• Od 3 grudnia na lotnisku w Mielcu działa Zautomatyzowany System Pomiarów Meteorologicznych AWOS, który w czasie rzeczywistym zapewnia informacje oraz raporty na temat warunków pogodowych na lotnisku.
• Raporty te wysyłane w postaci krótkich komunikatów co 30 minut do aplikacji wspomagających pilota lub bezpośrednio do urządzeń awioniki. W ten sposób piloci dostają rzetelne autentyczne parametry pogodowe bezpośrednio na pokłady swoich maszyn.
• - To wszystko nie tylko podnosi bezpieczeństwo, ale również otwiera drogę do dalszego rozwoju. Nie jest tajemnicą, że spółka od jakiegoś czasu pracuje nad wdrożeniem systemu instrumentalnego podejścia GNNS, opartego o nawigację satelitarną - dodaje prezes Kalinka.
[FOTORELACJA]9009[/FOTORELACJA]
Lotnisko w Mielcu jako pierwsze w Polsce uruchomiło Zautomatyzowany System Pomiarów Meteorologicznych AWOS. System gromadzi dane z rozmieszczonych w różnych częściach lotniska czujników a następnie wyświetla je w postaci graficznej lub raportów alfanumerycznych. Raporty te wysyłane w postaci krótkich komunikatów co 30 minut do aplikacji wspomagających pilota lub bezpośrednio do urządzeń awioniki. W ten sposób piloci dostają rzetelne autentyczne parametry pogodowe bezpośrednio na pokłady swoich maszyn.
- Uruchomienie systemu wymagało wyszukania odpowiedniego partnera, który zaprojektował, zainstalował i wdrożył system na naszym lotnisku. Zadanie to zostało powierzone warszawskiej firmie Cleas Sky System, która przeprowadziła te etapy zgodnie z harmonogramem - powiedział Łukasz Kalinka, prezes Zarządu Lotniska w Mielcu.
- Czujniki instalacji zamontowane zostały w różnych częściach lotniska. Wiązało się to z koniecznością wykonania nowych przyłączy elektrycznych oraz wybudowaniem kilku fundamentów pod maszty z czujnikami - dodaje.
Na potrzeby systemu zainstalowane zostało 5 dodatkowych masztów, na których powieszone zostały czujniki i urządzenia zbierające dane meteorologiczne. Przeniesiony został laser ceilometru czyli urządzenia, które mierzy wysokość podstawy chmur. Zainstalowane zostały też widzialnościomierze, które pokazują faktyczną widzialność wzdłuż głównej drogi startowej.
- To wszystko nie tylko podnosi bezpieczeństwo, ale również otwiera drogę do dalszego rozwoju. Nie jest tajemnicą, że spółka od jakiegoś czasu pracuje nad wdrożeniem systemu instrumentalnego podejścia GNNS, opartego o nawigację satelitarną - dodaje prezes Kalinka.
Dane z systemu AWOS wykorzystywane są przede wszystkim przez Służbę Informacji Powietrznej AFIS. Pracujący na wieży lotniska w Mielcu informatorzy otrzymali przejrzystą aplikację, na której w czasie rzeczywistym wyświetlane są podstawowe parametry takie jak np: ciśnienie, prędkość kierunek i porywy wiatru, widoczność, czy temperatura. Użytkowany laser pozwala przenikać przez kilka warstw chmur pokazując ich podstawy i nagromadzenie opadów.
System ten pracował od kilku miesięcy w fazie testowej. Testy wypadły pomyślnie i od początku grudnia system działa operacyjnie. Inwestycja warta jest blisko 325 tys. zł. W całości została pokryta ze środków spółki Lotnisko Mielec.
Główny celem inwestycji było podniesienie bezpieczeństwa wykonywanych ponad dwudziestu pięciu tysięcy operacji lotniczych w ciągu roku. Dodatkowymi korzyściami będzie zwiększenie atrakcyjności lotniska w lotach szkolnych i biznesowych oraz otwarcie nowych możliwości rozwoju.
Nc14:36, 09.12.2021
Zmieńcie status tego lotniska , to wstyd zeby lotnisko o pasie 2.5 km mogło przyjmowac samoloty o rozpietości skrzydel do 24 m i rozstawie podwozia 6m. Przeciez za komuny tu lądował Rusłan.
Nowe Miasto15:17, 09.12.2021
Nc: to wymaga jeszcze długiego sprzątania po takim "najlepszym" byłym prezydencie miasta.
Użytkownik15:55, 09.12.2021
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Niby tak ale11:08, 10.12.2021
Rodzic, (ojciec, matka) może prać, lać, olać, zostawić, skrzywić psychikę na całe życie i na starość zgłosić się do potomka po alimenty, utrzymanie, miejsce do mieszkania itp. Prawo opiekuńcze. Zdrowia! PS. Żadne prawo, ustawa itp. NIE ZASTĄPI BRAKU MIŁOŚCI . Tylko skąd ją czerpać w świecie gloryfikującym egoizm???
Sks11:33, 10.12.2021
Dronadery beda miec gdzie lądować
ja 12:30, 10.12.2021
Bardzo się cieszę, że taki system tam jest i pracuje ( mam swoje powody :):):)), gratuluję kierownictwu lotniska.
taka prawda 10:27, 12.12.2021
Lotnisko na którym mogą lądować "latawce ". Zniszczone przez pewnych zarządców Mielca,którzy pozwolili wybudować tam pewną fabrykę. Wstyd .
bobo15:00, 12.12.2021
Wiadomi urzędnicy postawili na Cargo w Jasionce. Dostali mieszkania dożywotne funkcje i zniszczyli Mielec lokując spalarnie na lotnisku
JAKO TAKO12:41, 14.12.2021
Popatrzcie na niektóre gęby na zdjęciach-najpierw niszczyły lotnisko,a teraz udają że co to oni nie robią. Mendom zależy tylko na KASIE,reszta to pic na wode,a *%#)!& radość.Wiem co nieco na ten temat.
ja- kiedyś pracownik08:29, 15.12.2021
..nie wiem co było ostatnio i przedostatnio. Tam była moja pierwsza praca i pamiętam wyposażenie lotniska, a właściwie jego brak - tak było mizerne. Dlatego też cieszy mnie, że, się poprawiło i w nowoczesną technologie:). Co do rzekomego "zniszczenia lotniska" - to mam obawy, że nigdy nie mogło się równać z rzeszowskim, zresztą bez sensu tak blisko. Lotnisko zawsze było fabryczne i nic tego nie zmieni. Dla helikopterów nie jest potrzebne tak ogromne - koszty były sakramencko wysokie jeśli chodzi o utrzymanie go w lecie i zimie. Moim zdaniem dobrze się stało, że zmniejszono, powstały nowe firmy na tym terenie i miejsca pracy. Powodzenia wszystkim:):)
1 0
Dokładnie tak!!!!!
0 0
....jak pod Rusłanem popękał pas tak gdzie stał ...potem były naprawy: chodziliśmy z pracy to oglądać.