[FOTORELACJA]10614[/FOTORELACJA]
Mieleccy pasjonaci lotnictwa - przede wszystkim osoby zaangażowane w działalność WSK PZL Mielec - wzięli udział w tegorocznym Spotkaniu Lotniczych Pokoleń, które przebiegło pod hasłem 95. rocznicy powstania lotniska w Mielcu.
O okolicznościach decyzji Rady Mielca z 1928 roku właśnie w tej sprawie opowiadał Zdzisław Działowski, prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Mieleckiej, wnuczek Stanisława Działowskiego, głównego inspiratora powstania lotniska turystycznego w Mielcu.
Punktem kulminacyjnym uroczystości było wręczenie statuetki DEDAL - przyznawanego od 2013 roku dla wyróżniających się twórców techniki lotniczej w regionie.
Wyróżnienia przyznawane są w trzech grupach: statuetka za innowacyjność, tablica - grawerton za rozwój działalności i dyplom za rozwijanie zainteresowania lotnictwem wśród młodzieży. Wyróżnienie DEDAL wręczane jest od 2013 roku na corocznych Spotkaniach Lotniczych Pokoleń. Do dzisiaj kapituła wyróżnienia przyznała 21 statuetek DEDAL.
W tym roku kapituła postanowiła wyróżnić statuetką DEDAL dr. inż. Krzysztofa Piwka za osiągnięcia naukowe i dydaktyczne, konstrukcyjne, innowacyjne i wdrożeniowe, które w znacznym stopniu przyczyniły się do rozwoju przemysłu lotniczego w Mielcu i w Polsce.
Dr inż. Krzysztof Piwek już w latach szkolnych interesował się lotnictwem i zajmował się modelarstwem lotniczym. W 1966 roku rozpoczął studia na Wydziale Mechaniki, Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej - specjalność Samoloty i śmigłowce. W 1972 rozpoczął pracę na WSK PZL Mielec, by dwa lata później rozpocząć prace nad opracowaniem koncepcji samolotu rolniczego PZL M-18 Dromader.
Od 1976 r. był kierownikiem sekcji, a od 1978 r. kierownikiem Zespołu Zadaniowego Samolotu PZL M-20 Mewa. W 1981 r. został głównym konstruktorem samolotów PZL M-20 i PZL M-26 Iskierka. W 1990 został zastępcą dyrektora Ośrodka Badawczo-Rozwojowego (OBR) PZL-Mielec ds. technicznych oraz dyrektorem OBR - do 1994 roku.
Następnie pełnił funkcję kierownika Służby Badawczo-Rozwojowej i głównego konstruktora Zakładu Lotniczego oraz pełnomocnika dyrektora technicznego d/s rozwoju w Zakładzie Lotniczym. Przyczynił się do skonstruowania i wdrożenia do produkcji szeregu mieleckich samolotów: PZL M-18 Dromader, PZL An-28 Bryza, PZL M-28 Skytruck i PZL I-22 Iryda, a przede wszystkim Mewy i Iskierki, których był głównym konstruktorem.