Elementy F-16 powstają w wyremontowanej hali, w której ponad 20 lat temu produkowano samoloty szkolno-bojowe. Ukończona struktura tylnej części kadłuba F-16, podobnie jak pozostałe, mniejsze komponenty F-16, również produkowane w PZL Mielec, trafi na linię montażu końcowego Lockheed Martin w Greenville w Południowej Karolinie, gdzie myśliwce F-16 Block 70/72 są obecnie produkowane dla klientów z Europy i Bliskiego Wschodu.
- Produkcja struktur F-16 Block 70/72 w PZL Mielec jest prowadzona w kompleksowo zmodernizowanej hali, o łącznej powierzchni 14 tysięcy metrów kwadratowych. W przeszłości produkowano tu wojskowe samoloty odrzutowe - mówi Janusz Zakręcki, prezes i dyrektor naczelny PZL Mielec.
- Cieszę się, że Lockheed Martin docenił kompetencje naszych pracowników oraz potencjał tego miejsca i zdecydował się ulokować tu produkcję struktur F-16. To także dowód zaangażowania Lockheed Martin w rozwój PZL Mielec i potencjału przemysłowego naszego kraju - dodaje.
W 2022 roku blisko 50 przedstawicieli PZL Mielec, pracowników produkcyjnych i liderów wyjechało do zakładu produkującego F-16 w Greenville w Południowej Karolinie. Przez sześć miesięcy załoga z Mielca pracowała wspólnie z kadrą Lockheed Martin, aby zdobyć doświadczenie i poznać proces produkcji F-16, przygotowując się do wykonywania swoich zadań w Polsce.
- Współpraca przy programie F-16 w Polsce jest świadectwem naszego zaangażowania we wspieranie potencjału krajowego przemysłu - mówi Orlando Sanchez, wiceprezes i dyrektor generalny Integrated Fighter Group w Lockheed Martin. - Dzisiejsze wydarzenie, czyli ukończenie pierwszej struktury tylnej sekcji kadłuba samolotu F-16 Block 70/72 jest ukoronowaniem prac, które rozpoczęły się w 2021 roku. Poprzez transfer technologii i rozwój kompetencji pracowników pomogliśmy PZL Mielec powrócić do tradycji produkcji myśliwców - dodaje.
Myśliwce F-16 są strategicznym wyborem dla klientów na całym świecie poszukujących najwyższej jakości wśród samolotów wielozadaniowych czwartej generacji, partnerstwa na poziomie regionalnym i globalnym, jak i przystępnych kosztów eksploatacji. F-16 to jeden z filarów systemu bezpieczeństwa XXI wieku i kluczowy komponent realizacji zadań operacyjnych na całym świecie, umożliwiający dominację w przestrzeni powietrznej.
10 17
Dobrze że jest tv to Mielec wie jak wygląda f16
0 3
Patrz i czytaj -opisana w artykule poniżej tego -nowa ustawa z 17 sierpnia 23r ta o karaniu za robienie zdjęć mówi że możesz coś widzieć i masz człeku wiedzieć co tajne a co jawne a jak nie będziesz wiedzieć to możesz za to albo zdjęcie siedzieć-proste-jak banan
14 14
Produkują część do f16 nie potrafią go ściągać na piknik rodzinny oto cały współczesny Mielec
6 9
Tak, żeby kable urywał i prądu nie było. Jak TV oglądać będziesz.
25 0
Jak się nazywał pewien minister , który zarznął program Irydy , bo podobno był bardzo drogi i kosztował 300 milionów w czasie gdy województwo śląskie na remont stadionu śląskiego wydało 680 mln ???
8 1
komoruski?
25 2
Powrót do produkcji samolotów odrzutowych to jednak spora manipulacja i nadużycie w momencie kiedy zakład produkuje tylko jeden element struktury, a jednocześnie traci stopniowo zdolności produkcji całego samolotu jakim jest M28. Sukces???
10 5
Na razie jest tylko jeden element. Bardzo wymagający i trudny. Docelowo będzie więcej. To znowu źle że coś się tutaj robi? Ludzie nie dogodzi wam w niczym.
5 9
Bo niektórzy żyją tylko po to, żeby swoje wypociny i frustracje wyładowywać w necie. Jak to mówisz psy szczekają karawan jedzie dalej, za chwilę kolejna struktura i tak jak powiedziano jest to już 80% całego kadłuba F-16 - w ciągu 2,5 roku wyremontowano starą halę i uruchomiono prace przy najsłynniejszym i najliczniej produkowanym samolotem wielozadaniowym na świecie - niektórzy dalej pod budką z piwem będą wspominać jak to dawniej było super bo 6 An-2 z linii schodziło tygodniowo, za które ZSRR nam płacił grosze...
10 0
nie stopniowo tylko całkowicie ją utracił.
3 0
Nie budować za miskę ryżu blach do f-16 tylko wdrożyć w Polsce licencyjną produkcję FA-50PL w wersji bojowej, podzielić po zakładach i będziemy mieli marżę u siebie na wypłaty lub na rozwój o ile się w to politycy nie zamieszają ....
10 5
No i dobrze. Niech ściagają do Mielca takie projekty. Zarobki mogłyby być wyższe, wiadomo, ale ja akurat cieszę się, że dostałam się do pracy tam. Praca nie jest łatwa, jest momentami ciężka, ale trudno.
2 4
Jak ci trudno to wyjdź.. NIKT CIĘ W MIELCU NIE TRZYMA a jest pełno pięknych miast w PL
22 0
Nie 50 pracowników tam pojechało tylko 44 ,jeden wrócił po tygodniu z powodu znanym w węższym gronie. I Pan Janusz zapomniał dodać że z tej grupy pracowników została może połowa ,a dodam że wrócili końcem grudnia :)
13 0
Z tej połowy co została to 4 jest mistrzów, i z 6 kontrolerów. Więc na produkcji z wiedzą zdobytą w USA zostaje około 10 pracowników . Brawo zarząd .
2 5
Jak ci trudno to wyjdź.. NIKT CIĘ W MIELCU NIE TRZYMA a jest pełno pięknych miast w PL !!!
8 2
Kierownik Pirog z h37 BRW on się zna na budowie latawców
4 15
po komentarzach widać ,że jednak w Mielcu jest duże grono sfrustrowanych hejterów i sierot po "radzieckich specjalistach" z czasów słusznie minionych
17 3
za komuny to były zakłady, a dziś śmiech na sali
15 2
Malkontenci? Jankesi kupili ten zakład za grosze, wygasili niemal cała rodziną produkcję - ostatnio M28 bo mają swojego Skycouriera, dają jakieś ochłapy które nazywacie wielkimi projektami - a to tylko odtwórcza robota bo sami nie wyrabiają się z zamówieniami na F16. O sile rodzimego przemysłu stanowią produktu finalne i udział w rynku sprzedaży a nie bycie czyimś podwykonawcą. O niezrealizowanych obietnicach w ramach offsetu nie wspominając (ile to miało być 100 szt. M28 do USA???).
1 5
Bo Skycourier cesny to nawet na pierwszy rzut oka to bardziej sensowny samolot.
7 0
Wiadomo powinno się produkować u nas samoloty, ale jest jak jest. Jest praca i dzięki temu zakładowi też to miasto żyje. Cała strefa to montownia dla kogoś. PZL jeszcze jest firmą porządną na przeciw tym innym co są na strefie. Może się mylę, ale co Mielec ma do zaoferowania jeśli chodzi o pracę? Wielkie G.
3 1
Miasto robotnika i wynajmu mieszkań
12 6
Z zakładu produkcji lotniczej w którym konstruowało się, badało nowe konstrukcje i produkowało mnóstwo samolotów włącznie z dużą kooperacja, po sprzedaży zakładu PZL stał się skromną montownią przestarzałych helikopterów! Produkowało się An-2, M-15, M-18, M-21, M-17 Duduś Kudłacz, TS-11 Iskra, Iryda, M-28, i wiele innych oraz kooperacja podzespoły do IŁ-86, Ił-96 : stateczniki pionowy i poziomy, klapy sloty, wysięgniki silnikowe. Po produkcji prawdziwie lotniczej, rozwoju, próbach naziemnych i w locie , biurach konstrukcyjnych pozostały tylko wspomnienia u tej jeszcze garstki żyjących co w tym brali udział! Młodym nie chce się wierzyć, że tak właśnie było. A PZL sprzedał właśnie PiS który robi referendum- parodia!!!!💩
7 2
Nie mam zamiaru bronić pisiorów ale to nie oni sprzedali PZL. Na początku lat 90 ktoś bardzo wysoko postawiony zadecydował po wcześniejszej rozmowie z amerykanami że ten zakład ma zostać sprzedany amerykanom. I żaden Janas czy Padykuła z koleżkami niczego by tu nie zmienili. Ostatnia porządna konstrukcja I-22 nawet gdyby miała szansę wybicia się na rynki światowe to i tak amerykanie by to udupili. Podobnie było w Wenezueli. CIA też maczało palce w tej katastrofie An-28 co cały zarząd kopyrtnął bo musiał spaść gdyż byli niewygodni dla dalszego rozwoju spraw w związku ze sprzedarzą PZL. A za pisiorów tylko sfinalizowano transakcję. To tak w małym skrócie. Pozdrawiam
2 2
Śpie stary komuchu.
1 0
To wiesz czemu się CHińczycy buntują?
Chcą się rozwijać, zarabiać i żyć na poziomie a ktoś im to blokuje i samoloty strąca...???
1 1
Czyli dla nie wtajemniczonych. Patrząc z zewnątrz F-16C/D Block 70 to wersja z silnikiem GE budowana na rynek amerykański. Posiada również charakterystyczny dla silników GE inny wlot powietrza o dyszy nie wspomnę.Natomiast F-16C/D Block 72 to wersja z silnikiem PW budowana z reguły dla odbiorców europejskich ale i nie tylko. Stąd nasze F-16C/D Block 52+ posiadają silnik PW no i oczywiście zestaw różnych dodatkowych anten tylko dla Polski dlatego jest ten + w oznaczeniu wersji. Natomiast Grecja też posiada F-16C/D Block 52 ale bez plusa i zewnętrznie troszkę się różni od naszej. O elektronice nie będę się rozpisywał gdyż jest to dość obszerny temat i w zasadzie każdy odbiorca ma swój zestaw.
3 0
F-16 wprowadzono w 1974 czyli ok. 50 LAT temu a zmienia się w nim głównie radar i uzbrojenie.
Zobacz jak wygląda samolot przyszłości
KAI KF-21 Boramae BLOCK 2 (2026 - produkcja seryjna)
- zdolnością do lotu z prędkością naddźwiękową bez użycia dopalacza
- wyposażeniem umożliwiającym realizacje szerokiego spektrum zadań oraz wybranymi elementami konstrukcji nadającymi jej cechy stealth lepszą od F-35
5 0
Nie budować za miskę ryżu blach do f-16 tylko wdrożyć w Polsce licencyjną produkcję FA-50PL w wersji bojowej, podzielić po zakładach i będziemy mieli marżę u siebie na wypłaty lub na rozwój o ile się w to politycy nie zamieszają ....!
5 0
F-16 wprowadzono w 1974 czyli ok. 50 LAT temu a zmienia się w nim głównie radar i uzbrojenie.
Zobacz jak wygląda samolot przyszłości kolejnej generacji (może będzie oferta dla PL ?)
KAI KF-21 Boramae BLOCK 2 (2026 - produkcja seryjna)
- zdolnością do lotu z prędkością naddźwiękową bez użycia dopalacza
- wyposażeniem umożliwiającym realizacje szerokiego spektrum zadań oraz wybranymi elementami konstrukcji nadającymi jej cechy stealth lepszą od F-35
Powinniśmy dopisać się do tego projektu i zbudować z Koreą płd i Indonezją z 48 takich maszyn ?
0 0
Czyli starszy od MiG-29 9.12 nie wspomnę o 9.13 które mieli w banderlandzie w ilości około 150 sztuk. Natomiast jak się ma 9.18 albo inaczej MiG-29 SMT do naszych jaszczembi? Nie ma co porównywać F-16 nawet nawet w konfiguracji Block 70/72 do samolotów 5 generacji. To że F-35 jest samolotem niedopracowanym to nasza propaganda tego nie napisze. Ale Chińczycy mają J-20 albo J-31 który chyba już wszedł do produkcji seryjnej. O ile Chińczycy sobie poradzili z płatowcem to mieli podobnie jak amerykanie problemy z silnikami i tu weszli we współprace z Rosją i Rosjanie zaproponowali im licencję na swoje silniki Saturn AŁ-41F używane w Su-57. Pozdrawiam
5 0
KF-21 Boramae BLOCK 2
Podłączmy się pod nich !!!
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu hej.mielec.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz