Przedsiębiorstwa, które chcą mieć wyłączne prawo do posługiwania się logo i nazwą swojej marki, często decydują się na zastrzeżenie znaku towarowego. Jest to dobre rozwiązanie, jeżeli wprowadzasz na rynek innowacyjne produkty i chcesz się ustrzec przed nieuczciwymi praktykami konkurencji. Co jest znak towarowy i jak przebiega procedura jego rejestracji? Wyjaśniamy!
Dobrze rozpoznawalna marka, która osiągnęła sukces na rynku, jest motorem napędowym dla rozwoju biznesu. Klienci chętniej kupują produkty i korzystają z usług firm, które są znane i wyróżniają się na tle konkurencji. Podstawowymi elementami identyfikacji marki są logo i nazwa, które, dopóki nie zostaną zastrzeżone, mogą być wykorzystywane przez inne podmioty. Żeby temu zapobiec, należy zarejestrować znak towarowy, który jest oznaczeniem, dzięki któremu można odróżnić produkty pochodzące od różnych firm. Może nim być symbol, słowo, dźwięk, forma przestrzenna oraz każde inne oznaczenie możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych.
Instytucją powołaną do rejestracji znaków towarowych jest Urząd Patentowy RP. To do niego należy zaadresować zgłoszenie z wnioskiem o rozpoczęcie procedury, dostarczając je w wersji papierowej lub przez internet. Zanim jednak zdecydujesz się na zastrzeżenie znaku towarowego, powinieneś sprawdzić, czy nie jest on już chroniony i czy spełnia wszystkie kryteria patentowe. Proces rejestracji nie jest skomplikowany i składa się z kilku etapów:
Po opublikowaniu zgłoszenia w Biuletynie obowiązuje 3-miesięczny okres, w którym inne osoby mogą zakwestionować rejestrację znaku towarowego. Wstrzymuje to dalszą procedurę zastrzeżenia do momentu zweryfikowania zasadności zgłoszonego sprzeciwu.
Zarejestrowane znaki towarowe są objęte ochroną patentową przez okres 10 lat. Po tym czasie można przedłużyć ochronę, wnosząc stosowną opłatę do Urzędu Patentowego. Natomiast sama procedura rejestracji znaku towarowego zajmuje ok. 6 miesięcy, a do tego dochodzi jeszcze oczekiwanie na wydanie świadectwa ochronnego.