Zamknij

Ten pociąg jeździł przez Mielec od 1918 do 1992 roku! Wróci!

Przemysław Cynkier Przemysław Cynkier 10:46, 12.11.2025 Aktualizacja: 10:52, 12.11.2025
Fot. Przemysław Cynkier - pociąg Hetman na stacji Mielec 31 października 2025. Fot. Przemysław Cynkier - pociąg Hetman na stacji Mielec 31 października 2025.

Ministerstwo Infrastruktury zdradziło swoje plany dla rozwoju oferty pociągów Intercity przez stację Mielec. Zapowiedzi są bardzo optymistyczne, a wręcz sensacyjne!

Przypomnijmy, że w grudniu ubiegłego roku do Mielca po wielu latach wróciły połączenia dalekobieżne realizowane przez pociąg Intercity Hetman, ale w relacji skróconej, bo do Krakowa. W czerwcu Hetmana zdublował nowy pociąg IC Kasztelan. Obecnie jednak jeżdżą objazdem, bo rozpoczęła się odbudowa linii kolejowych między Padwią Narodową, Tarnobrzegiem oraz Sandomierzem i Stalową Wolą. To inwestycja warta blisko miliard złotych.

Pojawiły się jednak pierwsze oficjalne informacje o przyszłości połączeń Intercity przez Mielec, po zakończeniu tej inwestycji. Zamieszczone zostały w piśmie Ministerstwa Infrastruktury skierowanym do Sławomira Zawiślaka, Posła na Sejm RP, datowanego 7 listopada 2025 roku. Poseł Zawiślak z Zamojszczyzny od dłuższego czasu aktywnie interesuje się połączeniami kolejowymi w tym regionie. 

Pociąg Hetman pojedzie go Wrocławia

Poseł Zawiślak podkreślił w swoich apelach do kolejarzy potrzebę przywrócenia trasy Hetmana wiodącej z Hrubieszowa i Zamościa przez Katowice do Wrocławia, zamiast tylko do Krakowa. 

- W kontekście złożonych postulatów dotyczących skomunikowania Zamojszczyzny z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią (GZM) oraz Wrocławiem, Ministerstwo wyraża zdecydowane poparcie dla tego kierunku rozwoju oferty. Jednak ze względu na ograniczoną przepustowość węzła katowickiego, w pierwszej kolejności konieczne jest zakończenie jego modernizacji. Dopiero wówczas możliwe będzie uruchomienie pociągu nowej linii – czytamy w piśmie podpisanym przez wiceministra Piotr Malepszaka. 

W Katowicach trwa obecnie jedna z największych inwestycji kolejowych w kraju. Jej wartość to 7 miliardów złotych. Roboty będą realizowane jeszcze minimum kilkanaście miesięcy. 

Jak podkreśla wiceminister Malepszak, po przywróceniu pełnej przepustowości węzła Katowice możliwe będzie uruchomienie do czterech par pociągów dziennie na trasie Hrubieszów/Zamość – Mielec – Kraków – Katowice – Wrocław, z wykorzystaniem lokomotyw hybrydowych.

Dotychczas pociągi Kasztelan i Hetman zapewniały dwie pary połączeń.

Reaktywacja Lubelki

Arcyciekawą informacją przekazaną przez ministra Malepszaka jest uruchomienie pociągu Kraków – Mielec – Lublin! To wręcz sensacja!

O to połączenie zabiega posłanka Krystyna Skowrońska. Ten pociąg dla wielu pokoleń mielczan ma znaczenie legendarne, symboliczne.

Lubelka kursowała przez okres 74 lat, od 1918 roku do 1992 roku. Pociąg rozpoczął swoją działalność na trasie z Krakowa do Lublina przez Mielec bezpośrednio po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku. Był to jeden z ważnych pociągów pasażerskich łączących dwa duże miasta spoza Królestwa Polskiego - Kraków w byłej Galicji austriackiej i Lublin w byłej Rosji.

Pociąg Lubelka stanowił ważne połączenie transportowe dla Mielca i regionu. Linia kolejowa pełniła znaczącą rolę gospodarczą i cywilizacyjną, szczególnie biorąc pod uwagę, że ówczesne drogi dla pojazdów konnych, a później kołowych były w złym stanie technicznym.

Lubelka została zlikwidowana w 1992 roku. Decyzja o wycofaniu pociągu pasażerskiego z tej trasy była częścią szerszych zmian w polskim systemie transportu kolejowego, które miały miejsce na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Każde takie przemiany i restrukturyzacje Polskich Linii Kolejowych przynosiły złe wieści dla Mielca, oferta przewozowa była ograniczana – wręcz sztucznie przez samo PKP, aż doszło do całkowitej likwidacji połączeń osobowych, a sama linia kolejowa przez Mielec przez pewnie czas była przeznaczana do fizycznej likwidacji!

Powrót Lubelki oraz ponowny powrót Hetmana i Kasztelana będą realizowane, gdy zakończy się w pierwszej kolejności modernizacja linii kolejowych między Padwią i Stalową Wolą Rozwadów. Następnie spółka PKP Intercity musi zapewnić odpowiedni tabor. Tu utrudnieniem jest brak elektryfikacji mieleckiego odcinka linii kolejowej 25. 

Intercity dla takich tras zamawia zupełnie nowe składy hybrydowe oraz wypożycza pojazdy spalinowe od spółki SKPL Cargo. Stara się także pozyskać lub skierować tu lokomotywy hybrydowe i spalinowe. 

Pierwsze pozytywne zmiany w rozkładzie kolejowym dla stacji Mielec mogą pojawić się zapewne za rok. 
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%