Nowy Jedwabny Szlak prowadzi drogą kolejową z Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę do Polski, a w Polsce 400-kilometrowym szerokim torem do stacji Sławków LHS przy której zlokalizowany jest Euroterminal Sławków. Po polskiej stronie szlakiem operuje spółka PKP LHS, która w Woli Baranowskiej - 24 kilometry od Mielca - także prowadzi terminal przeładunkowy. Trasa prowadzi przez gminę Padew Narodowa w powiecie mieleckim, mostem kolejowym w Zadusznikach pokonuje Wisłę.
Jak poinformowała spółka PKP LHS, pierwszy pociąg Nowym Jedwabnym Szlakiem z Chin do Polski został nadany w do stacji Sławków LHS (Polska) w dniu 24.12.2019 r. Pociąg przejechał w sumie 9 477 km przez Chiny, Kazachstan, Rosję, Ukrainę i wjechał do Polski przez przejście graniczne Izov/Hrubieszów.
Od Dostyku na granicy chińsko-kazachskiej, aż do stacji końcowej Sławków LHS pociąg jechał bezpośrednio trasą szerokotorową 1520 mm. Oznacza to, że nie było konieczności przeładunku kontenerów na granicy z UE.
W dniu 29 grudnia kontenery przeładowano na granicznej stacji Alashankou/Dostyk na platformy 1520 mm i wówczas pociąg wjechał na terytorium Kazachstanu.
Skład wjechał do Polski 5 stycznia, nieoficjalnie wiadomo, że tego samego dnia wieczorem przejechał przez powiat mielecki. PKP LHS potwierdza, że pociąg w niedzielę pojawił się w kraju. Z tej okazji kolejowa spółka opublikowała komunikat prasowy.
– Cieszę się, że pociąg szybko i bezpiecznie dotarł do Polski, wykorzystując najdalej na Zachód wysuniętą linię szerokotorową. Dzięki temu rozszerzamy naszą ofertę transportową i logistyczną o kolejne produkty intermodalne. Wpisuje się to w strategię spółki, której celem jest dywersyfikacja przewozów i kierunków transportu – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
Uruchomienie połączenia z Chin do Sławkowa jest efektem kilkuletniej pracy nad tym projektem. Nawiązanie współpracy PKP LHS z Xi’an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerami logistycznymi z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy pozwoli na uruchomienie regularnych połączeń z Xi’an do Sławkowa LHS, które docierać będą w 10-12 dni.
– O wyborze szerokotorowej linii LHS zdecydowały nasze atuty, takie jak: brak konieczności przeładunku na granicy Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m oraz potencjał Euroterminala Sławków. To hub logistyczny posiadający duże możliwości dalszej dystrybucji ładunków z Chin oraz ich koncentracji i wysyłki w drogę powrotną. Sławków to również początek trans-kaspijskiej trasy TMTM, co stwarza dogodną możliwość eksportu żywności a tym samym zbalansowania ładunków w kierunku do Chin. Jestem przekonany, że obie trasy odegrają ważną rolę w rozwoju przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku – stwierdza Dariusz Sikora, członek zarządu do spraw handlu i eksploatacji PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
Xi’an liczy ok. 13 milionów mieszkańców, jest ważnym ośrodkiem gospodarczym z rozwiniętym przemysłem wysokich technologii, maszynowym, elektrotechnicznym i hutniczym. Miasto jest również dawną stolicą Chin, to tutaj zaczynał się historyczny Jedwabny Szlak. Obecnie Xi’an jest najszybciej rozwijającym się portem śródlądowym i centrum logistycznym na Nowym Jedwabnym Szlaku.
PKP LHS (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.) zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługę trakcyjną i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne. Linia nr 65 to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 liczy prawie 400 km i umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy.
Pierwszy pociąg ruszył wczoraj o 10:18 czasu chińskiego, na zdjęciu ceremonia odjazdu i przemówienie członka zarządu PKP LHS Dariusza Sikory pic.twitter.com/awJXjzKcHv
— Wojciech Grzesiok (@WGrzesiok) December 25, 2019
Pociąg wracając do Azji może zabierać produkty z Polski.
Podwyżki SSE22:38, 05.01.2020
Czekamy na wagony pasażerskie. 22:38, 05.01.2020
Mommo23:27, 05.01.2020
No to teraz tylko uruchomić turystyczny pociąg np. Czyngiz Chan przejazd z krótkimi postojami w każdym z krajów znajdujących się na trasie. 23:27, 05.01.2020
Car23:47, 05.01.2020
Ej te polskie synki.
23:47, 05.01.2020
,,,00:14, 06.01.2020
a kiedy będzie pociąg pasażerski bo w Mielcu tylko same nudy 00:14, 06.01.2020
lkjl00:16, 06.01.2020
może byście też połączyli pociąg pasażerski z Chin do Mielca i cały Mielec by był zadowolony 00:16, 06.01.2020
.........06:31, 06.01.2020
Łone rozszabrują. 06:31, 06.01.2020
picu picu pituś bajd08:51, 06.01.2020
Pociągi z Chin nie będą jeździły przez Polskę, bo ta kraj zacofany bardziej niż w średniowiecze. Pociągi w Polsce jeżdżą ze średnią prędkością 30 km / h i to Polskę dyskwalifikuje. W Polsce powstają wciąż nowe urzędy i wciąż przybywa urzędników i nowych podatków - to jedyny postęp. Chińskie pociągi ominął Polskę z dużą prędkością. 08:51, 06.01.2020
Seb12:24, 06.01.2020
A tu się zdziwisz, infrastruktura kolejowa i sam tabor na LHS to co innego niż na PKP. Tu się jeździ bez ograniczeń, płynnie i na czas, poza tym to linia zamknięta i bardzo dochodowa! 12:24, 06.01.2020
IT09:36, 06.01.2020
Państwo z Hej Mielec nie potrafią pisać po polsku. W tym artykule okazuje się, że ponadto nie znają znaczenia słów takich jak bezpośredni. 09:36, 06.01.2020
Użytkownik10:02, 06.01.2020
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Rew10:54, 06.01.2020
Tuszów Narodowy to powiat tarnowski? 10:54, 06.01.2020
:)12:23, 06.01.2020
Stacja jest w miejscowości Knapy 190 - tylko nazywa sie WB 12:23, 06.01.2020
Zawisza10:30, 06.01.2020
No kupujemy zachodni prąd, kupujemy ruski węgiel i teraz kupujemy polskie tylko w aliekspr.... Oto polska 10:30, 06.01.2020
Dpec10:58, 06.01.2020
Kocham chinki mają długie włosy. 10:58, 06.01.2020
gos13:35, 06.01.2020
I krótkie stopy dzięki czemu mogą stać bliżej zlewu. 13:35, 06.01.2020
Maniu21:15, 08.01.2020
Długie włosy ale gdzie?????? 21:15, 08.01.2020
Mielcok12:06, 06.01.2020
Portal hej.mielec.pl bawi i uczy a to dobre hehehue 12:06, 06.01.2020
ເລຂາວຢູ່ ເໜືອ14:26, 09.01.2020
Oraz powiadamia o tym , że mielcok s.r.a. do basenu na Smoczce. 14:26, 09.01.2020
Casey13:10, 06.01.2020
Nie ma granicy chińsko-kazachskiej jest chińsko-kazachstańska. Kazachska to jest narodowość. 13:10, 06.01.2020
nowośći medycyny13:45, 06.01.2020
No i te kleszcze,komary i moskity gratis. 13:45, 06.01.2020
Asd14:33, 06.01.2020
Zapakować do niego wszystkich pseudo ekologów i obronców powietrza w Mielcu i wywieźć do Chin 14:33, 06.01.2020
mario04:39, 07.01.2020
Z tytułu wynika, że pociąg jedzie "przez powiat mielecki 12 dni" - myślę że to już jest sensacja!!!? 04:39, 07.01.2020
30007:28, 07.01.2020
A w nie handlowe niedziele jeździ? 07:28, 07.01.2020
mas11:28, 07.01.2020
Czas przejazdu składu 800-1000km/dobę KZX, RZD, UZ.
Czas przejazdu po LHS 200-300km/dobę.
Dlatego koleje rosyjskie optowały za terminalem kontenerowym morskim w Kaliningradzie.
Dopóki nie zainwestują konkretnych pieniędzy na LHS: zakup lokomotyw, automatykę, drugi tor dalej będziemy w PRL. 11:28, 07.01.2020
Seb19:13, 07.01.2020
Mylisz się, z informacji jakie mam to pociąg z Hrubieszowa wyjechał o 17:30, w Sławkowie był o 1:17. Zatem 400km pokonał w ok 8h ;)
pozdrawiam :) 19:13, 07.01.2020
Zwolennik dobrej zmi13:35, 07.01.2020
To PIS-wybudował szeroki tor to jest jego zasługa. 13:35, 07.01.2020
js13:36, 07.01.2020
To na pewno Port Morski w Gdyni premier morawiecki i pis wybudowali. 13:36, 07.01.2020
Meres2523:02, 07.01.2020
i jednak Chiny szukają uparcie alternatywy dla 6 tygodni na morzu. Frachty obsługiwane przez amerykańską flotę vs chiński skład kolejowy docierający do środka Europy. Nieco droższy i nieco mniej na raz, ale "druga noga" się buduje. 23:02, 07.01.2020
mielecok13:36, 09.01.2020
Super wiadomość! Dziękujemy! 13:36, 09.01.2020
k 12521:44, 09.01.2020
ej ty zwolennik dobrej zmiany ! szeroki tor wybudował Gierek w 1978 r. była to linia hutniczo - siarkowa 21:44, 09.01.2020
Beda:)09:31, 06.01.2020
5 5
3 pociagi Mielec-Debica 13:00, 15:30, 16:30 i Debica-Mielec - 5:00, 6:00, 14:30 09:31, 06.01.2020
do Beda00:55, 07.01.2020
0 0
powinny też kursować też w tych samych godzinach odwrotnie-inaczej nie ma szans aby z mielca dojechać do dębicy i wrócić tego samego dnia 00:55, 07.01.2020