Dodam, że PKP PLK S.A. planuje realizację w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej prac modernizacyjnych na liniach kolejowych 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg/ Sandomierz – Ocice/ Padew na styku województw świętokrzyskiego i podkarpackiego. Inwestycja planowana jest do realizacji w latach 2025 – 2028. W jej wyniku podniesiona ma zostać dopuszczalna prędkość, która wyniesie na części trasy 160 km/godz. – stwierdził Marszałek Władysław Ortyl.

[BANER]0[/BANER]


Odbudowa linii kolejowej 25 z Padwi w kierunku Stalowej Woli i Sandomierza


Latem spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg na prace projektowe i budowlane dla modernizacji linii kolejowej Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Sandomierz - Ocice - Padew. Jak wskazuje PKP PLK, dzięki inwestycji tej wrócą pociągi pasażerskie na tej trasie. Nowy standard obsługi pasażerów zapewnią zmodernizowane stacje i przystanki: Grębów, Tarnobrzeg, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia.

Dostępność mieszkańców do kolei zwiększy się również poprzez budowę siedmiu dodatkowych punktów zatrzymywania się pociągów: Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa. 

Perony będą wyższe (76 cm) i przystosowane do potrzeb wszystkich grup podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, starszych oraz opiekunów z dziećmi w wózkach.

Komfortowe korzystanie z kolei zagwarantują wiaty i ławki montowane na peronach. Gabloty z rozkładem jazdy zapewnią czytelną informację pasażerską. Sprawne i bezpieczne podróże zapewni przebudowa torów wraz z siecią trakcyjną oraz mostów, przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

- Podpisanie umowy z wykonawcą przewidywane jest w II kwartale 2025 r., a zakończenie zadania w 2027 r. Zadanie na opracowanie projektu wykonawczego i wykonanie robót budowlanych o szacunkowej wartości ok. 900 mln zł zaplanowano do realizacji w ramach Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej – wskazała kolejowa spółka.

[ZT]88649[/ZT]

Tym tematem interesuje się mielecka posłanka Polski 2050 Elżbieta Burkiewicz.

- Czekam na odpowiedzi z Ministerstwo Infrastruktury na moje zapytanie w związku z kolejnymi etapami modernizacji i rewitalizacji linii kolejowej L25. Mam nadzieję, że kolejne lata przyniosą nowe inwestycje i połączenia na tej trasie – przekazała niedawno w mediach społecznościowych.


Przystanek kolejowy „Mielec Smoczka”


Mieleccy radni miejscy na ostatnim swoim posiedzeniu mieli przyjąć uchwałę o pozytywnej opinii dla planowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Rzeszowie budowy nowego przystanku osobowego na linii kolejowej nr 25 w rejonie ulicy Korczaka w Mielcu, o nazwie „Mielec Wolności".

Taki przystanek, zlokalizowany w rejonie skrzyżowania ulic Korczaka i Krańcowej, około jednego kilometra od Galerii Handlowej Navigator, planowany był już kilka lat temu. Jego powstanie zapisane zostało w pierwszych planach rewitalizacji linii Dębica – Mielec, zamiast odbudowy przystanku Wojsław.

Ówczesne samorządowe władze Mielca jednak uzgodniły z PKP PLK budowę peronu w osiedlu Wojsław w rejonie ulicy Witosa, czyli tam, gdzie funkcjonował przed laty. Później powstał przystanek Mielec Południowy w rejonie ulicy Inwestorów. Teraz przyszedł czas na budowę peronu w sąsiedztwie ulicy Korczaka.

Radni miejscy jednak nie zaopiniowali pozytywnie planów kolejowej spółki, nie podoba im się proponowana przez PKP nazwa „Mielec Wolności”, wolą określenie „Mielec Smoczka”. I z taką propozycją zamierzają wystąpić do PKP PLK.


Mielecka Kolej Podmiejska – szynobusem na Strefę


W portalu hej.mielec.pl już wielokrotnie pisaliśmy o zgłaszanym – przez różne środowiska – pomyśle uruchomieniu połączenia szynobusem do Specjalnej Strefy Ekonomicznej, przy ulicy Wojska Polskiego w Mielcu, gdzie codziennie dojeżdża do pracy wiele tysięcy osób.

Wiele wskazuje na to, że temat ten kończy się tylko na głośnym wypowiadaniu takich sugestii. Nie jest tajemnicą, że bocznica kolejowa prowadząca ze stacji Mielec do Strefy jest obecnie własnością prywatną, a działalność tam prowadzi firma powiązana z zakładami Kronospan.

Uruchomienie szynobusa do Strefy wymaga nie tylko uzgodnień na poziomie właścicielskim co do korzystania z bocznicy kolejowej – bądź jej odkupienia – ale też inwestycji. Potrzeba budowy peronów i zapewne modernizacji samej bocznicy.

To inwestycja na wiele milionów złotych, ale bez takich działań szynobusy do ulicy Wojska Polskiego nigdy nie pojadą. Tym samym nie będzie możliwa realizacja też postulatu wykorzystania linii kolejowej 25 do stworzenia namiastki Mieleckiej Kolei Podmiejskiej jako opcji szybkiego dojazdu do miasta, przede wszystkim do pracy.

W poprzedniej kadencji samorządu marszałek Władysław Ortyl liczył na inicjatywę w tej sprawie ze strony prezydenta i starosty.

[ZT]85638[/ZT]


Windy osobowe na stacji Mielec


W tle wielkich inwestycji kolejowych nie kończą się problemy związane z funkcjonowaniem przejść podziemnych w stacji Mielec, a szczególnie wind osobowych pomiędzy ulicą Głowackiego, dworcem autobusowym i peronem stacji.

Podobnie jak w innych miastach, te windy często są nieczynne, dochodzi do awarii, stają się też miejscem noclegów dla miejscowych kloszardów.

Z wind korzystają nie tylko niepełnosprawni, ale też wszyscy którym poruszanie się po dosyć wysokich schodach sprawić może problem: matki z wózkami dziecięcymi, przechodnie z większymi bagażami czy rowerzyści mogąc mieć kłopot ze zniesienie czy wniesieniem roweru po schodach.

Wielokrotnie już dochodziło do awarii wind i interwencji mieleckiej straży pożarnej, która ruszała na pomoc osobom, które w windzie utknęły. 

Mielczanie uważają, że służby kolejowe zbyt mało uwagi poświęcają tej instalacji, nie dbają o jej czystość i stan techniczny. 

[ZT]87785[/ZT]

Co ciekawe, w przejściu podziemnym można jednak trafić na pracownika technicznego, który jednak nie tylko krząta się przy windach, ale w mało uprzejmy sposób „poucza”, że te nie są „dla wszystkich” i straszy interwencją straży pożarnej, miejskiej oraz grzywną w wysokości 2 tysięcy złotych, jeśli dojdzie do usterki windy. Trudno powiedzieć, czyj to pracownik, nie ma oznakowanej odzieży czy identyfikatora.

Polskie Koleje Państwowej natomiast za pomocą swoich stron internetowych informują o ewentualnych awariach windy i zachęcają do zgłaszania usterek. W przypadku stacji Mielec można to zrobić pod tym adresem: https://portalpasazera.pl/KatalogStacji?stacja=Mielec

Do tematów kolejowych będziemy w hej.mielec.pl jeszcze wracać. Więcej informacji wkrótce. 

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%