Nowy Jedwabny Szlak prowadzi drogą kolejową z Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę do Polski, a w Polsce 400-kilometrowym szerokim torem do stacji Sławków LHS przy której zlokalizowany jest Euroterminal Sławków. Po polskiej stronie szlakiem operuje spółka PKP LHS, która w Woli Baranowskiej - 24 kilometry od Mielca - także prowadzi terminal przeładunkowy. Trasa prowadzi przez gminę Padew Narodowa w powiecie mieleckim, mostem kolejowym w Zadusznikach pokonuje Wisłę.
Jak poinformowała spółka PKP LHS, pierwszy pociąg Nowym Jedwabnym Szlakiem z Chin do Polski został nadany w do stacji Sławków LHS (Polska) w dniu 24.12.2019 r. Pociąg przejechał w sumie 9 477 km przez Chiny, Kazachstan, Rosję, Ukrainę i wjechał do Polski przez przejście graniczne Izov/Hrubieszów.
Od Dostyku na granicy chińsko-kazachskiej, aż do stacji końcowej Sławków LHS pociąg jechał bezpośrednio trasą szerokotorową 1520 mm. Oznacza to, że nie było konieczności przeładunku kontenerów na granicy z UE.
W dniu 29 grudnia kontenery przeładowano na granicznej stacji Alashankou/Dostyk na platformy 1520 mm i wówczas pociąg wjechał na terytorium Kazachstanu.
Skład wjechał do Polski 5 stycznia, nieoficjalnie wiadomo, że tego samego dnia wieczorem przejechał przez powiat mielecki. PKP LHS potwierdza, że pociąg w niedzielę pojawił się w kraju. Z tej okazji kolejowa spółka opublikowała komunikat prasowy.
– Cieszę się, że pociąg szybko i bezpiecznie dotarł do Polski, wykorzystując najdalej na Zachód wysuniętą linię szerokotorową. Dzięki temu rozszerzamy naszą ofertę transportową i logistyczną o kolejne produkty intermodalne. Wpisuje się to w strategię spółki, której celem jest dywersyfikacja przewozów i kierunków transportu – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
Uruchomienie połączenia z Chin do Sławkowa jest efektem kilkuletniej pracy nad tym projektem. Nawiązanie współpracy PKP LHS z Xi’an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerami logistycznymi z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy pozwoli na uruchomienie regularnych połączeń z Xi’an do Sławkowa LHS, które docierać będą w 10-12 dni.
– O wyborze szerokotorowej linii LHS zdecydowały nasze atuty, takie jak: brak konieczności przeładunku na granicy Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m oraz potencjał Euroterminala Sławków. To hub logistyczny posiadający duże możliwości dalszej dystrybucji ładunków z Chin oraz ich koncentracji i wysyłki w drogę powrotną. Sławków to również początek trans-kaspijskiej trasy TMTM, co stwarza dogodną możliwość eksportu żywności a tym samym zbalansowania ładunków w kierunku do Chin. Jestem przekonany, że obie trasy odegrają ważną rolę w rozwoju przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku – stwierdza Dariusz Sikora, członek zarządu do spraw handlu i eksploatacji PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
Xi’an liczy ok. 13 milionów mieszkańców, jest ważnym ośrodkiem gospodarczym z rozwiniętym przemysłem wysokich technologii, maszynowym, elektrotechnicznym i hutniczym. Miasto jest również dawną stolicą Chin, to tutaj zaczynał się historyczny Jedwabny Szlak. Obecnie Xi’an jest najszybciej rozwijającym się portem śródlądowym i centrum logistycznym na Nowym Jedwabnym Szlaku.
PKP LHS (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.) zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługę trakcyjną i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne. Linia nr 65 to najdłuższa na terenie Polski kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm) przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 liczy prawie 400 km i umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy.
Pierwszy pociąg ruszył wczoraj o 10:18 czasu chińskiego, na zdjęciu ceremonia odjazdu i przemówienie członka zarządu PKP LHS Dariusza Sikory pic.twitter.com/awJXjzKcHv
— Wojciech Grzesiok (@WGrzesiok) December 25, 2019
Pociąg wracając do Azji może zabierać produkty z Polski.
